Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Citroën pomalovaný od Picassa se už roky hledá

aktualizováno 
Pablo Picasso nikdy citroënem nejezdil. V jeho garáži se objevovala automobilová šlechta formátu Hispano-Suizy, Oldsmobilu, Mercedesu nebo Alfy Romeo. I přesto je jméno jednoho z nejslavnějších malířů všech dob spjato s touto francouzskou značkou. Oblíbená rodinná MPV se pyšní jménem Picasso už skoro dvacet let.

Manuel Mejido s obrazem Girlanda míru, který na Citroën DS namaloval Pablo Picasso. | foto: archiv Citroën

Slavný Citroën DS mu ovšem posloužil jako plátno už před 60 lety. Dodnes se to auto hledá.

Picassologové z toho mají zamotanou hlavu, dílo jménem Girlanda míru v žádném přehledu díla slavného malíře nefiguruje. Přitom se přesně ví, jak vypadá a taky za jakých okolností vzniklo.

Ta černobílá fotografie už koluje světem nějaký rok. Osobou na snímku ovšem není sám velikán umění, důležité je auto za ním. Modrý Citroën DS ročník 1955 s bílou střechou má na boku malbu s typickým Picassovým rukopisem. Namaloval ji na dveře toho slavného auta v době, kdy přebýval ve Francii, kam utekl přes španělským diktátorem Francem.

To bylo tak, Manuel Mejido, mladý mexický reportér usazený ve Francii, se chtěl dostat k Picassovi, aby s ním udělal rozhovor. To bylo v zimě 1958 a Picasso přebýval ve své vile La Californie na Azurovém pobřeží. Protože měl na žurnalisty „alergii“, přihlásil se k němu Mejido jako zástupce Španělského republikánského centra v Mexiku, organizace, která se starala o ty, kteří utekli ze Španělska před občanskou válkou. Mejido dorazil do vily nad Antibes společně se dvěma kolumbijskými studenty, mladou Francouzkou a historkou, že je za výraznou osobností té doby a tváří španělských republikánů vyslali jeho krajané přebývající v Mexiku.

Na to Picasso slyšel a dvaadvacetiletému ambicióznímu Mejidovi rozhovor dal čtyři dny na to, měl dorazit v jedenáct. Kolumbijci si mistra natáčeli pro dokument, který chystali a celá společnost se procházela po zahradě vily. Picasso ovšem znenadání na dvě hodiny zmizel, čekali na něj s nervozitou, netušili, jestli se vrátí.

Když byl zpátky, zas mluvil o umění a politice. „Nikdy jsem nepřestal malovat a snít,“ řekl jim pak a vyzval je, aby ho následovali. A ukázal jim bílou malůvku, kterou vytvořil na boku vozu, kterým přijeli.

Podle španělských novin El Pais Mejido zareagoval: „Nádherné, ale nepodepsal jste to, maestro.“ Malíř na to: „Co chcete, obraz od Picassa nebo jeho podpis?“ „Obojí, maestro, to je ta nejlepší kombinace.“ Picasso tedy ještě přidal podpis na blatník.

Když se Mejida v roce 2005 na osud Girlandy míru ptali, odpověděl tehdy 72letý renomovaný reportér: „Potřeboval jsem peníze!“ Auto tehdy prodal jedné galerii a rychle ho ztratil z dohledu. Pak ovšem auto zmizelo a dodnes o něm nikdo nic neví.

Novinář, který dělal rozhovory s velikány své doby od Chruščova po Reagana, tehdy řekl, že myslí, že to modré DS bude u některého ze sběratelů.

Citroëny od Picassa

Přesně čtyřicet let po vstupu Citroënu na španělský trh, 17. listopadu 1998, podepsali pozůstalí po Picassovi po sedmi měsících vyjednávání s Citroënem dohodu o použití jména slavného malíře pro modely automobilky. Citroën označení Picasso používá pro své velkoprostorové vozy dodnes.

Citroën C4 Picasso

Citroën C4 Picasso

Citroën Xsara Picasso

Citroën Xsara Picasso

Citroën C3 Picasso

Citroën C3 Picasso




Nejčtenější

Kdo zachránil školáka, zůstane tajemstvím. Mohl to být člověk i kamion

Takhle funguje nouzové brzdění v kamionech Volvo

Video z norského města Høyanger, kde malý chlapec vběhne přímo před jedoucí kamion, který „zázračně“ na poslední...

Hon na pevné částice pokračuje. Brzdy dostanou vysavače

Brzdový systém Tallano

Bojovníci proti škodlivým pevným částicím mají nového nepřítele – brzdy. Podle vědeckých prací se totiž z brzdového...



Sudá, či lichá? Praha při smogu omezí vjezd podle registrační značky

Smog v Praze. Auta na pražské magistrále (20.1.2017)

Magistrát připravil návrh opatření, kterými chce omezit v Praze dopravu v době zhoršené kvality ovzduší. Při...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Tesla představila elektrický tahač Semi a nový sporťák Roadster

Tesla Semi

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi a nový sportovní Roadster představil v noci na dnešek americký výrobce...

Další z rubriky

OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Veteránský závod Pražská noblesa

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v...

Duroplastová pomsta za Sudety slaví na VŘSR šedesátiny

Trabant 500, fotografie z dobového prospektu (1961)

Ať se to někomu líbí či nelíbí, malý východoněmecký Trabant s dvoutaktním motorem a duroplastovou karosérií udělal díru...

Obojživelný Amphicar. Americký prezident v něm děsil spolujezdce

Obojživelný Amphicar

Německý Amphicar je zatím jediný civilní obojživelný sériově vyráběný vůz, který lze s výhradami klasifikovat jako...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.