Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Citroën Nemo se bez ESP převrátil v losím testu na střechu

aktualizováno 
Přínos stabilizačního systému k bezpečnosti jasně prokázal nejnovější test rakouského a německého autoklubu. Při vyhýbacím manévru, kterému se říká "losí test", se auto bez ESP převrátilo na střechu. Vůz vybavený elektronickým hlídačem zvládl zkoušku bez zaváhání.

Citroën Nemo v losím testu | foto: ADAC

V Evropě má dnes ESP, které umí zabránit smyku přibržďováním jednotlivých kol a napravit tak chybu řidiče, 80 procent nově prodaných vozů. "Pro Česko samostatná statistika neexistuje, ale dá se předpokládat, že s touto bezpečnostní výbavou vyjíždí z autosalonů mnohem méně aut," říká Petr Buček, šéfredaktor AutemBezpečně.cz.

Citroën Nemo

Citroën Nemo

Do Škody Fabia je ESP za příplatek 16 800 korun, auta vyšších kategorií ho mívají ve valné většině případů ve standardní výbavě. "Octavia v současné době usiluje o zákazníky v podobě akčního modelu Prima, k němuž je ESP k mání za 13 tisíc korun navrch oproti ceníkové nabídce," doplňuje Buček. "Například v sousedním Německu se ESP objevuje v základní výbavě všech škodovek. Bez jakéhokoliv doplatku."

Autokluby ADAC a ÖAMTC pravidelně testují chování aut v mezních situacích, k nim patří i vyhýbací test ve vyšších rychlostech. Ten simuluje situaci, kdy se v jízdní dráze náhle objeví překážka. Autokluby zkoušku provádějí u všech testovaných aut až do rychlosti 90 km/h.

V posledních testech Citroën Nemo "šel na střechu" při osmdesátikilometrové rychlosti. Testovací komisaři to přičítají tomu, že nemo nemělo stabilizační systém ESP, který do něj automobilka v současnosti nenabízí ani za příplatek. V předchozím testu totiž losí test úspěšně zvládnul Fiat Qubo, jenž je identickou malou dodávkou s Citroënem Nemo nebo Peugeotem Bipper, který ESP má.

Fiat Qubo v losím testu

Fiat Qubo v losím testu

Citroën na průšvih rychle zareagoval. "ESP bude u modelu nemo s dieselovým motorem k dispozici zhruba od září. Jedná se o vozy, které půjdou do výroby nejdříve v červenci," řekla pro server AutemBezpečně.cz Martina Bedrnová, mluvčí českého zastoupení Citroënu.

ESP pro Citroëny Nemo bude k mání za příplatek. "Pokud jde o benzinovou verzi, zde bude ESP nabízeno také, ale o pár měsíců později," doplnila Bedrnová.

"Stabilizační systém dodávají výrobci aut nejčastěji pod zkratkou ESP. Ale třeba BMW používá označení DSC, Honda sází na trojici písmen VSA a Toyota na VSC," popisuje Buček.

Senzory stabilizačního systému porovnávají natočení volantu s aktuálním chováním vozidla. Když elektronika vyhodnotí, že hrozí smyk, začne jednotlivá kola sama přibrzďovat, aby smyku zabránila. "Autokluby ale varují, že ani ESP není spásou v každé situaci. Zvláště při extrémně rychlé jízdě," varuje Petr Buček.

losí testy

Losí test vymysleli ve Švédsku. V roce 1997 novinář Robert Collin z automagazínu Teknikens Värld převrátil ve vyhýbacím testu na střechu tehdy nový Mercedes třídy A. Automobilka proto musela svolat 130 tisíc aut do servisu, náprava spočívala právě v instalaci stabilizačního systému ESP. Stojí za zmínku, že jednoduchý a vysmívaný trabant prošel testem bez problémů.

Když pak Collin vysvětloval, proč test prováděl, dával za příklad situaci, kdy se na silnici objeví los. Vyhýbacímu manévru se od té doby říká "losí test"

Existuje ale i losí crash test. Speciální nárazový test vymysleli také ve Švédsku. Na tamních silnicích totiž často dochází ke střetnutím aut a těchto obrovských zvířat přecházejících silnici. Saab a Volvo si zvykly stavět auta tak, aby srážka s losem neohrozila posádku. Švédský institut zabývající se bezpečností dopravy vyrobil speciální testovací figurínu losa, má podobnou hmotnost, rozměry a umístění těžiště, jako živé zvíře. Na té pak střety s velkým zvířetem simulují.

Zdroj: wikipedia.org

Autor:




Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Polestar 1
OBRAZEM: Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, pohon a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.