Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Neviditelná ruka trhu vybrala dobře. Berlingo je rodinný praktik

  13:10aktualizováno  13:10
Jedna z prvních vět ekonomické ústavy liberálních ekonomů zní, že volný trh si sám vybere. Václav Klaus tomuto ekonomickému nástroji říkal neviditelná ruka trhu. U Citroënu si vybrala Berlingo.

Citroën Berlingo | foto: Citroën

Alespoň čeští zákazníci mají tuto ekonomiku nastudovanou na jedničku. Berlingo je totiž v Česku mezi citroeny právem jedničkou prodejů (měsíčně jich prodají kolem 150). Je to asi nejlepší citroen, možná ne v jednotlivých disciplinách, ale jako celek funguje skvěle. Odveze toho hromadu a chová se jako normální MPV.

Citroën Berlingo

Citroën Berlingo v číslech

  • délka x šířka x výška x rozvor (mm): 4380 (4680) x 1810 x 1801 x 2728
  • objem kufru: 675 - 3000 l
  • pneumatiky: 205/65 R15, 215/55 R16
  • pohotovostní hmotnost: 1320 - 1398 kg
  • benzinové motory: 1,6 VTi - 72 kW/98 k a 88 kW/120 k
  • naftové motory: BlueHDI 1,6 - 55/75, 73/100, 88/120
  • převodovky: pětistupňové manuální, BlueHDI 120 šestistupňová, BlueHDI 100 za příplatek robotizovaná
  • základní cena: 314 900 Kč

Ohrnovat nos nad jeho dodávkovým původem budou jen elitáři. Sice je to hranatá krabice, ale je docela pohledná. Teď je navíc po faceliftu, který přestěhoval korálky LEDek v předním nárazníku, vylepšil pár detailů a také přidal do ceníků nové barvy.

Z pohledu praktičnosti není důvod jít pro Citroën C4 Picasso, které je možná šikéznější, ale rozhodně nejezdí lépe a je o sto tisíc dražší (prodloužené provedení Grand C4 Picasso). Poměrem cena/výkon je však Berlingo mnohem lepší. To vede k tomu, že Berlingo v Česku více kupují mimoměstští praktici a Picasso zpovykaní měšťáci. Typickým zákazníkem Berlinga je prý 45letý muž se dvěma dětmi, který chce za své peníze co nejvíc (říká se tomu value for money).

Když chcete přes týden podnikat a o víkendu podnikat výlety a máte limitovaný rozpočet, nic lepšího než „zobytněnou“ dodávku asi stejně nekoupíte. A Berlingo patří ke stálicím, od roku 1996 jich v španělském Vigu vyrobili na tři miliony.

Může vás zajímat

Citroen Berlingo

Citroen Berlingo

Cena 99.999,-Kč včetně DPH.

Více na Automodul.cz.

Berlingo má z Picassa vypůjčené nápravy a teď nově i příplatkový multimediální systém. Díky tomu, že dotykový sedmipalcový displej přidali do přístrojovky dodatečně, sice není na jedničku z estetiky, ale nechtěně konstruktéři našli ideál. Moderní auta jsou kvůli dotykovým obrazovkám často spíš pro zlost. Stále častěji si dotykově nastavujete i ventilaci, ale Berlingu zůstal klasický panel topení a klimatizace s tlačítky (hurá).

Dotykově ovládáte jen funkce, které nejsou nezbytně nutné pro jízdu. V nižších výbavách je systém, který má i funkci Mirror Screen „zrcadlící“ na obrazovce displej mobilního telefonu, za 21 tisíc korun, v té úplně nejvyšší je zadarmo. Ale za navigaci do něj se vždy připlácí ještě třináct tisíc. Nově můžete mít za příplatek samobrzdící asistent (laser za čelním sklem sleduje dráhu), takže když v koloně zaspíte s brzděním, do třicetikilometrové rychlosti vám zachrání nárazník.

Citroën Berlingo

Za volantem se sedí jako v dodávce, to Berlingu nikdo neodpáře. Však také v užitkovém provedení se zaplechovanými boky můžete mít vepředu tři místa. Jenže právě kvůli kurýrům a řemeslníkům trávícím dlouhé hodiny za volantem musí být pracoviště řidiče vypiplané. Berlingo tak okouzlí třeba chytrými přihrádkami, poličkami a schránkami. Skvělý výhled dnes také není samozřejmost. Svislé boky znamenají dobrou orientaci řidiče při manévrování natěsno. Parádní jsou velká zrcátka. Pedály sice odhalují vratné pružiny a plast není tak honosný jako u nafintěných MPV, ale ta také nestartují s ceníkem na 315 tisících korun. Zpracování a smontování dílů interiéru je však velmi dobré.

Pravidelné tvary karoserie mají kouzlo zvenčí při manévrování ve městě i zevnitř díky prostoru. Auto s délkou 4,4 metru má kouzelně obrovskou kabinu. Užitková provedení tak poberou až dvě europalety. U užitkového provedení je na na výběr ze dvou délek (delší má 463 cm), o pětadvacet centimetrů protažená verze, kterou si objednává pětina zákazníků dodávky, má delší zadní převis, rozvory jsou stejné. Osobní provedení je k mání jen v kratší variantě, jediným důvodem je prý to, že je hezčí.

Za příplatek může mít Berlingo až sedm míst a když dáte peníze navíc, můžou být vyndavací. To je praktičtější než je vozit stále s sebou. A také pak naložíte až tři kubíky. Základní objem zavazadlového prostoru je 675 litrů. Milou drobností je otevírací okno víka kufru. Příjemný je příplatek jen čtyři tisíce za dvoukřídlé dveře kufru namísto výklopných.

Pět cestujících má dost místa ve všech směrech, líbí se pohodlné sedačky. Díky nízkým prahům se dobře nastupuje, prima je rovná podlaha u druhé řady sedadel. Pocit festovnosti podporují tlusté dveře, zadní pár je posuvný. Je to prostorově úspornější, při nakládání dětí do sedaček na supermarketovém parkovišti tak bude o šrámy v laku méně.

Citroën Berlingo

Pod kapotu je na výběr z pěti motorů: dva atmosférické benziňáky a tři turbodiesely, všechny motory mají objem 1,6 litru. Nafťáky jsou z nové generace BlueHDI, které koncern PSA sdružující Citroën a Peugeot představil předloni. My jsme vyzkoušeli nejsilnější variantu dieselu s výkonem 120 koní a šestistupňovým manuálem. Motor hladce a plynule zabírá už od nějakých patnácti set otáček. S těžkou nohou se jezdí za šest litrů nafty, rozumný řidič se dostane bez potíží o litr níže.

Fotogalerie

Na hodně vysoké a hranaté auto s velkou čelní plochou je Berlingo velmi slušně odhlučněné. Je i komfortní, velmi obstojně tlumí nerovnosti. Podvozek není rozbředle houpavý, vysoká „krabice“ řidičovy dravé choutky uklidní většími náklony, ale jízda je jistá. Řízení je spíše tužší, od laciného praktika nelze čekat zázraky, ale aspoň se neviklá kolem středové polohy. Převodovka je také rozumně přesná.

Základní cena obnoveného Berlinga je teď díky slevám 315 tisíc korun, ale když chcete aspoň klimatizaci, musíte zamířit o stupeň výš na částky od 350 tisíc. A i tak budete připlácet za hlavové airbagy. Lákavý je jen desetitisícový příplatek za nafťák (slabší stokoňové provedení) oproti silnějšímu benziňáku (1,6 VTi 120 k).




Nejčtenější

Nohu z plynu! Policie bude ve středu měřit na každém rohu, víme kde

(Ilustrační snímek)

Policisté budou ve středu 18. dubna měřit rychlost na stovkách míst v celé České republice, která vybrali občané....

Všichni dealeři Opelu dostanou výpověď, jsou málo produktivní

Opel Grandland X

Opel chystá v Evropě rozsáhlou úpravu prodejní sítě. Všichni dealeři dostanou výpověď, týkat se to bude i České...



Tesla opět nevyrábí. Musk spí v továrně ve spacáku, zradili ho roboti

Majitel firmy Tesla Elon Musk.

Výroba Tesly 3 opět stojí. Elon Musk věnuje všechen čas tomu, aby jeho automobilka na elektromobily konečně rozběhla...

První Demon je v Česku: 852 koní ho staví na zadní, stovka za 2,3 sekundy

Dodge Challenger Demon

Nejšílenější muscle car současnosti dorazil do České republiky. První tuzemský exemplář osmisetkoňové bestie Dodge...

Kamufláž, která nefunguje: nálepky na SPZ proti radarům jsou vyhozené peníze

Facebookové stránky nabízejí polep na SPZ proti radaru, po osvícení bleskem...

Přelepte, posprejujte SPZ a zákon vás nedohoní. Internet je plný tipů, jak bez rizika zakrýt registrační značku, aby ji...

Další z rubriky

Malý svalovec představuje nový diesel. První jízda Fordem Ecosport

Ford Ecosport

Má parádní design, pohon všech kol a rezervu na dveřích kufru, jak to mívali jeho prapředci do terénu. Ford Ecosport se...

Alfa Stelvio Quadrifoglio je supersport mezi SUV, už jsme s ní jeli

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Verde

Zkřížit SUV a sporťák je úkol, který se dnes snaží splnit většina automobilek. Pravda, připomíná to zadání podojit...

BMW 7 nastupuje k policii, vyzkoušeli jsme superlimuzínu

BMW M760Li xDrive

Politici, které chrání a vozí policie, přesednou do nových limuzín. Ochranná služba kupuje pět BMW řady 7. Ministerské...

Najdete na iDNES.cz