Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Neviditelná ruka trhu vybrala dobře. Berlingo je rodinný praktik

  13:10
Jedna z prvních vět ekonomické ústavy liberálních ekonomů zní, že volný trh si sám vybere. Václav Klaus tomuto ekonomickému nástroji říkal neviditelná ruka trhu. U Citroënu si vybrala Berlingo.
Citroën Berlingo

Citroën Berlingo | foto: Citroën

Alespoň čeští zákazníci mají tuto ekonomiku nastudovanou na jedničku. Berlingo je totiž v Česku mezi citroeny právem jedničkou prodejů (měsíčně jich prodají kolem 150). Je to asi nejlepší citroen, možná ne v jednotlivých disciplinách, ale jako celek funguje skvěle. Odveze toho hromadu a chová se jako normální MPV.

Citroën Berlingo

Citroën Berlingo v číslech

  • délka x šířka x výška x rozvor (mm): 4380 (4680) x 1810 x 1801 x 2728
  • objem kufru: 675 - 3000 l
  • pneumatiky: 205/65 R15, 215/55 R16
  • pohotovostní hmotnost: 1320 - 1398 kg
  • benzinové motory: 1,6 VTi - 72 kW/98 k a 88 kW/120 k
  • naftové motory: BlueHDI 1,6 - 55/75, 73/100, 88/120
  • převodovky: pětistupňové manuální, BlueHDI 120 šestistupňová, BlueHDI 100 za příplatek robotizovaná
  • základní cena: 314 900 Kč

Ohrnovat nos nad jeho dodávkovým původem budou jen elitáři. Sice je to hranatá krabice, ale je docela pohledná. Teď je navíc po faceliftu, který přestěhoval korálky LEDek v předním nárazníku, vylepšil pár detailů a také přidal do ceníků nové barvy.

Z pohledu praktičnosti není důvod jít pro Citroën C4 Picasso, které je možná šikéznější, ale rozhodně nejezdí lépe a je o sto tisíc dražší (prodloužené provedení Grand C4 Picasso). Poměrem cena/výkon je však Berlingo mnohem lepší. To vede k tomu, že Berlingo v Česku více kupují mimoměstští praktici a Picasso zpovykaní měšťáci. Typickým zákazníkem Berlinga je prý 45letý muž se dvěma dětmi, který chce za své peníze co nejvíc (říká se tomu value for money).

Když chcete přes týden podnikat a o víkendu podnikat výlety a máte limitovaný rozpočet, nic lepšího než „zobytněnou“ dodávku asi stejně nekoupíte. A Berlingo patří ke stálicím, od roku 1996 jich v španělském Vigu vyrobili na tři miliony.

Berlingo má z Picassa vypůjčené nápravy a teď nově i příplatkový multimediální systém. Díky tomu, že dotykový sedmipalcový displej přidali do přístrojovky dodatečně, sice není na jedničku z estetiky, ale nechtěně konstruktéři našli ideál. Moderní auta jsou kvůli dotykovým obrazovkám často spíš pro zlost. Stále častěji si dotykově nastavujete i ventilaci, ale Berlingu zůstal klasický panel topení a klimatizace s tlačítky (hurá).

Dotykově ovládáte jen funkce, které nejsou nezbytně nutné pro jízdu. V nižších výbavách je systém, který má i funkci Mirror Screen „zrcadlící“ na obrazovce displej mobilního telefonu, za 21 tisíc korun, v té úplně nejvyšší je zadarmo. Ale za navigaci do něj se vždy připlácí ještě třináct tisíc. Nově můžete mít za příplatek samobrzdící asistent (laser za čelním sklem sleduje dráhu), takže když v koloně zaspíte s brzděním, do třicetikilometrové rychlosti vám zachrání nárazník.

Citroën Berlingo

Za volantem se sedí jako v dodávce, to Berlingu nikdo neodpáře. Však také v užitkovém provedení se zaplechovanými boky můžete mít vepředu tři místa. Jenže právě kvůli kurýrům a řemeslníkům trávícím dlouhé hodiny za volantem musí být pracoviště řidiče vypiplané. Berlingo tak okouzlí třeba chytrými přihrádkami, poličkami a schránkami. Skvělý výhled dnes také není samozřejmost. Svislé boky znamenají dobrou orientaci řidiče při manévrování natěsno. Parádní jsou velká zrcátka. Pedály sice odhalují vratné pružiny a plast není tak honosný jako u nafintěných MPV, ale ta také nestartují s ceníkem na 315 tisících korun. Zpracování a smontování dílů interiéru je však velmi dobré.

Pravidelné tvary karoserie mají kouzlo zvenčí při manévrování ve městě i zevnitř díky prostoru. Auto s délkou 4,4 metru má kouzelně obrovskou kabinu. Užitková provedení tak poberou až dvě europalety. U užitkového provedení je na na výběr ze dvou délek (delší má 463 cm), o pětadvacet centimetrů protažená verze, kterou si objednává pětina zákazníků dodávky, má delší zadní převis, rozvory jsou stejné. Osobní provedení je k mání jen v kratší variantě, jediným důvodem je prý to, že je hezčí.

Za příplatek může mít Berlingo až sedm míst a když dáte peníze navíc, můžou být vyndavací. To je praktičtější než je vozit stále s sebou. A také pak naložíte až tři kubíky. Základní objem zavazadlového prostoru je 675 litrů. Milou drobností je otevírací okno víka kufru. Příjemný je příplatek jen čtyři tisíce za dvoukřídlé dveře kufru namísto výklopných.

Pět cestujících má dost místa ve všech směrech, líbí se pohodlné sedačky. Díky nízkým prahům se dobře nastupuje, prima je rovná podlaha u druhé řady sedadel. Pocit festovnosti podporují tlusté dveře, zadní pár je posuvný. Je to prostorově úspornější, při nakládání dětí do sedaček na supermarketovém parkovišti tak bude o šrámy v laku méně.

Citroën Berlingo

Pod kapotu je na výběr z pěti motorů: dva atmosférické benziňáky a tři turbodiesely, všechny motory mají objem 1,6 litru. Nafťáky jsou z nové generace BlueHDI, které koncern PSA sdružující Citroën a Peugeot představil předloni. My jsme vyzkoušeli nejsilnější variantu dieselu s výkonem 120 koní a šestistupňovým manuálem. Motor hladce a plynule zabírá už od nějakých patnácti set otáček. S těžkou nohou se jezdí za šest litrů nafty, rozumný řidič se dostane bez potíží o litr níže.

Na hodně vysoké a hranaté auto s velkou čelní plochou je Berlingo velmi slušně odhlučněné. Je i komfortní, velmi obstojně tlumí nerovnosti. Podvozek není rozbředle houpavý, vysoká „krabice“ řidičovy dravé choutky uklidní většími náklony, ale jízda je jistá. Řízení je spíše tužší, od laciného praktika nelze čekat zázraky, ale aspoň se neviklá kolem středové polohy. Převodovka je také rozumně přesná.

Základní cena obnoveného Berlinga je teď díky slevám 315 tisíc korun, ale když chcete aspoň klimatizaci, musíte zamířit o stupeň výš na částky od 350 tisíc. A i tak budete připlácet za hlavové airbagy. Lákavý je jen desetitisícový příplatek za nafťák (slabší stokoňové provedení) oproti silnějšímu benziňáku (1,6 VTi 120 k).

  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...