Citroën C-Métisse: Astrocitrón čtyřkřídlý

  16:44aktualizováno  16:44
Kdyby v nedaleké budoucnosti vzlétla kosmická loď s logem Citroënu, asi by se tomu nikdo moc nedivil. Rozhodně ne poté, co zahlédne nejnovější studii progresivního francouzského výrobce. Citroën C-Métisse bude v Paříži rozbíjet konvence.

Citroën C-Métisse | foto: Citroën

V dnešní nemilosrdné době už téměř není místo pro fantastické autosalonové kreatury, předjímající vzdálenější budoucnost.

Většina výrobců si každý nový nápad pečlivě střeží a "studiemi“ nazývá prezentace budoucích sériových modelů, sloužící k doladění posledních detailů podle reakcí publika.

Procházka dnešním autosalonem tak ztratila onen dotek s budoucností, většina smělých projektů končí pod nemilosrdným škrtem ekonomického oddělení – na vývoj příliš futuristických prototypů zkrátka nejsou peníze.

Jednou z mála čestných výjimek je Citroën, který si v hluboké koncernové pokladně před každým autosalonem obstará prostředky na nějakou tu zhmotnělou fantazii.

Už několik let se intenzivně snaží zlepšovat si pošramocenou image inovátora a hlavní podzimní autosalony ve Frankfurtu a Paříži obesílá fantastickými studiemi, pojmenovanými kódem "C-".

Už jsme se tak mohli pokochat variabilním SUV s hydropneumatickým pérováním C-Crosser, ladným čtyřmístným kupé C-Airdream, které později dalo podobu sériovému Citroënu C6, futuristickým kombi C-Airlounge, jehož originálně řešená příď později propůjčila identitu všem novým modelům, počínaje C4, dynamicky tvarovaným crossoverem C-SPORTlounge a roztomilou hračkou C-Airplay.

Citroën C-Métisse
je zatím poslední kreací, která v luzném, takřka vědecko-fantastickém hávu prezentuje techniku pro blízkou budoucnost. Obal jak známo prodává, a nádherné křivky pouhých 124 cm vysokého, zato však plné dva metry širokého kupé se čtveřicí vzhůru výklopných křídlových dveří, pěkně prezentují soustrojí, které bude pravděpodobně zanedlouho k mání v sériových citroënech.

Technikům PSA se totiž nezdál samotný hybridní pohon dostatečně úsporný, proto do agregátu zapojili vznětový motor, v tomto případě vidlicový šestiválec 2.7 HDi o výkonu 150 kW. Tomu participují dva elektromotory v zadních kolech, z nichž každý umí vyvinout 15 kW a až 400 Nm.

Jejich úkol je jasný – podporovat vůz v plné akceleraci a při brzdění rekuperovat energii do akumulátorů v podlaze vozu. C-Métisse je tzv. full hybrid, tzn. je schopen po omezenou dobu pohybu se zhasnutým motorem, poháněný pouze elektromotory. Na plně nabité baterie umí jet cca 3 km rychlostí nejvýš 30 km/h. Ideální do městských kolon.

Bez zajímavosti nejsou ani dynamické vlastnosti – nejvyšší rychlost činí omezených 250 km/h, stovka s pevným startem trvá jen 6,2 s, to vše při průměrné spotřebě 6,5 l nafty na 100 km. Kupé stojí na dvacetipalcových kolech 255/40 a měchách hydropneumatického odpružení Hydractive. Na vlastní oči bude  tento šperk k vidění na stánku pařížského autosalonu.

Autoři:

Nejčtenější

Škoda Scala v plné parádě. Nástupce Rapidu přiveze nejmodernější techniku

Škoda Scala

Nová, výraznější a líbivější škodovka se na silnicích začne objevovat v květnu příštího roku. Hatchback v nabídce...

Volkswagen ohlásil konec spalovacích motorů, elektrověk začíná

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Německá automobilka Volkswagen ohlásila konec spalovacích motorů. Poslední vozy s touto technologií vyvine v roce 2026...

Pár základních pravidel a fint pro parkování v nákupních centrech

2016: Přeplněná parkoviště před OC Metropole Zličín, jedním z největších...

O parkování na obřích parkovištích u nákupních center se traduje spousta mýtů. Tím největším je, že pokud je od silnice...

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Žádné auto, žádné problémy. Moskvané odhalili kouzlo jejich sdílení

UCPANÁ SILNICE. Muž přechází ulici během dopravní zácpy na nábřeží řeky Moskvy...

Desetitisíce obyvatel Moskvy začaly využívat sdílení automobilů kvůli stoupajícím nákladům na parkování a úbytku...

Další z rubriky

Žádné auto, žádné problémy. Moskvané odhalili kouzlo jejich sdílení

UCPANÁ SILNICE. Muž přechází ulici během dopravní zácpy na nábřeží řeky Moskvy...

Desetitisíce obyvatel Moskvy začaly využívat sdílení automobilů kvůli stoupajícím nákladům na parkování a úbytku...

OBRAZEM: České Bugatti Chiron z Lega je v Praze. Byli jsme u vybalování

Bugatti Chiron z Lega Technik. Instalace výstavky v Alze.

Bugatti Chiron z Lega Technik je k vidění v showroomu Alza. Hypersport, který z více než milionu dílků Lega postavili v...

Pirátské vedení Prahy chce pokračovat v projektu půjčovny elektroaut

Re.volt je maličké vozítko, je dlouhé pouhých 2,5 metru, takže se dá zaparkovat...

Nová pražská koalice chce upravit projekt městského systému sdílených elektromobilů, který schválila minulá politická...

Najdete na iDNES.cz