Citroën C-Métisse

Citroën C-Métisse | foto: Citroën

Citroën C-Métisse: Astrocitrón čtyřkřídlý

  • 46
Kdyby v nedaleké budoucnosti vzlétla kosmická loď s logem Citroënu, asi by se tomu nikdo moc nedivil. Rozhodně ne poté, co zahlédne nejnovější studii progresivního francouzského výrobce. Citroën C-Métisse bude v Paříži rozbíjet konvence.

V dnešní nemilosrdné době už téměř není místo pro fantastické autosalonové kreatury, předjímající vzdálenější budoucnost.

Většina výrobců si každý nový nápad pečlivě střeží a "studiemi“ nazývá prezentace budoucích sériových modelů, sloužící k doladění posledních detailů podle reakcí publika.

Procházka dnešním autosalonem tak ztratila onen dotek s budoucností, většina smělých projektů končí pod nemilosrdným škrtem ekonomického oddělení – na vývoj příliš futuristických prototypů zkrátka nejsou peníze.

Jednou z mála čestných výjimek je Citroën, který si v hluboké koncernové pokladně před každým autosalonem obstará prostředky na nějakou tu zhmotnělou fantazii.

Už několik let se intenzivně snaží zlepšovat si pošramocenou image inovátora a hlavní podzimní autosalony ve Frankfurtu a Paříži obesílá fantastickými studiemi, pojmenovanými kódem "C-".

Už jsme se tak mohli pokochat variabilním SUV s hydropneumatickým pérováním C-Crosser, ladným čtyřmístným kupé C-Airdream, které později dalo podobu sériovému Citroënu C6, futuristickým kombi C-Airlounge, jehož originálně řešená příď později propůjčila identitu všem novým modelům, počínaje C4, dynamicky tvarovaným crossoverem C-SPORTlounge a roztomilou hračkou C-Airplay.

Citroën C-Métisse
je zatím poslední kreací, která v luzném, takřka vědecko-fantastickém hávu prezentuje techniku pro blízkou budoucnost. Obal jak známo prodává, a nádherné křivky pouhých 124 cm vysokého, zato však plné dva metry širokého kupé se čtveřicí vzhůru výklopných křídlových dveří, pěkně prezentují soustrojí, které bude pravděpodobně zanedlouho k mání v sériových citroënech.

Technikům PSA se totiž nezdál samotný hybridní pohon dostatečně úsporný, proto do agregátu zapojili vznětový motor, v tomto případě vidlicový šestiválec 2.7 HDi o výkonu 150 kW. Tomu participují dva elektromotory v zadních kolech, z nichž každý umí vyvinout 15 kW a až 400 Nm.

Jejich úkol je jasný – podporovat vůz v plné akceleraci a při brzdění rekuperovat energii do akumulátorů v podlaze vozu. C-Métisse je tzv. full hybrid, tzn. je schopen po omezenou dobu pohybu se zhasnutým motorem, poháněný pouze elektromotory. Na plně nabité baterie umí jet cca 3 km rychlostí nejvýš 30 km/h. Ideální do městských kolon.

Bez zajímavosti nejsou ani dynamické vlastnosti – nejvyšší rychlost činí omezených 250 km/h, stovka s pevným startem trvá jen 6,2 s, to vše při průměrné spotřebě 6,5 l nafty na 100 km. Kupé stojí na dvacetipalcových kolech 255/40 a měchách hydropneumatického odpružení Hydractive. Na vlastní oči bude  tento šperk k vidění na stánku pařížského autosalonu.