Citroën DS5

Citroën DS5 | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Citroën DS5: pro dokonalý luxus berte hybrid

  • 37
Můžete jej klidně považovat za přerostlý hatchback nebo stylové kombi, jasno v tom nemá ani jeho výrobce, který o něm jinak hovoří jen v superlativech. Největší z rodiny DS přijíždí lákat rozmazlenou klientelu své kategorie stylovým designem, luxusním interiérem a hybridní technologií.

Citroën DS5 je automobil s exkluzivně pojatým interiérem a špičkovou výbavou. Ruku v ruce s jeho luxusním zaměřením jde i technika použitá ve skvěle fungující hybridní verzi, ale bohužel jen v ní. Atraktivní model dorazí na náš trh zhruba v polovině roku. K dispozici bude ve třech stupních výbavy se zaměřením na sportovní nebo luxusní provedení.

Citroën DS5

Základ z malého C4

Ačkoliv označení největšího z exkluzivní řady DS přímo vybízí k použití techniky z modelu C5, platforma, na které DS5 spočívá, pochází z kompaktního modelu C4. Podvozek tedy nevyužívá výhod víceprvkové zadní nápravy, zapomenout musí případní zájemci i na vyhlášený hydropneumatický systém odpružení.

Naladění a konstrukce podvozku se v praxi ukázaly jako největší slabiny DS5. Vlečná zadní náprava s koly o rozměru 19 palců solidně funguje na kvalitním povrchu, s příčnými nerovnostmi si ale poradit nedokáže. Příliš nadšení bohužel nevyvolává ani řízení. Proměnlivý účinek posilovače je sice zřetelný, řízení je ale trochu necitlivé.

O poznání lepší svezení nabízí hybridní verze. Instalace synchronního elektromotoru mezi zadní kola totiž vyloučila použití konvenční nápravy. Na místo jednoduché vlečné tu konstruktéři použili moderní víceprvkové zavěšení, které lépe absorbuje nerovnosti.

Luxus a styl

Po městské stylovce DS3 a kompaktním kříženci DS4 přijíždí novinka DS5, prozatím poslední Citroën nesoucí iniciály legendárního modelu značky. Francouzská automobilka tak chce přilákat zájemce o exkluzivní model střední třídy. Vydává se tedy do teritorií, která ostatní francouzští výrobci před časem kvůli nezájmu zákazníků opustili. Konfrontaci se silnou německou konkurencí automobilka odmítá.

Citroën DS5

Design DS5 sází především na emoce a tvarovou výjimečnost. Karoserie, která v sobě sdružuje tvary hatchbacku s praktičností kombíku, je posetá extravagantními prvky a výraznými křivkami, které dohromady tvoří velmi nepřehlédnutelný celek.

Citroën DS5 v číslech

délka/šířka/výška/rozvor 4 530/1 871/1 506/2 727 mm

objem kufru: 310 hybrid, ostatní 453 až 1 288 litrů

benzinové motory: 1,6 l – 155 a 200 koní (115 a 147 kW)

naftové motory: 1,6 a 2,0 l – 112 a 163 koní (82 a 120 kW)

hybrid: diesel 2,0 l (120 kW/163 koní, 300 Nm) + elektromotor 27 kW/37 k, 200 Nm)

Bohatě zdobená je především příď, která nese charakteristické rysy současných modelů značky, ať už jde o masku chladiče se dvěma lamelami plynule přecházejícími v logo značky nebo moderní světlomety protažené hluboko do boků. Zajímavým prvkem, který "déespětku" odlišuje od zbytku automobilové konfekce jsou ozdobné stříbrné lišty ve tvaru šavle, protínající blatníky od předních světel po sloupky bočních dveří.

Na boku vynikne hlavně dynamický profil karoserie s nízkou zadní částí, mohutná kola a díky tmavým sloupkům jakoby plovoucí střecha. Na zádi přitahují nejvíce pozornosti svalnaté proporce, svítilny s moderní optikou a dvojice koncovek výfuku zakomponovaná do nárazníku.

Výjimečná tvarová rozmanitost potěší oko zvnějšku a pokračuje i v interiéru. Mimořádně velkou pozornost věnovali u Citroënu také výběru materiálů.
Stylistika kokpitu v sobě efektně slučuje několik zdánlivě nesourodých stylů. Příjemná pozice za volantem, mohutný středový panel a orientace ovládacích prvků směrem na řidiče připomínají rychlá kupátka, kolébkové přepínače rozmístěné na středové a originální stropní konzoli zřejmě našly inspiraci v letectví. Dojem vozu prémiové kvality na palubě podporuje absence unifikovaných dílů. V kabině modelu DS5 snad nenajdete jediný prvek, která by byl k vidění v jiném citroënu.

Na výšku uvnitř místa nazbyt není, především na zadních sedadlech se mohou urostlejší pasažéři zarazit o klesající střechu. Zavazadlový prostor nabízí ve standardní konfiguraci 453 litrů objemu. V případě hybridní verze se musí budoucí majitelé spokojit s podprůměrným objemem 310 litrů.

Citroën DS5

Čtyři motory a hybrid

Pro DS5 je na výběr ze čtveřice pohonných jednotek: v nabídce jsou dva benzinové motory a dva nafťáky, všechny přeplňované. Zážehový základ tvoří motor s označením THP 155, který v objemu 1,6 litru ukrývá 155 koní, vrcholová verze pak ze stejného objemu doluje v 200 koní (THP 200). Vznětové verze dostanou čtyřválce o objemech 1,6 a 2,0 litru s výkony 112 (e-HDi 110) a 163 koní (HDi 160). Samostatnou roli v nabídce hraje hybridní verze, která vznikla díky partnerství s Peugeotem. K pohonu předních kol využívá 160koňového nafťáku a synchronním elektromotorem roztáčí kola zadní nápravy – kdo si koupí hybrid, má tedy i DS5 s pohonem všech kol.

Dvousetkoňové "téhápéčko" uděluje největšímu z nové citroëní řady DS velmi solidní dynamiku. Ve spojení s šestistupňovou manuální převodovkou má příjemný zátah, s radostí se žene do otáček a dokáže být i překvapivě úsporné. Už v rychlostech kolem dálničního maxima je ale hlučnější víc, než je posádce luxusně působícího kočáru příjemné. Brumlavý sportovní zvuk výfuku u městské stylovky uvítáte, u kompaktního rodinného crossoveru omluvíte, u modelu, který klade hlavní důraz na luxus a pohodlí ale působí trochu nepatřičně.

To hybridní verze je úplně z jiného těsta. Výkonem složeným ze spalovací a elektrické pohonné jednotky směle konkuruje nejsilnějšímu benzinovému protějšku, velmi podobně je na tom i z hlediska dynamiky. V ostatních aspektech provozu své sourozence jednoznačně převyšuje. Mohutný krouticí moment (až 450 Nm) totiž zajišťuje dostatek síly v kterémkoliv jízdním režimu. Dvoulitrový vznětový čtyřválec ve spojení s elektromotorem navíc přináší o poznání větší akustickou pohodu. Zhruba poloviční by podle měření výrobce měla být i spotřeba.

Hybridní verze je spojena s často kritizovanou pilotovanou šestistupňovou převodovkou. V modelu DS5 ale odvádí až nečekaně kvalitní práci. Řazení je velmi plynulé a poměrně rychlé, změna převodových stupňů páčkami pod volantem je pohodlná a intuitivní. Součástí hybridního ústrojí je i systém, kterým lze přepínat mezi čtyřmi režimy pohonu. Otočným voličem na středovém tunelu lze vybírat mezi polohou Auto, Sport pro dynamičtější jízdu s maximálním přísunem výkonu, 4WD pro jízdu mimo zpevněný povrch nebo při zhoršených trakčních podmínkách a ZEV pro výhradně elektrický pohon, na který je DS schopna ujet asi čtyři kilometry.