Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Citroën Saxo 1,1 - malé auto za dost peněz

aktualizováno 
- Citroën Saxo se vnitřním prostorem řadí mezi minivozy a každému dospělému člověku to výmluvně připomene: na zadních sedadlech je málo místa pro nohy. Z redakčního testu dál vyplynulo, že lepší - rozměrově nadprůměrný - je kufr. Šedesátikoňový motor 1,1 dává autu dostatek hbitosti, ve vyšších otáčkách však zaplaví kabinu hlukem. Navíc malý citroën není ve srovnání s konkurencí zrovna laciný a jeho výbava má několik nedostatků. Také brzdy by mohly být účinnější.

Měření v pražském Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) potvrdilo subjektivní pocity z malého prostoru na zadních sedadlech. Sedí-li za volantem muž průměrného vzrůstu, je podobně velkým pasažérům na zadním sedadle těsno. Ale přestože testovaná verze měla jen pár předních dveří, nebyla cesta na zadní místa krkolomná ani pro dospělé. Přední sedadlo totiž po odjištění vyjede kupředu a opěradlo se sklopí k palubní desce. Pojistka je ovšem umístěna neprakticky - dole pod opěradlem. Před nastoupením na zadní sedadla tak nezbývá, než se Citroënu Saxo uklonit. Vpředu je místa relativně dost, samozřejmě v rámci možností minivozu. Řidič ale postrádá výškově nastavitelný volant, který není ani za příplatek. Čalounění sedadel a dveří stejně jako černý plast přístrojové desky nepůsobí levným duchem. Sedadla by mohla mít pevnější boční vedení, aby lépe držela řidiče a spolujezdce ve vzpřímené poloze i v ostrých zatáčkách. Saxo nemá v základní výbavě posilovač řízení. Neměla jej ani testovaná verze, a parkování se tak občas proměnilo v dřinu i pro řidiče-muže. Řešení je drahé: přiobjednat posilovač, to znamená přidat k ceně sedmnáct a půl tisíce korun. Krok za požadavky doby jsou také některé ovládací prvky malého saxa. Houkačka není na volantu, ale tam, kde jsou na ni zvyklí řidiči favoritů, tedy na přepínači blikačů. Z módy vyšla i táhla nastavení teploty větrání. Kritiku si zaslouží rovněž kolečko nastavující rychlost ventilace, které není při jízdě v noci osvětlené. Nepraktické umístění mají spínače elektrického stahování oken - jsou u páky ruční brzdy, na což se zvyká jen pomalu. A aby těch negativ nebylo málo, chybí vnitřní cirkulace vzduchu a s airbagem spolujezdce zcela zmizí odkládací místo. Naopak potěší nadprůměrný prostor pro zavazadla s velkým otvorem a dělené zadní sedadlo již v základní výbavě.

Měření MF DNES

Zrychlení 0-100 km/h (s)  15,2
Zrychlení 0-400 m (s)  19,6
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s)  13,2
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s)  34,9
Brzdná dráha z 80 km/h (m)  35,7
Pramen: ÚSMD

Očima designéra 
Velké a výrazné dvoustříškové logo Citroënu a zcela nová usměvavá vizáž s velkýma dětsko-femininníma »očima« je to první, čeho si pozorovatel všimne. Každodenní přitažlivost bez násilných extravagancí provází tuto kreaci, která se jak zevnitř, tak zvenku projevuje nadmíru roztomile až přítulně. Jako by tu věcná technika - u jiných značek záměrně zdůrazněná - neexistovala. A přece Citroën Saxo funguje jako zcela užitečné, šikovné a navíc ještě šarmantní autíčko. Tento více biologický než technický trend je patrný i na Citroënových studiích blízké budoucnosti, představovaných na mezinárodních autosalonech.
Pavel Hušek, autor je spolupracovník redakce

Prognóza odhadce
Záměr konstruktérů nejmenšího vozu tradičního výrobce ze země galského kohouta se podle mého názoru povedl. Modernizace Citroënu Saxo velmi prospěla, neboť ho vyvedla z určité uniformity a nenápadnosti předchozího modelu a zároveň zvýšila jeho konkurenceschopnost. Nejmenší citroën snad zlepšeným tlumením vibrací a speciálně optimalizovanou akustickou podlahou vystoupí z řady »rozklepaných« soukmenovců i konkurentů, kterých jsou plné autobazary. Zda to ovlivní prodejnost vozu i po pětiletém provozu, to ukáže až čas. Je to ale pravděpodobné, a proto i prognóza ceny při opětovném prodeji je mírně optimistická: 105 000 korun.
Peter Liška, autor je spolupracovník redakce

Nový Citroen Saxo doznal jen kosmetických úprav - nejmarkantnější jsou nová světla a mřížka chladiče.

Autor:


Témata: Citroën, Hluk




Nejčtenější

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.