Když půjdete za pár měsíců pro malý citroen do města, budete mít na výběr hned ze tří zdánlivě stejných aut. Jednak je tu čtyřmetrový hatchback C3, jednak extravagantní polo-SUV C4 Cactus (test čtěte zde) a mezi ně se nově vklíní SUV C3 Aircross. Všechny tři vypadají podobně jako Cactus, který tuto designovou vlnu odstartoval, a využívají podobnou techniku.
První výlučnou vlastností Aircrossu je, že si říká SUV. Je to typický zástupce těch nejmenších aut této kategorie, na délku má 415 centimetrů. Zároveň je o nepřehlédnutelných deset centimetrů vyšší než C3 a C4 Cactus, má drsnější vzhled a jiné designové priority. Například se vzdal tzv. Airbumpu, vzduchových kapslí na bočních dveřích, které chrání plechy před poškozením a zásadním způsobem dotvářejí design zbývajících dvou modelů. Navíc nabízí až 90 barevných kombinací exteriéru – orámování světel a zrcátka, ale i střešní ližiny mohou být v jiné barvě než zbytek auta.
Interiér se hodně podobá běžné C3, tvarově se liší jen v detailech. Jiné je třeba umístění startovacího tlačítka nebo boční výdechy ventilace, ty jsou v Aircrossu orientovány svisle. Kromě toho si designéři více pohráli se strukturou materiálu – pás v horní části palubní desky může být textilní, nebo koženkový, čalounění sedadel pak může na několik neotřelých způsobů kombinovat buď více druhů látky, nebo látku s kůží.
Aby měla novinka co nabídnout i stávajícím majitelům C3 Picasso, dal si Citroen záležet na variabilitě. Jako jedno z mála SUV má Aircross posuvná zadní sedadla (v rozsahu 15 centimetrů) a zcela sklopitelné přední sedadlo, které umožní přepravu předmětů dlouhých až 2,4 metru. Zavazadlový prostor má na poměry třídy velmi nadstandardní objem, automobilka uvádí v základu 410 litrů – mimo jiné i proto, že vsadila na jednoduchou konstrukci zadní nápravy a absenci pohonu 4x4.
Ačkoliv se v Aircrossu sedí výše než v běžné C3, dojmy po usednutí za volant jsou téměř totožné. Plochá horní strana palubní desky navazuje na kapotu a vytváří příjemnou atmosféru. Z vozu je navíc dobře vidět ven a všechny důležité ovládací prvky jsou soustředěny na volant. Jinak zůstává možná až přehnaný důraz na dotykové ovládání, displej nahrazuje i klasický panel klimatizace.
Nabídka motorů kopíruje zbývající dva souputníky, Aircrossu však chybí nejslabší motory a naopak přidává silnější verze, které jsou C3 a Cactusu zapovězeny. Základem je tak atmosférická dvanáctistovka o výkonu 60 kW, nadstandardem přeplňované varianty s 81 a 96 kW. Diesely pak zastupuje 1.6 BlueHDi ve verzích 73 a 88 kW. Dva nejsilnější motory dostanou standardně šestistupňový manuál místo pětistupňového, prostřední benzin zase volitelně nabídne šestistupňový automat.
Aircross nově dostal ceník, české zastoupení Citroënu ho uveřejnilo dnes ráno, kdy také odstartoval prodej novinky. „C3 Aircross je v ČR nabízen ve třech úrovních výbavy: Live, Feel a Shine,“ uvádí Lenka Martinová, mluvčí českého zastoupení značky. Startovací cena pro základní verzi s benzinovým tříválcem 1.2 PureTech 82 spojeným s manuální převodovkou je 309 900 korun.
Ve výbavě má mimo jiné manuální klimatizaci, tempomat, systém pro pomoc při rozjezdu do svahu, systém pro čtení dopravních značek a systém varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu či šest airbagů. „Příplatková výbava je omezena na audiosystém a možnost dokoupení dojezdového kola či metalické barvy,“ doplňuje Martinová.