Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Citroën C4 VTS: Šperk, nebo kočičí zlato?

aktualizováno  8. listopadu 12:07
hodnocení iDNES 4,2/5 Nic krásnějšího a nápadnějšího, než je Citroën C4 ve třídveřovém provedení, asi v nižší střední třídě nenajdeme. Označení VTS a vrcholný dvoulitr slibují mnohé, bohužel ale hlavně na papíře. Do zaslouženého označení "hot-hatch" má toto auto totiž dále, než by se dalo očekávat. Dobrému podvozku sekundují vynikající brzdy, požitku z jízdy se ale řidičovým smyslům nedostává. VNĚJŠÍ VZHLED * INTERIÉR A KUFR * JÍZDNÍ VLASTNOSTI MOTOR A SPOTŘEBA * CENA

VTSko je v základním provedení až po střechu nabité výbavou. Nechybí ani lahůdky v podobě systému hlídajícího neúmyslné vyjetí z jízdního pruhu, nebo osvěžovače vzduchu, integrovaného do palubní desky.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Citroën C4 můžete koupit na www.automodul.cz

Z pozornost stojí rozsáhlá bezpečnostní výbava, zahrnující plný počet airbagů a protiprokluzového a stabilizačního strážného anděla, bdícího nad nedokonalostí řidiče.

VNĚJŠÍ VZHLED

Netradiční tvary působí jako magnet na oči. Nápadité linie doplňují "do bezvědomí" dotažené detaily. Každá maličkost působí jako šperk, který by mohl fungovat sám o sobě.

 hodnocení 

PLUSY
- design
- prostorný interiér
- velký kufr
- bohatá bezpečnostní výbava
 
- zajímavá technická řešení
- bohatá výbava
- cena
- jízdní vlastnosti
- výkonné brzdy

MINUSY
- hluk v interiéru
- nepřesné řazení
- pouze pětistupňová převodovka
- nepřesné řízení
- kvalita zpracování
- nevýrazný projev motoru
- nepřehledná přístrojová deska
- komfort odpružení

Vzhled auta
Interiér a provedení
Zavazadelník
Odkládací plochy
Bezpečnost
Ovladatelnost a jízdní vlastnosti
Motor
Spotřeba
Základní výbava
Poměr cena/užitek
Konečné hodnocení (průměr)

Kola, zrcátka, záď, světla a další vycizelované prvky jsou zasazeny do jednoduchých dynamických křivek.

Cé-čtyřka je rychlá i když stojí. Každý pohled odhalí něco zajímavého a netradičního. Dynamikou jen hýří, přesto je uvnitř hodně prostorná.

VTSku dodávají šťávu velká 17palcová kola, nezbytná chromová koncovka výfuku a křídlo na zádi. 

Tři písmena VTS na prazích pak hlásají, z jakého rodu dravec pochází.

INTERIÉR A KUFR 

Interiér nezůstává nic dlužen futuristickému vzhledu vnějšku. Pohodlně se do něj poskládají cestující dozadu i dopředu. Vpředu čekají velká pohodlná křesla, dobře držící tělo i při dovádění na klikaticích silnic.

Na sportovní auto docela vysoký posez a velké čelní sklo způsobují, že řidič vnímá rychlost zkresleně. Tempo, kterým se francouzský bolid řítí je tak mnohdy o dost nižší, než posádka odhaduje.

Přístrojová deska, které nechybí nápad a snaha o odlišení, se ke sportovnímu charakteru auta možná příliš nehodí. Čtyři displeje, které jen hrají nesourodými barvami, jsou rozmístěny na různých místech.

Svými tvary připomíná Citroën C4 legendární Hondu CRX

Na sloupek netradičního volantu s pevným středem a hromadou ovladačů je přichycen otáčkoměr. Hluboko uprostřed se u paty čelního skla tísní digitální rychloměr, který mění barvu podsvícení v závislosti na intenzitě venkovního světla.

Žádná revoluce v ovládání se ovšem nekoná. Všechny provozní ovladače jsou tam, kde je nacházíme i u ostatních aut francouzského koncernu. Kontrolu navigace, audiosoustavy a ostatních nadstandardních prvků s pomocí tlačítek na volantu je ale třeba nacvičit. Někdy je možná rychlejší sáhnout na středový panel.

Specialitou Citroënu C4 je volant s pevným středem. Jeho věnec padne dobře do ruky, má ale na sportovní auto příliš velký průměr.

Mohutný střed hostící airbag a hromadu tlačítek tlačítek způsobil, že VTSko nuceně sdílí stejný volant s civilnějšími verzemi.

Celkově působí interiér vzdušně a prostorně, ale trochu neútulně, což je dáno subtilností přístrojové desky a velkými prosklenými plochami.

Testovaná C4 bojovala s kvalitou zpracování. Povrzávání a bouchání ze všech konců auta bylo standardním zvukovým doprovodem. Často zastávkovala elektroinstalace.

Konec "stromečků" na zpětném zrcátku
C4 má v přístrojové desce integrován osvěžovač vzduchu. Je umístěný u střední ventilační mřížky nahoře na palubní desce. Parfém po autě šíří ventilace. Až posádku vůně omrzí, může zvolit jinou, na výběr jich je devět. Náplně lze průběžně měnit, je možné také nastavit jejích intenzitu. Při každodenním používání po dobu jedné hodiny náplň vydrží přibližně dva měsíce.
O vůních v autě dočtete TADY

Nádhernou myšlenku s velkými výklopnými dveřmi kufru bohužel technici nedotáhli k dokonalosti. Při nakládání zavazadel do skvěle přístupného zavazadlového prostoru - jediné minusové body si odváží za vysokou nákladovou hranu - je třeba jeho víko zvednout až nadoraz.

Pokud to necháte na poddimenzovaných vzduchových vzpěrách riskujete, že se hodně těžké dveře vrátí zpět a ublíží vám.

Třídveřová C4 odveze 304 litry zavazadel. Pokud se sklopí zadní sedadla, vejde se do kufru až 1083 litry věcí.

JÍZDNÍ VLASTNOSTI

Technici Citroënu se při odlaďování podvozku VTS snažili uspokojit rozdílné nátury řidičů. Díky extrémně tvrdému odpružení je posádka s náležitým zvukovým doprovodem zpravena o každém prohřešku v údržbě silnic. Francouzská automobilová škola ovšem velí, že jízda musí být plavná, VTSo se tak snaží dostát i tomuto požadavku. Finální dojem z jízdy je ten, že řidič podvědomě cítí, že auto jede tam kam chce on, zpětná vazba však chybí, všechny důležité dojmy z chování podvozku jsou totiž utlumeny.

Zpátky do pruhu!
Citroën C4 svému řidiči neodpustí žádnou neposlušnost. Auto je totiž  vybaveno systémem, který varuje před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu. Tato novinka v oblasti aktivní bezpečnosti umí rozpoznat přejetí dělících čar na silnici bez zapnutí směrovek. Řidič je na vyjetí z pruhu upozorněn vibracemi na té straně sedáku, na které došlo k přejetí čáry.

Elektrický posilovač řízení je asi tou největší slabinou C4 VTS, neposkytuje totiž žádnou zpětnou vazbu. Na pokyny k natočení kol reaguje s prodlevou a co se s nimi děje, lze jen odhadovat.

Podvozek bojuje s nástrahami silnic a rozmary řidiče statečně. Dobře drží stopu a zadní tuhá náprava se rozhodně nebrání dovádění v zatáčkách. Pocit soužití s autem ale řidič nemá. Jako by mezi sedadlem řidiče a podvozkem byla "houba", která všechno utlumí.

Absolutorium zaslouží brzdy, které jsou ostré jako břitva a ani při opakovaném namáhání se neunaví. Naopak reakce elektronického plynového pedálu by mohla být rychlejší.

Dopředu je vidět vše potřebné, směrem vzad je to o poznání horší. Šikmý pohled narazí na zadní sloupek a nevelké zadní boční okno. Lomené okno třetích dveří je pak rozděleno přesně v místě, kde má většina kolegů-řidičů jedoucích za vámi hlavu.

Sportovci ocení, že je v C4 možné nastálo vypnout stabilizační systém ESP. S dravým citroënem je možné řádit bez zásahu elektroniky. Pocitově těžší záď pak eliminuje vrozenou nedotáčivost a dává podvozku velkou suverenitu.

MOTOR A SPOTŘEBA

Motor v číslech

Objem 1997 ccm
Počet válců/ventilů 4/16
Vrtání x zdvih 85 x 88 mm
Max. výkon 130 kW (180 koní) při 7000 ot. 
Max. točivý moment 202 Nm při 4750 ot.
Stoosmdesát koní v technické specifikaci slibuje mnohé, subjektivní pocit však říká, že několik koníků ze stáda spíše jen vyklusává.

Motor má sportovně vzteklý zvuk a rád se nechá vytáčet k omezovači (asi 7200 ot./min), který o sobě dá vědět změnou barvy displeje otáčkoměru z oranžové na červenou.

Delší vyjížďky ale pastvou pro uši nejsou. Konstantní řev do výšin vytáčeného motoru, kterému velmi chybí šestý - dálniční - stupeň převodovky a aerodynamické ruchy, doplněné občasným bouchnutím kol při přejezdech "rolety", vyžadují po vystoupení z auta "léčbu tichem".

V nízkých otáčkách se motoru příliš nelíbí a trpí apatií, po překročení přibližně tří a půl tisíce otáček se probudí k životu, dovádění stoosmdesátihlavého stáda plnokrevníků to ale nepřipomíná.

Pouze pětistupňový manuál, který nacházíme v autech koncernu PSA už několik let, se rozhodně nemůže chlubit přesností. Pokusům o rychlejší přeřazení se převodovka úporně brání za zvukového doprovodu úpějících synchronů. Odstupňování je dobré, víc než hodně ovšem chybí již zmiňovaná "šestka".

Po týdenním snažení dostat z auta to nejlepší se hodnota spotřeby na palubním počítači ustálila na hodnotě 14 litrů na 100 kilometrů. Beránčí jízdou se dá srazit někam k devíti až deseti litrům.

CENA

Citroënáři a ti, kteří se do C4 VTS bezhlavě zamilovali, mají rozhodování ulehčené. Některé prohřešky mu odpustí a s ostatními se naučí žít. Na jiné působí velmi zajímavou cenou a neodolatelným designem.

Za 695 tisíc je k mání velmi specifické auto s bohatou výbavou a hodně sveřepým charakterem. Závodit je třeba se s ním naučit a nedostatky přecházet s nadhledem žoviálního Francouze. Každý se za ním ale na silnici ohlédne a... A o to přece jde, ne?

Citroën C4 VTS Coupé 2,0i 16V

Seat Leon 2,0 FSI Sport Up

Toyota Corolla 1,8 VVTl-i

objem motoru (cm3) 1997 1984 1796
výkon (kW/k) 130/180 110/150 141/192
max.toč.
moment (Nm)
202 200 180
počet válců/ventilů 4/16 4/16 4/16
typ motoru zážehový zážehový zážehový
max. rychlost (km/h) 227 210 225
zrychlení 0-100 km/h (s) 8,3 8,8 8,4
spotřeba město/mimo město/kombin. (l/100 km) 11,7/6,7/8,4 11,1/6,1/7,9

11,1/6,7/8,3

objem kufru (l) 304/1083 341/- 289/-
rozměry d/š/v (mm) 4274/
1769/
1458
4315/
1768/
1453
4277/
1710/
1475
rozvor (mm)/počet dveří 2608/3 2578/5 2600/5
objem nádrže (l) 60 55 55
pneumatiky

205/50 R17

225/45 R17

195/55 R16

pohotovostní/celková hmotnost (kg) 1337/1768 1260/1830 1305/1655
Airbagy řidiče/spolujezdce/boční/hlavové ano/ano/
ano/ano
ano/ano/
ano/ano
ano/ano/
ano/ano
ABS/ESP/ASR ano/ano/ano ano/ano/ano

ano/ne/ne

tempomat/parkovací asistent/mlhovky ano/ano/ano ano/7960/ano

ne/ne/ano

klimatizace/bixenony/litá kola ano/ano/ano ano/22600/ano ano/ne/ano
záruka (roky) 2 2 3
cena v Kč 695 000 577 900 699 900

Nic krásnějšího a nápadnějšího než je Citroën C4 ve třídveřovém provedení asi v nižší střední třídě nenajdeme.

Netradiční tvary působí jako magnet na oči. Nápadité linie doplňují do "bezvědomí" dotažené detaily.

Každá maličkost je tvarována jako šperk, který by mohl fungovat sám o sobě.

Kola, zrcátka, záď, světla a další vycizelované prvky jsou zasazeny do jednoduchých dynamických křivek a ploch.

Cé-čtyřka je rychlá i když stojí. Každý pohled odhalí něco zajímavého a netradičního.

Dynamikou jen hýří, i přesto je ale uvnitř hodně prostorná.

Technici Citroënu se při odlaďování podvozku VTSa snažili uspokojit rozdílné nátury řidičů.

VTSku dodávají šťávu velká 17palcová kola, nezbytná chromová koncovká výfuku a křídlo na zádi.

Dobrému podvozku sekundují vynikající brzdy, požitek z jízdy se ale k řidičovým smyslům nedostává.

Pocitově těžší záď eliminuje vrozenou nedotáčivost a dává podvozku velkou suverenitu.

Citroënáři a ti, kteří se do C4 VTS bezhlavě zamilovali, mají rozhodování ulehčené. Některé prohřešky mu odpustí a s ostatními se naučí žít. Na jiné působí velmi zajímavou cenou a neodolatelným designem.

Absolutorium naopak zaslouží brzdy, které jsou ostré jako břitva a ani při opakovaném namáhání se neunaví.

Podvozek bojuje s nástrahami silnic a rozmary řidiče statečně. Dobře drží stopu a zadní náprava se rozhodně nebrání dovádění v zatáčkách.

Dobrému podvozku sekundují vynikající brzdy, požitek z jízdy se ale k řidičovým smyslům nedostává.

S dravým citroënem je možné řádit, bez zásahu elektroniky. Pocitově těžší záď pak eliminuje vrozenou nedotáčivost a dává podvozku velkou suverenitu.

Nic krásnějšího a nápadnějšího než je Citroën C4 ve třídveřovém provedení asi v nižší střední třídě nejademe.

Při nakládání zavazadel do skvěle přístupného kufru - jediné minusové body si odváží za vysokou nákladovou hranu - je třeba jeho víko zvednout až nadoraz.

VTSo odveze 304 litrů zavazadel, pokud se sklopí zadní sedadla, vejde se do kufru až 1083 litrů věcí.

VTSo se vyrábí pouze ve třídveřovém provedení.

Vpředu čekají na řidiče a spolujezdce velká pohodlná křesla dobře držící tělo i při dovádění na klikaticích silnic.

Přistrojová deska, které nechybí nápad a snaha o odlišení, se ke sportovnímu charakteru auta možná příliš nehodí. Čtyři displeje, které jen hrají nesourodými barvami, jsou rozmístěny na různých místech.

Žádná revoluce v ovládání se nekoná. Všechny provozní ovladače jsou tam, kde je nacházíme i u ostatních aut francouzského koncernu.

Ovládání navigace, audiosoustavy a ostatních nadstandardních prvků s pomocí tlačítek na volantu je ale třeba nacvičit.





Nejčtenější

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Harley Davidson Street Rod
Harley pro manželky na sobě zamakal v posilovně

Když začnete poctivě každý den makat v posilovně, po roce budete vypadat stejně jako nový Street Rod vedle původního modelu Street 750. Posílený motor doplněný...  celý článek

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Další z rubriky

Opel Crossland X
Opel Crossland X je velké auto za malé peníze

MPV už nefrčí, nahrazují je auta na zvýšeném podvozku. Velmi povedenou a v druhé generaci nedoceněnou Merivu nahrazuje v nabídce Opelu SUV jménem Crossland X....  celý článek

Hyundai i30 Combi
Rodinný kombík za dobré peníze. Hyundai i30 Combi jde po kufru Octavii

Nový kombík z Nošovic se prodává pár dnů. Velikostí kufru prodloužený Hyundai i30 téměř dohání Škodu Octavia.  celý článek

Lexus LC
Supersport s přehazovačkou je první hybrid, který řidiče baví

U Lexusu jsou frajeři, že takové auto v této podobě dovedli do výroby. Kupé LC je automobilová socha a navíc i technická lahůdka. Za 2,8 milionu.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.