Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Citroën C-Métisse: Astrocitrón čtyřkřídlý

  16:44aktualizováno  16:44
Kdyby v nedaleké budoucnosti vzlétla kosmická loď s logem Citroënu, asi by se tomu nikdo moc nedivil. Rozhodně ne poté, co zahlédne nejnovější studii progresivního francouzského výrobce. Citroën C-Métisse bude v Paříži rozbíjet konvence.

Citroën C-Métisse | foto: Citroën

V dnešní nemilosrdné době už téměř není místo pro fantastické autosalonové kreatury, předjímající vzdálenější budoucnost.

Většina výrobců si každý nový nápad pečlivě střeží a "studiemi“ nazývá prezentace budoucích sériových modelů, sloužící k doladění posledních detailů podle reakcí publika.

Procházka dnešním autosalonem tak ztratila onen dotek s budoucností, většina smělých projektů končí pod nemilosrdným škrtem ekonomického oddělení – na vývoj příliš futuristických prototypů zkrátka nejsou peníze.

Jednou z mála čestných výjimek je Citroën, který si v hluboké koncernové pokladně před každým autosalonem obstará prostředky na nějakou tu zhmotnělou fantazii.

Už několik let se intenzivně snaží zlepšovat si pošramocenou image inovátora a hlavní podzimní autosalony ve Frankfurtu a Paříži obesílá fantastickými studiemi, pojmenovanými kódem "C-".

Už jsme se tak mohli pokochat variabilním SUV s hydropneumatickým pérováním C-Crosser, ladným čtyřmístným kupé C-Airdream, které později dalo podobu sériovému Citroënu C6, futuristickým kombi C-Airlounge, jehož originálně řešená příď později propůjčila identitu všem novým modelům, počínaje C4, dynamicky tvarovaným crossoverem C-SPORTlounge a roztomilou hračkou C-Airplay.

Citroën C-Métisse
je zatím poslední kreací, která v luzném, takřka vědecko-fantastickém hávu prezentuje techniku pro blízkou budoucnost. Obal jak známo prodává, a nádherné křivky pouhých 124 cm vysokého, zato však plné dva metry širokého kupé se čtveřicí vzhůru výklopných křídlových dveří, pěkně prezentují soustrojí, které bude pravděpodobně zanedlouho k mání v sériových citroënech.

Technikům PSA se totiž nezdál samotný hybridní pohon dostatečně úsporný, proto do agregátu zapojili vznětový motor, v tomto případě vidlicový šestiválec 2.7 HDi o výkonu 150 kW. Tomu participují dva elektromotory v zadních kolech, z nichž každý umí vyvinout 15 kW a až 400 Nm.

Jejich úkol je jasný – podporovat vůz v plné akceleraci a při brzdění rekuperovat energii do akumulátorů v podlaze vozu. C-Métisse je tzv. full hybrid, tzn. je schopen po omezenou dobu pohybu se zhasnutým motorem, poháněný pouze elektromotory. Na plně nabité baterie umí jet cca 3 km rychlostí nejvýš 30 km/h. Ideální do městských kolon.

Bez zajímavosti nejsou ani dynamické vlastnosti – nejvyšší rychlost činí omezených 250 km/h, stovka s pevným startem trvá jen 6,2 s, to vše při průměrné spotřebě 6,5 l nafty na 100 km. Kupé stojí na dvacetipalcových kolech 255/40 a měchách hydropneumatického odpružení Hydractive. Na vlastní oči bude  tento šperk k vidění na stánku pařížského autosalonu.

Autoři:




Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Další z rubriky

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Dopravní nehoda mezi obcemi Nelahozeves a Velvary (3. října 2017).
Bílé čáry na silnici mají řidičům napovídat, změnit je není jednoduché

Tragická nehoda u Nelahozevsi, při které řidič předjíždějící v zatáčce na plné čáře zabil sebe a matku dvou dětí, rozpoutala diskuzi ohledně vodorovného...  celý článek

Kia cee´d AKČNÍ CENA NA...
Kia cee´d AKČNÍ CENA NA...

r.v. 2014, naj. 54 000 km, diesel
264 900 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.