S představením nové DS 3 dochází u francouzské značky k první generační obměně. Tento model stál v roce 2010 u vzniku stylové řady citroënů, která se postupně proměnila v samostatnou značku. Druhá generace pro změnu je na počátku nové éry DS – ta se nese v duchu crossoverů a SUV a ve velkém sází na elektrifikaci. Ano, až DS 3 Crossback v příštím roce dorazí do prodeje, bude vedle klasických maloobjemových motorů mít také čistě elektrický pohon.
Značka DS sází především na design a dojem luxusu, a tak nový crossback dostal nepřehlédnutelné tvary. Příď je plná lomených křivek, které odkazují na písmeno S v logu značky. Výsledkem je komplikovaný tvar předních diodových světlometů, který si s ničím jiným nespletete, navíc z nich „stékají“ zakroucené proužky pro denní svícení.
Střecha je stejně jako u předchozí DS 3 v kontrastním odstínu, černé boční sloupky vytvářejí dojem, že se nad autem vznáší. Na bocích zaujme i další odkaz na předchozí model, takzvaná ploutev, která vystupuje z boční linie nahoru ve směru B sloupku. Ovšem u prvního DS 3 to mělo opodstatnění, v tomto případě je to čistě samoúčelná manýra, která navíc bude zadním cestujícím překážet ve výhledu.
Největší chloubou exteriéru jsou zapuštěné kliky dveří. Ty se buď vysunou automaticky, když se přiblížíte k autu – to pokud máte systém bezklíčkového odemykání, nebo se vysunou po zamáčknutí. Zpět do dveří se kliky ukryjí po zamčení vozu, ať už při odchodu nebo automaticky po rozjezdu.
Interiér, jaký jste ještě nikdy neviděli
Francouzi jsou vyhlášení kreativním přístupem k návrhu aut a v případě DS 3 Crossback se opravdu vyřádili. I tak obyčejná věc, jako jsou výplně dveří, hýří nevšedními nápady – madlo pro zavírání dveří je nezvykle vysoko a vnitřní klika se nachází až pod ním místo nahoře. Dveře jsou částečně potažené Alcantarou a jejich součástí je i výdech klimatizace.
Ta se poněkud překvapivě ovládá tlačítky, která jsou seskupená do kosočtverců. Stejný tvar mají i centrální výdechy klimatizace. Kosočtverec je dominantní prvek interiéru – obklopuje digitální přístrojový štít, zdobí spodní příčku volantu a tvoří motiv na pozadí displeje multimediálního systému.
Dnes nezvyklým prvkem je také ovládání elektrického stahování oken mezi sedadly. A aby se neobvyklé prvky nesoustředily jen do přední části interiéru, nezvyklé uspořádání dveřních výplní najdeme i vzadu. Spodní hrana okna se navíc směrem dopředu zcela nekonvenčně zvedá – to je samozřejmě dané již zmiňovanou ploutví na středovém sloupku.
Nebudete si umět vybrat
Žádné jiné auto konfekční velikosti zřejmě nebude tolik možností individualizace. Na výběr bude několik úrovní výbavy, deset odstínů karoserie a deset různých vzorů kol. Aby byl výběr ještě pestřejší, připravili v DS pět designových balíčků: Montmartre, Bastille, Rivoli, Opera a Performance Line.
Na dnešní poměry je nečekaně pestrý i výběr pohonných jednotek. Benzinové motory 1,2 PureTech mají výkony 74, 96 a 114 kW, zatímco diesely zastoupí 1,5 BlueHDi se 74 kW. Nabídku brzy doplní i elektrický pohon s výkonem 100 kW, kapacitou baterií 50 kWh a dojezdem 300 km podle metodiky WLTP (podle starší NEDC 480 km).
Mimochodem, pokud vás zajímá, s jakou technikou přijdou příští rok Opel Corsa a Peugeot 208, DS 3 Crossback nejspíš má velmi přesnou odpověď. Využívá totiž stejnou modulární platformu, kterou dostane tato dvojice malých hatchbacků.
Novinka značky DS se má začít vyrábět v prosinci a na domácím francouzském trhu se začne prodávat v březnu 2019. V příštím roce dorazí i na český trh. S délkou 4,12 metru karoserií vysokou 1,53 metru bude konkurovat malým crossoverům, jako je Renault Captur, Audi Q2 nebo Mini Countryman.