Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Citroën pomalovaný od Picassa se už roky hledá

aktualizováno 
Pablo Picasso nikdy citroënem nejezdil. V jeho garáži se objevovala automobilová šlechta formátu Hispano-Suizy, Oldsmobilu, Mercedesu nebo Alfy Romeo. I přesto je jméno jednoho z nejslavnějších malířů všech dob spjato s touto francouzskou značkou. Oblíbená rodinná MPV se pyšní jménem Picasso už skoro dvacet let.

Manuel Mejido s obrazem Girlanda míru, který na Citroën DS namaloval Pablo Picasso. | foto: archiv Citroën

Slavný Citroën DS mu ovšem posloužil jako plátno už před 60 lety. Dodnes se to auto hledá.

Picassologové z toho mají zamotanou hlavu, dílo jménem Girlanda míru v žádném přehledu díla slavného malíře nefiguruje. Přitom se přesně ví, jak vypadá a taky za jakých okolností vzniklo.

Ta černobílá fotografie už koluje světem nějaký rok. Osobou na snímku ovšem není sám velikán umění, důležité je auto za ním. Modrý Citroën DS ročník 1955 s bílou střechou má na boku malbu s typickým Picassovým rukopisem. Namaloval ji na dveře toho slavného auta v době, kdy přebýval ve Francii, kam utekl přes španělským diktátorem Francem.

To bylo tak, Manuel Mejido, mladý mexický reportér usazený ve Francii, se chtěl dostat k Picassovi, aby s ním udělal rozhovor. To bylo v zimě 1958 a Picasso přebýval ve své vile La Californie na Azurovém pobřeží. Protože měl na žurnalisty „alergii“, přihlásil se k němu Mejido jako zástupce Španělského republikánského centra v Mexiku, organizace, která se starala o ty, kteří utekli ze Španělska před občanskou válkou. Mejido dorazil do vily nad Antibes společně se dvěma kolumbijskými studenty, mladou Francouzkou a historkou, že je za výraznou osobností té doby a tváří španělských republikánů vyslali jeho krajané přebývající v Mexiku.

Na to Picasso slyšel a dvaadvacetiletému ambicióznímu Mejidovi rozhovor dal čtyři dny na to, měl dorazit v jedenáct. Kolumbijci si mistra natáčeli pro dokument, který chystali a celá společnost se procházela po zahradě vily. Picasso ovšem znenadání na dvě hodiny zmizel, čekali na něj s nervozitou, netušili, jestli se vrátí.

Když byl zpátky, zas mluvil o umění a politice. „Nikdy jsem nepřestal malovat a snít,“ řekl jim pak a vyzval je, aby ho následovali. A ukázal jim bílou malůvku, kterou vytvořil na boku vozu, kterým přijeli.

Podle španělských novin El Pais Mejido zareagoval: „Nádherné, ale nepodepsal jste to, maestro.“ Malíř na to: „Co chcete, obraz od Picassa nebo jeho podpis?“ „Obojí, maestro, to je ta nejlepší kombinace.“ Picasso tedy ještě přidal podpis na blatník.

Když se Mejida v roce 2005 na osud Girlandy míru ptali, odpověděl tehdy 72letý renomovaný reportér: „Potřeboval jsem peníze!“ Auto tehdy prodal jedné galerii a rychle ho ztratil z dohledu. Pak ovšem auto zmizelo a dodnes o něm nikdo nic neví.

Novinář, který dělal rozhovory s velikány své doby od Chruščova po Reagana, tehdy řekl, že myslí, že to modré DS bude u některého ze sběratelů.

Citroëny od Picassa

Přesně čtyřicet let po vstupu Citroënu na španělský trh, 17. listopadu 1998, podepsali pozůstalí po Picassovi po sedmi měsících vyjednávání s Citroënem dohodu o použití jména slavného malíře pro modely automobilky. Citroën označení Picasso používá pro své velkoprostorové vozy dodnes.

Citroën C4 Picasso

Citroën C4 Picasso

Citroën Xsara Picasso

Citroën Xsara Picasso

Citroën C3 Picasso

Citroën C3 Picasso





Nejčtenější

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Harley Davidson Street Rod
Harley pro manželky na sobě zamakal v posilovně

Když začnete poctivě každý den makat v posilovně, po roce budete vypadat stejně jako nový Street Rod vedle původního modelu Street 750. Posílený motor doplněný...  celý článek

Autosalon Frankfurt 2017
Subaru Impreza se vrací do Evropy, opět jako hatchback

Nová platforma, nové motory, důkladně zmodernizovaný design, ale samozřejmě také pohon všech kol. K tomu sériově dodávaná převodovka CVT. To je nová Impreza,...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Favorit
Otec navrhoval favorita, syn teď vymýšlí, jak se vypořádat s ekonormami

Petr Hrdlička přivedl coby šéfkonstruktér k životu Škodu Favorit v rekordním čase. Překonávat musel především nástrahy tehdejšího plánovaného hospodářství....  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Manuel Mejido s obrazem Girlanda míru, který na Citroën DS namaloval Pablo...
Autofotka týdne: Citroën pomalovaný od Picassa se už roky hledá

Pablo Picasso nikdy citroënem nejezdil. V jeho garáži se objevovala automobilová šlechta formátu Hispano-Suizy, Oldsmobilu, Mercedesu nebo Alfy Romeo. I přesto...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.