"Mami, to je krásný autíčko," volala asi desetiletá holčička, když jsem parkoval novou C3 u nákupního centra. Maminka jí vkus pochválila, ale na mně se dívala nepřívětivě – jako na metrosexuála jezdícího v bleděmodroučkém roztomilém autě. Ale tak to s malým citroënem prostě je: jeho tvůrci dobře znali svou cílovou skupinu.
Míry Citroënu C3 | ||||||
délka x šířka x výška x rozvor (mm) | 3 941 x 1 994 x 1 538 x 2 466 | |||||
objem kufru (l) | 300 |
Gumový podvozek
V kategorii design tedy C3 boduje, pokud ovšem chcete auto k ježdění, pochodíte jinde lépe. Citroën je totiž při jízdě poněkud gumový. Začíná to přeposilovaným odtažitým řízením, ne moc přesnou řadicí pákou s dlouhými drahami a končí doslova gumovým podvozkem, jemuž vadí rychlejší jízda nejenom v zatáčkách, ale rozhodí jej i příčné a podélné nerovnosti na dálnici. Cítíte, jak se zadní náprava žvýkavě zhoupne. Zato vás nechají nevzrušené díry a hrboly, kterých je v Česku víc než dobrých hladkých zatáček.
Fešácký vnitřek
Ani v interiéru není vše, jak by mělo být. Ergonomie ovládání je sice mnohem lepší než u předchůdce, na konkurenty ovšem ztrácí. Použité materiály jsou sice kvalitní, zpracování ovšem kousek k dokonalosti chybí – i u testované nejvyšší verze Exclusive neustále povrzávala palubní deska a hlavně její středová část. Až na hranici nepochopitelnosti je pak fakt, že uvnitř nenajdete žádný držák na kelímek s kávou, naštěstí alespoň do dveří lze postavit láhev s vodou.
Může se hoditObjevte dravost vozů Citröen C3 na obřím online portálu v ČR www.automodul.cz |
Esteticky je však kabina mimořádně povedená – palubní deska je členitá, měkčené plasty příjemné na omak i na pohled. Dojem jen trochu kazí komponenty, používané u všech citroënů už deset let: hlavice řadicí páky, páčky blinkrů a stěračů, ovládání rádia pod volantem... sklady je prostě třeba vyprázdnit.
Líbí se velké a pohodlné sedačky a hezký sportovní volant. Naopak ovládání palubního informačního centra hromadou malých čudlíků by si zasloužilo zásah ergonoma.
Vnitřek má ovšem i silné stránky, hlavně nadprůměrnou prostornost hlavně do šířky: auto je o skoro 9 cm širší než Škoda Fabia, takže cestující vpředu mají na lokty o tři centimetry více. Díky výrazně vykrojené palubní desce se vepředu usadí i dlouhonohý spolujezdec, vzadu je už místa méně, a to třeba i nad hlavou. Mezi konkurenty ovšem C3 patří k největším. Kufr je zhruba stejný (300 l) jako u většiny konkurentů, nákladu při nastupování ale překáží vysoký prah.
Když si připlatíte 11 tisíc, nebo pořídíte nejvyšší výbavovou verzi, dostanete čelní sklo Zénith. Jednoduchým hmatem odsunete dozadu za hlavu "tapecírunk" střech a koukáte na oblohu obrovským, až nad hlavu řidiče a spolujezdce protaženým, čelním oknem. Na první pohled je to parádní a ostatní vám budou závidět. Vy ale budete třeba muset vymyslet, jak si večer se spolujezdcem najdete adresu v mapě. Lampičky, které jsou běžně uprostřed stropu, mají řidič se spolujezdcem vedle vnějších uší, i když si je rozsvítí, stíní si hlavami. A holkám se vůbec nebude zamlouvat, že úplně chybí zrcátko ve sluneční clonce. Radši ani nepomyslet, kolik bude stát jeho případná výměna...
Parádní motory
Ozdobou nové C3 je kultivovaný turbodiesel 1.6 HDi. Netrpí turboefektem, jede krásně, není problém během chvilky atakovat dálniční maxima. S C3 jsme najeli tisíc kilometrů v kombinaci město – dálnice v plném obsazení, a ani zdaleka se nám nepodařilo dosáhnout výrobcem udávané spotřeby. Spořádali jsme necelých šest litrů na 100 km, přičemž výrobce udává kombinovanou spotřebu o 1,5 litru nižší. Agregát je výtečně utlumený, slyšíte jej až při rychlostech nad 130 km/h, neobtěžuje ani při studeném startu.
V Citroënu C3 jsme vyzkoušeli i skvělou benzinovou 1,4 VTi s výkonem 95 koní, s jehož vývojem pomáhali PSA motoráři od BMW. C3 s ním jede jak utržená i když ji naložíte. Má hezky řízný zvuk a i když C3 proháníte po dálnici v plném obsazení, vystačí s nějakými sedmi litry benzinu. Bohužel ale motor dostal jen pětistupňovou převodovku a tak motor slyšíte víc než byste chtěli skoro pořád. Hlavně na dálnici vás začne brzy obtěžovat. Pětadevadesátikoňovou 1,4 pořídíte teď u citroënu v s akční ceně za 303 tisíc, turbodiesel 1,6 HDi vyjde na 366 tisíc.
Motory Citroënu C3 v číslech | ||||||
motory | 1,4 VTI95 | 1,6 HDi90 | ||||
objem | 1397 | 1560 | ||||
max. výkon (kW) | 70 | 66 | ||||
max. kroutící moment (Nm) | 135 | 215 | ||||
převodovka | 5st. | 5.st. | ||||
max. rychlost | 184 | 180 | ||||
zrychlení 0-100 km/h (s) | 11,8 | 12,2 | ||||
spotřeba | 5,8 | 4,3 | ||||
pohotovostní hmotnost | 1075 | 1080 |