Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Citroën pomalovaný od Picassa se už roky hledá

aktualizováno 
Pablo Picasso nikdy citroënem nejezdil. V jeho garáži se objevovala automobilová šlechta formátu Hispano-Suizy, Oldsmobilu, Mercedesu nebo Alfy Romeo. I přesto je jméno jednoho z nejslavnějších malířů všech dob spjato s touto francouzskou značkou. Oblíbená rodinná MPV se pyšní jménem Picasso už skoro dvacet let.

Manuel Mejido s obrazem Girlanda míru, který na Citroën DS namaloval Pablo Picasso. | foto: archiv Citroën

Slavný Citroën DS mu ovšem posloužil jako plátno už před 60 lety. Dodnes se to auto hledá.

Picassologové z toho mají zamotanou hlavu, dílo jménem Girlanda míru v žádném přehledu díla slavného malíře nefiguruje. Přitom se přesně ví, jak vypadá a taky za jakých okolností vzniklo.

Ta černobílá fotografie už koluje světem nějaký rok. Osobou na snímku ovšem není sám velikán umění, důležité je auto za ním. Modrý Citroën DS ročník 1955 s bílou střechou má na boku malbu s typickým Picassovým rukopisem. Namaloval ji na dveře toho slavného auta v době, kdy přebýval ve Francii, kam utekl přes španělským diktátorem Francem.

To bylo tak, Manuel Mejido, mladý mexický reportér usazený ve Francii, se chtěl dostat k Picassovi, aby s ním udělal rozhovor. To bylo v zimě 1958 a Picasso přebýval ve své vile La Californie na Azurovém pobřeží. Protože měl na žurnalisty „alergii“, přihlásil se k němu Mejido jako zástupce Španělského republikánského centra v Mexiku, organizace, která se starala o ty, kteří utekli ze Španělska před občanskou válkou. Mejido dorazil do vily nad Antibes společně se dvěma kolumbijskými studenty, mladou Francouzkou a historkou, že je za výraznou osobností té doby a tváří španělských republikánů vyslali jeho krajané přebývající v Mexiku.

Na to Picasso slyšel a dvaadvacetiletému ambicióznímu Mejidovi rozhovor dal čtyři dny na to, měl dorazit v jedenáct. Kolumbijci si mistra natáčeli pro dokument, který chystali a celá společnost se procházela po zahradě vily. Picasso ovšem znenadání na dvě hodiny zmizel, čekali na něj s nervozitou, netušili, jestli se vrátí.

Když byl zpátky, zas mluvil o umění a politice. „Nikdy jsem nepřestal malovat a snít,“ řekl jim pak a vyzval je, aby ho následovali. A ukázal jim bílou malůvku, kterou vytvořil na boku vozu, kterým přijeli.

Podle španělských novin El Pais Mejido zareagoval: „Nádherné, ale nepodepsal jste to, maestro.“ Malíř na to: „Co chcete, obraz od Picassa nebo jeho podpis?“ „Obojí, maestro, to je ta nejlepší kombinace.“ Picasso tedy ještě přidal podpis na blatník.

Když se Mejida v roce 2005 na osud Girlandy míru ptali, odpověděl tehdy 72letý renomovaný reportér: „Potřeboval jsem peníze!“ Auto tehdy prodal jedné galerii a rychle ho ztratil z dohledu. Pak ovšem auto zmizelo a dodnes o něm nikdo nic neví.

Novinář, který dělal rozhovory s velikány své doby od Chruščova po Reagana, tehdy řekl, že myslí, že to modré DS bude u některého ze sběratelů.

Citroëny od Picassa

Přesně čtyřicet let po vstupu Citroënu na španělský trh, 17. listopadu 1998, podepsali pozůstalí po Picassovi po sedmi měsících vyjednávání s Citroënem dohodu o použití jména slavného malíře pro modely automobilky. Citroën označení Picasso používá pro své velkoprostorové vozy dodnes.

Citroën C4 Picasso

Citroën C4 Picasso

Citroën Xsara Picasso

Citroën Xsara Picasso

Citroën C3 Picasso

Citroën C3 Picasso



Nejčtenější

Nejdůležitější citroën se povedl. Nové Berlingo je rodinný ideál

Nový Citröen Berlingo

Berlingo je přesně ten typ auta, nad kterým můžete ohrnovat nos, ale neskonalou praktičnost mu upřít nemůžete. Požitek...

Autofotka: Přetížená auta v ČR nechytají, kapitální úlovek je z Francie

Dodávka přetížená o čtyři tuny, kterou nachytala policie v jižní Francii.

Ministr dopravy tento týden pořádně vyděsil autodopravce. Těžké kamiony podle něj ničí české silnice, a proto chce...



V Paříži ověřili, že komunismus nefunguje. Automobilky ho stejně chtějí zkusit

Pařížská veřejná půjčovna elektromobilů Autolib po sedmi letech provozu končí.

Ambiciozní projekt sdílení elektromobilů v Paříži končí. Program Autolib nabral za sedm let existence obrovskou ztrátu,...

Golf do zásuvky nadchne dynamikou i úsporností, na chodce má plašičku

Volkswagen eGolf

Když chce automobilka představit vlastní elektrovůz, má v zásadě dvě možnosti. Buď vyvine úplně nové auto, jako to...

Volkswagen pracuje na splnění emisních regulí, vyrobená auta zatím uloží

Parkoviště s vyrobenými vozy u továrny TPCA u Kolína

Téměř dostavěné letiště Willyho Brandta, které se nakonec možná bude muset zbořit a stavět znovu, teď našlo dočasné...

Další z rubriky

První praporsche jako umělecký unikát v centru Prahy

Porsche 356 Nr.1 Roadster na pražském Klárově

Na pražském Klárově, přímo proti stanici metra Malostranská je k vidění neobvyklý skleněný kvádr s historickým autem...

Ojetina za jeden plat: benzinový Fiat Punto je bezproblémový pracant

Ojetý Fiat Punto II je dobrou volbou: za málo peněz dostanete nadčasový vzhled...

Fiat Punto je jedním z mála modelů italské automobilky, který se těší na trhu ojetin většímu zájmu. Druhá generace...

Bravurní řidička radí dámám: k montérkám si přibalte kolt a čokoládu

Automobilová závodnice Dorothy Levittová ve voze 80hp Napier na závodním okruhu...

V dobách, kdy o ženách vládlo přesvědčení, že mají být vidět, ale rozhodně ne slyšet, kdy byly vnímány jako stvoření,...

Najdete na iDNES.cz