Francouzského blázna nepřehlédnete. Z Citroënu C3 je kouzelný excentrik

  • 36
Citroën vždy uměl postavit vzhledem výjimečné auto. Možná ne krásné, ale rozhodně nezaměnitelné s čímkoliv jiným. Po ulítlém crossoveru s ještě bláznivějším jménem Cactus se představuje jeho příbuzný. Novou generaci Citroënu C3 poznáte na první pohled. Už kvůli těm airbagům proti nákupním košíkům.

V Paříži bude o něco menší tlačenice, vyhlásili tam zákaz vjezdu starým autům. Ale tolik jich zase nebude, a tak stále půjde v přehuštěném pařížském šrumci o plechy a nárazníky. Právě tam se bude nová C3 vyjímat. A to nejen svým vzhledem, když z Cactusu převzal měkké panely na bocích, které jsou odolné proti supermarketovému lišeji. Ovšem pozor, základní provedení se bude muset obejít bez nich. Ta parádička přece jen něco stojí a C3 stále zůstává klasickým malým autem.

Třetí generace C3 (od uvedení té první v roce 2002 se jich prodalo na 3,5 milionu) dorazí výhradně v pětidveřovém provedení, o třídveřáky totiž už dnes zákazníci nestojí. Proporce, velká kola, plastové brnění a další doplňky dávají nové C3 crossoverovitý vzhled, který dnes frčí. V porovnání s usedlými konkurenty od Fabie přes Opel Corsa po Kiu Rio je jeho design opravdu velmi odvázaný.

Délka je 399 centimetrů, rozvor 254 cm a do kufru se vejde 300 litrů nákladu. Veselá novinka má technický prazáklad svého předchůdce (a také koncernového bratrance Peugeotu 208), ale vzhledově je to úplně jiné auto. K těm venkovním airbagům dostane C3 také další speciality. Kromě klasické multimediální výzbroje, kvůli které zapomenete řídit a budete si auto plést s mobilem, je to hlavně širokoúhlá HD kamera (2 Mpx) s GPS a vnitřní pamětí 16 GB, umístěná na čelním skle u zpětného zrcátka. Řidič s ní může fotit a natáčet a vše sdílet na sociálních sítích nebo s policií, když zachytí bouračku nebo nepravost na silnici. V případě nehody se zapne automaticky a zaznamená 30 sekund před nárazem a minutu po něm. Namísto doinstalovávaných kamer je to elegantní řešení.

Kromě parkovací kamery nebo navigace bude v příplatkové výbavě také systém sledování mrtvého úhlu. To se hodí, i když máte boky vystlané gumou.

Základní benzinový motor má tři válce, atmosferické plnění, litr objemu a 68 koní. Větší dvanáctistovka (také tříválcová) má 82 a 110 koní, slabší je atmosferická, silnější má turbo. Základní manuální převodovka je pětistupňová, silnější motory budou mít o rychlost více. Šestistupňový automat (pravděpodobně robotizovaná skříň) bude k mání pro nejsilnější motor. Turbodiesely 1,6 mají výkon 75 nebo 100 koní.

Vyrábět se bude na Slovensku

Citroën C3 se bude vyrábět v Trnavě na západě Slovenska. „Jde v pořadí o čtvrtý model trnavské automobilky v její desetileté historii,“ řekl novinářům šéf slovenského závodu PSA Rémi Girardon. Novinka se naživo představí na podzimním autosalonu v Paříži, první vozy by se k zákazníkům měly dostat na konci letošního roku. První odhady startovací ceny se točí kolem čtvrt milionu korun, což je v této kategorii standard.

Investice automobilky do nového modelu dosáhly 80 milionů eur (2,2 miliardy korun). Trnavský závod PSA zaměstnává zhruba 3 500 pracovníků a dalších 800 pracovních míst vytvoří v souvislosti se spuštěním výroby nového vozu.

Citroën C3

PSA na Slovensku v současnosti montuje vozy Peugeot 208 a také Citroën C3 Picasso. Loni z výrobních linek závodu v Trnavě sjelo rekordních více než 303 tisíc vozů. Do roku 2018 plánuje továrna zvýšit produkci až k hranici 360 tisíc automobilů a již za dva roky by se polovinou na celkové výrobě měl podílet právě nový Citroën C3.

Automobilový průmysl je jedním z hlavních motorů slovenské ekonomiky. Země pod Tatrami je v přepočtu na obyvatele největším producentem aut. Kromě PSA mají své závody na Slovensku automobilky Kia Motors a Volkswagen. Na ně je navázaná řada výrobců komponent. V roce 2018 by výrobu na Slovensku měla spustit britská automobilka Jaguar Land Rover, která se loni dohodla se slovenskou vládou na výstavbě továrny u Nitry.

,