Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kachny dorazily do Česka až po konci výroby. Loudají se jen na dálnici

  11:01aktualizováno  11:01
V Česku jezdí asi 600 "kachen“, tedy legendárních Citroënů 2CV. Počet lidových vozidel s charakteristickým vzhledem budícím úsměv se výrazně zvýšil až po roce 1990, kdy byla v červenci v Portugalsku ukončena jejich výroba.

Spanilá jízda citroënů Prahou | foto: Lukáš Hron, Mobil

Od té doby se díky porevolučnímu otevření hranic počet registrovaných aut v Česku zvýšil téměř dvacetinásobně. Vyplývá to z informací Centrálního registru vozidel a 2CV Clubu Jesenice. Tento týden uplyne od ukončení výroby 25 let.

„Nejžádanější jsou v Česku modely z osmdesátých let do konce výroby. Mají již moderní techniku, například kotoučové brzdy vepředu, a už to bylo auto, které se i dnes může pohybovat v přeplněném provozu,“ uvedl předseda jesenického 2CV Clubu Tomáš Neruda. „Kachna“ podle něj zaostává proti moderním autům v rychlosti pouze na dálnicích a rychlostních silnicích. Na okresních silnicích auto vybavené dvouválcem o obsahu mezi 400 a 600 centimetry krychlovými normální provoz stíhá.

Fotogalerie

Majitelé francouzských lidových aut, která podobně jako jiná legenda VW Brouk konstrukčně spadají do doby před druhou světovou válkou, se v Česku sdružují do tří klubů a dvou skupin. Každý klub dělá jednou ročně setkání, kterých se účastní až 50 aut a posádek.

Největší sraz byl v Česku v roce 2009, kdy se do Mostu sjelo 3 550 aut z celého světa (čtěte zde). Letos se největší celosvětové týdenní setkání majitelů „kachen“ uskuteční v polské Toruni. Podle mluvčí českého importéra Citroënu Lenky Martinové se tam očekává více než sedm tisíc aut a dvacet tisíc účastníků. „Sběratelé vozů Citroën a členové sdružení Amicale Citroën Internationale (ACI) budou mít rovněž možnost zúčastnit se řady soutěží, jako jsou závody v terénu a na okruhu nebo soutěž ve smontování a rozmontování vozu 2CV, jež připomenou víceúčelový charakter tohoto legendárního vozu,“ dodala Martinová.

Ceny „kachen“ na trhu se podle Nerudy pohybují od 35 tisíc korun za vraky před renovací. „Slušné auto, které plní základní požadavky, se pohybuje kolem 150 tisíc korun a pak se cena řídí podle stavu,“ doplnil.

Citroën vyrobil za 42 let přes pět milionů vozů 2CV, což z něj udělalo nejrozšířenější model značky. Vedle klasické čtyřdveřové varianty se během výroby objevil i pick-up, vojenská nebo pouštní verze. Poslední „kachna“ sjela z výrobní linky v portugalském městě Mangualde 27. července 1990, ve Francii produkce skončila o dva roky dříve. V roce 1999 Francouzi 2CV zvolili automobilem století.

Autoři: ,




Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Další z rubriky

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Ferrari 365 GTB/4 "Daytona“
Autofotka týdne: Vzácné ferrari ze stodoly prodali za 45 milionů

Říká se jim „barn find“. Auta nalezená po desítkách let, zapomenutá pod hromadou sena ve stodole (barn = anglicky stodola) nebo v garáži, kterou dlouho nikdo...  celý článek

Škoda 450
Před 60 lety představili v Brně Škodu 450, předchůdkyni Felicie

Přesně před šedesáti lety, na podzim roku 1957, na třetím ročníku Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně představila Škoda model 450. Parádní kabriolet,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.