Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Citroën C-Métisse: Astrocitrón čtyřkřídlý

  16:44aktualizováno  16:44
Kdyby v nedaleké budoucnosti vzlétla kosmická loď s logem Citroënu, asi by se tomu nikdo moc nedivil. Rozhodně ne poté, co zahlédne nejnovější studii progresivního francouzského výrobce. Citroën C-Métisse bude v Paříži rozbíjet konvence.

Citroën C-Métisse | foto: Citroën

V dnešní nemilosrdné době už téměř není místo pro fantastické autosalonové kreatury, předjímající vzdálenější budoucnost.

Většina výrobců si každý nový nápad pečlivě střeží a "studiemi“ nazývá prezentace budoucích sériových modelů, sloužící k doladění posledních detailů podle reakcí publika.

Procházka dnešním autosalonem tak ztratila onen dotek s budoucností, většina smělých projektů končí pod nemilosrdným škrtem ekonomického oddělení – na vývoj příliš futuristických prototypů zkrátka nejsou peníze.

Jednou z mála čestných výjimek je Citroën, který si v hluboké koncernové pokladně před každým autosalonem obstará prostředky na nějakou tu zhmotnělou fantazii.

Už několik let se intenzivně snaží zlepšovat si pošramocenou image inovátora a hlavní podzimní autosalony ve Frankfurtu a Paříži obesílá fantastickými studiemi, pojmenovanými kódem "C-".

Už jsme se tak mohli pokochat variabilním SUV s hydropneumatickým pérováním C-Crosser, ladným čtyřmístným kupé C-Airdream, které později dalo podobu sériovému Citroënu C6, futuristickým kombi C-Airlounge, jehož originálně řešená příď později propůjčila identitu všem novým modelům, počínaje C4, dynamicky tvarovaným crossoverem C-SPORTlounge a roztomilou hračkou C-Airplay.

Citroën C-Métisse
je zatím poslední kreací, která v luzném, takřka vědecko-fantastickém hávu prezentuje techniku pro blízkou budoucnost. Obal jak známo prodává, a nádherné křivky pouhých 124 cm vysokého, zato však plné dva metry širokého kupé se čtveřicí vzhůru výklopných křídlových dveří, pěkně prezentují soustrojí, které bude pravděpodobně zanedlouho k mání v sériových citroënech.

Technikům PSA se totiž nezdál samotný hybridní pohon dostatečně úsporný, proto do agregátu zapojili vznětový motor, v tomto případě vidlicový šestiválec 2.7 HDi o výkonu 150 kW. Tomu participují dva elektromotory v zadních kolech, z nichž každý umí vyvinout 15 kW a až 400 Nm.

Jejich úkol je jasný – podporovat vůz v plné akceleraci a při brzdění rekuperovat energii do akumulátorů v podlaze vozu. C-Métisse je tzv. full hybrid, tzn. je schopen po omezenou dobu pohybu se zhasnutým motorem, poháněný pouze elektromotory. Na plně nabité baterie umí jet cca 3 km rychlostí nejvýš 30 km/h. Ideální do městských kolon.

Bez zajímavosti nejsou ani dynamické vlastnosti – nejvyšší rychlost činí omezených 250 km/h, stovka s pevným startem trvá jen 6,2 s, to vše při průměrné spotřebě 6,5 l nafty na 100 km. Kupé stojí na dvacetipalcových kolech 255/40 a měchách hydropneumatického odpružení Hydractive. Na vlastní oči bude  tento šperk k vidění na stánku pařížského autosalonu.

Autoři:


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Další z rubriky

Nejmenší audi přišlo o diesely a přidalo na agresivitě a digitalizaci

Audi A1 Sportback 2018

Audi po osmi letech mění nejmenší modelovou řadu A1 Sportback. Agresivnější vzhled doplňuje paleta výhradně zážehových...

Hummer H1 se vrací, je pekelně drahý a výkonný

Hummer H1 Mil-Spec Automotive

Hummery se už dávno neprodávají, ekonomická krize je poslala do automobilového důchodu. Přesto můžete mít takřka...

Toyota má nový královský sedan, který neznáte. Teprve třetí za 50 let

Toyota Century

Se značkou Toyota si v Evropě málokdo spojuje luxusní limuzíny s velkými motory. Pro nás je to značka s dobrým poměrem...

Najdete na iDNES.cz