Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Citroën C5 CrossTourer: okouzlující plavba

aktualizováno 
Ze sportovních bot a bund v ulicích města padají módní policistky do mdlob. A přitom je u vyfešákovaných městosexuálů hitem SUV. Tedy auto, které se naparuje, jako by mělo šplhat na Mont Blanc. Přitom kdo chce vizáži přidat sportovní šmrnc, nemusí rovnou na pásek věšet cepín. Stačí jen pár doplňků.

Citroën C5 | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

A přesně takové je nejnovější provedení nejhonosnějšího citroënu. Prodeje modelu C5 nejsou žádná hitparáda, a tak se marketéři a designéři rozhodli jednomu z nejpovedenějších modelů v dnešní nabídce Citroënu dát módní "terénní" nádech. Technické možnosti měli omezené, a tak to s tím terénním sportováním moc nepřeháněli.

Citroën C5

Ono to ani k C5 moc nepasuje. I rapl musí za jeho volantem zjihnout. Auto s charismatičtějším a více uklidňujícím jízdním projevem dnes asi nenajdete.

Je to něco jako škodovácký scout, zapomeňte na pohon všech kol nebo aspoň vychytaný stabilizační systém pro nezpevněné cesty, který má příbuzný Peugeot 3008. Tady se příprava na výpravy mimo asfaltky omezila na oplastování blatníků a další frajerské doplňky. Subjektivně tak Citroën C5 v úpravě Cross Tour nepůsobí terénněji, ale vypadá lépe.

Citroënu pohon všech kol v nabídce schází. Nepočítáme-li tedy Mitsubishi ASX převlečené za Citroën C4 Aircross a pak hybridní DS5, kde přední kola pohání turbodiesel. Že "čtyřkolku" reálně potřebuje jen málokdo, nechme stranou, zákazníci je prostě chtějí. A tak si C5 oblékla trekové boty, i když je to tak trochu proti její přirozenosti. Ale nonšalanci tím neodložila.

Citroën C5

Verze CrossTourer je v ceníku C5 vrcholovou nabídkou, cenu nejlevnějšího provedení (výbava Tendance 1,6 HDI, 115 koní za 497 tisíc) navyšuje o půlku. I tak je tři čtvrtě milionu za dobře vybavený naftový kombík dobrou nabídkou. Citroën nabízí C5 v Česku jen s nafťáky, pro CrossTourer nabízí dvoulitr s výkonem 163 koní a 204koňovou 2,2. Ceny jsou od 700 do 800 tisíc.

Citroën C5 se vyrábí už sedmým rokem. A stále vypadá skvěle. Bohužel prodeje nejsou takové, jaké by si hrdá francouzská značka zasloužila. Nástupce C5 dorazí za rok a půl až dva.

Zvenku je to tedy stále subtilní ladný sportovec, zevnitř koráb. Ten pocit podtrhne i tlumené zaklapnutí dveří, když nastoupíte. Vnitřek je skvěle odhlučněný a řidiče rozmazlují parádní křesla.

Je to tank, hmotností 1 800 kilogramů i mohutností. Výhled ven je jinam než dopředu mizerný. Ze zadních sedadel se při jízdě s dětmi ozývá známé "už tam budem?" častěji než jindy, caparti totiž přes vysoké boky nevidí ven. 

Kvůli tlustým sloupkům je špatný výhled ven do všech směrů, špatně se odhadují konce auta a ta na pohled zvenku štíhlá příď je zpoza volantu spíš pěkně velká a masivní. Navíc musí řidič dostat do oka dlouhé převisy. V noci oceníte skvěle svítící bixenony.

Interiér je akorát velký, tísnit se v něm nebudou ani čtyři dospělí, ale původní dojem mohutnosti reálná zkušenost nepotvrdí. Líbí se kufr s velkým víkem a nízko položenou nákladovou hranou. Je hodně široký.

Vnitřek vypadá futuristicky a luxusně, ale prvky výbavy jako bezklíčkové odemykání a startování tu nenajdete, stáří modelu už je holt znát. Horší je to s odkládacími prostory. Mobil ještě někam nacpete, ale tím to končí. Kapsy ve dveřích jsou na lahev s pitím malé.

Ovládání rádia, navigace a vůbec všeho ostatního není vzorem přehlednosti. K tomu překombinovaně extravagantní volant s pevným středem. Na zvládnutí jeho tlačítek potřebujete doktorát, nebo přečíst celou příručku. Někdo si na to nezvykne asi nikdy.

Citroën C5

Jako jedno z mála aut své kategorie má C5 víceprvkovou přední nápravu provedenou dvěma trojúhelníkovými rameny nad sebou. Z pohledu konstrukce je to nejlepší řešení, ale je také drahé, a tak už ho opustily i některé limuzíny vyšších tříd. C5 tak moc hezky a jistě zatáčí a zadní víceprvková náprava ji přesně následuje. Na plynulou jízdu po lehce obloukovaté silnici je to prima.

Řízení je spíš kormidlování, ale přesné je. Líbí se skvělá směrová stabilita na dálnici a jistota. Do zatáčky si musíte najet trochu specificky. Podvozek sleduje pokyny volantu dobře, ale karoserie spočívající na koulích hydropneumatického odpružení (Hydractive III+) si žije tak trochu vlastním životem. Kdo někdy seděl v kánoi na kormidle, pochytí návyky C5 jednoduše. Všechno se děje se zpožděním, ale nakonec s těmi náklony dokážete pracovat.

Fotogalerie

Přibrzdíte před obloukem trochu dřív a naplánujete si to tak, aby na vrchol zatáčky mířil čumák utopený co nejníž. Svižnou jízdu si pak C5 vnutit dá. A to zhoupnutí odpředu dozadu, když dojedete k semaforu, to dnes v žádném jiném osobáku nezažijete. Řidič má možnost zvolit tužší charakteristiku podvozku, ale výraznou změnu čekat nemůže.

Dlažební kostky nebo spáry na dálnici přeletíte jak na létajícím koberci, ale plavná houpavá jízda má překvapivé limity. Podvozek si totiž neumí poradit s roletou a hlubokými dírami, na nich trochu bouchá a posádku natřese.

Turbodiesel objemu 2,2 litru s výkonem 150 koní a 450 kroutícími newtonmetry je spojen vždy s šestistupňovým automatem, se kterým je velmi dobře sladěný. To je vrcholová verze a ideální pohon pro C5. Charakter čtyřválce vyhladí měničový automat, s nímž to není dravý sprinter, ale silný tahoun. Běží hladce a je slušně odhlučněný a při nestřídmé jízdě jezdí za sedm a půl litru. Opatrnější řidiči jezdí o litr až litr a půl levněji. Automat se nerozpakuje proklouznout, což vyhlazuje městské pojížďky, ale také žene spotřebu výše. Město prostě není revírem pro C5.

Citroën C5

Na poměřování s Passatem Alltrack, Opelem Insignia Country Tourer nebo konečně i škodováckou Octavii Scout C5 pomýšlet nemůže, protože jí chybí pohon všech kol. Roli šmrncovního kombíku ovšem zvládá velmi dobře. Oproti standardnímu provedení má o centimetr vyšší základní světlou výšku (podvozek je samozřejmě polohovatelný), zvýrazněné lemy blatníků, fešácká kola a k tomu pár dalších ozdob zevnějšku.

Oproti výše jmenovaným má jednu velkou výhodu, byť exaktně neuchopitelnou. Tak charismatické auto dnes nikdo jiný nenabízí. Ostatní auta v porovnání s C5 jezdí všechna tak nějak stejně, ale ten francouzský koráb úplně jinak. Citroën C5 není nejlepší, ale je svůj. A ve verzi cross-tourer je to ještě větší fešák.





Nejčtenější

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show
OBRAZEM: Hyundai i30 má nový krásný zadek

Fastback je trochu pozapomenutý druh karoserie. Poslední dobou ovšem zažívá renesanci, akorát se jim říká jinak. Ladně splývající záď sportovního střihu nově...  celý článek

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Harley Davidson Street Rod
Harley pro manželky na sobě zamakal v posilovně

Když začnete poctivě každý den makat v posilovně, po roce budete vypadat stejně jako nový Street Rod vedle původního modelu Street 750. Posílený motor doplněný...  celý článek

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Další z rubriky

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Seat Ateca
Základní Ateca není loudavá, litrový tříválec je důstojný základ

Seat Ateca, české auto španělské značky se prodává už od loňska. Linka v Kvasinách ho stále nestíhá vyrábět, na auto z výroby se dnes čeká rok. Zkusili jsme...  celý článek

Opel Crossland X
Opel Crossland X je velké auto za malé peníze

MPV už nefrčí, nahrazují je auta na zvýšeném podvozku. Velmi povedenou a v druhé generaci nedoceněnou Merivu nahrazuje v nabídce Opelu SUV jménem Crossland X....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.