Měření v pražském Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) potvrdilo subjektivní pocity z malého prostoru na zadních sedadlech. Sedí-li za volantem muž průměrného vzrůstu, je podobně velkým pasažérům na zadním sedadle těsno. Ale přestože testovaná verze měla jen pár předních dveří, nebyla cesta na zadní místa krkolomná ani pro dospělé. Přední sedadlo totiž po odjištění vyjede kupředu a opěradlo se sklopí k palubní desce. Pojistka je ovšem umístěna neprakticky - dole pod opěradlem. Před nastoupením na zadní sedadla tak nezbývá, než se Citroënu Saxo uklonit. Vpředu je místa relativně dost, samozřejmě v rámci možností minivozu. Řidič ale postrádá výškově nastavitelný volant, který není ani za příplatek. Čalounění sedadel a dveří stejně jako černý plast přístrojové desky nepůsobí levným duchem. Sedadla by mohla mít pevnější boční vedení, aby lépe držela řidiče a spolujezdce ve vzpřímené poloze i v ostrých zatáčkách. Saxo nemá v základní výbavě posilovač řízení. Neměla jej ani testovaná verze, a parkování se tak občas proměnilo v dřinu i pro řidiče-muže. Řešení je drahé: přiobjednat posilovač, to znamená přidat k ceně sedmnáct a půl tisíce korun. Krok za požadavky doby jsou také některé ovládací prvky malého saxa. Houkačka není na volantu, ale tam, kde jsou na ni zvyklí řidiči favoritů, tedy na přepínači blikačů. Z módy vyšla i táhla nastavení teploty větrání. Kritiku si zaslouží rovněž kolečko nastavující rychlost ventilace, které není při jízdě v noci osvětlené. Nepraktické umístění mají spínače elektrického stahování oken - jsou u páky ruční brzdy, na což se zvyká jen pomalu. A aby těch negativ nebylo málo, chybí vnitřní cirkulace vzduchu a s airbagem spolujezdce zcela zmizí odkládací místo. Naopak potěší nadprůměrný prostor pro zavazadla s velkým otvorem a dělené zadní sedadlo již v základní výbavě.
Měření MF DNES
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 15,2 |
Zrychlení 0-400 m (s) | 19,6 |
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s) | 13,2 |
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s) | 34,9 |
Brzdná dráha z 80 km/h (m) | 35,7 |
Očima designéra
Velké a výrazné dvoustříškové logo Citroënu a zcela nová usměvavá vizáž s velkýma dětsko-femininníma »očima« je to první, čeho si pozorovatel všimne. Každodenní přitažlivost bez násilných extravagancí provází tuto kreaci, která se jak zevnitř, tak zvenku projevuje nadmíru roztomile až přítulně. Jako by tu věcná technika - u jiných značek záměrně zdůrazněná - neexistovala. A přece Citroën Saxo funguje jako zcela užitečné, šikovné a navíc ještě šarmantní autíčko. Tento více biologický než technický trend je patrný i na Citroënových studiích blízké budoucnosti, představovaných na mezinárodních autosalonech.
Pavel Hušek, autor je spolupracovník redakce
Prognóza odhadce
Záměr konstruktérů nejmenšího vozu tradičního výrobce ze země galského kohouta se podle mého názoru povedl. Modernizace Citroënu Saxo velmi prospěla, neboť ho vyvedla z určité uniformity a nenápadnosti předchozího modelu a zároveň zvýšila jeho konkurenceschopnost. Nejmenší citroën snad zlepšeným tlumením vibrací a speciálně optimalizovanou akustickou podlahou vystoupí z řady »rozklepaných« soukmenovců i konkurentů, kterých jsou plné autobazary. Zda to ovlivní prodejnost vozu i po pětiletém provozu, to ukáže až čas. Je to ale pravděpodobné, a proto i prognóza ceny při opětovném prodeji je mírně optimistická: 105 000 korun.
Peter Liška, autor je spolupracovník redakce
Nový Citroen Saxo doznal jen kosmetických úprav - nejmarkantnější jsou nová světla a mřížka chladiče. |
|
|