Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Citroën se chystá na blízkou budoucnost

  9:18aktualizováno  9:18
Současnost přeje nové kategorii sportovněužitkových vozů, a tak se dá předpokládat, že okruh jejich užitných vlastností se bude ještě dál rozvíjet.
Současnost přeje nové kategorii sportovněužitkových vozů, a tak se dá předpokládat, že okruh jejich užitných vlastností se bude ještě dál rozvíjet. Možná právě tím směrem, jak předpokládá studie C-Crosser francouzské automobilky Citroën.

Tvarově není studie žádným estetickým zážitkem už proto, že je přísně podřízena funkčnosti. Do 4,28 metru dlouhého vozu se vešlo šest sedadel po třech místech do dvou řad, což je výhodné, má-li se úpravou zadní partie vůz přeměnit v pickup. V takovém případě elektromotorky zasunou část střechy a zadní víko pod podlahu, zadní sedačky se sklápějí do podlahy ručně. Protože studie Citroënu má vzduchokapalinové odpružení, nechá se pro snadnější manipulaci s těžkým nákladem snížit zadní část vozu až o deset centimetrů a využít lze i zadní posuvné dveře. Kabinu je možné zezadu oddělit od nákladu elektricky posuvnou skleněnou stěnou, integrovanou do opěradla přední řady sedadel. Velice reálným pohledem do poměrně blízké budoucnosti je elektronické ovládání všech nejdůležitějších funkcí ­ hnacího agregátu, řízení a brzd. Protože u nich odpadá mechanická vazba, jsou všechny ovladače soustředěny do jednoho celku, kde vévodí polooválný věnec volantu s pevným středem. Odpadl tak nejen sloupek řízení, ale také všechny pedály (dvoulitrový motor HPi s přímým vstřikem benzinu je propojen s řadicím automatem), takže si řidič může celý řídicí panel přesunout po celé délce čelní desky. Záleží na tom, které sedadlo mu nejlépe vyhovuje. Stejně tak musí přemístit i displej se zbylými ovladači. Toto řešení má také významný bezpečnostní aspekt, protože sloupek řízení i pedály jsou při havárii vždy pro posádku rizikem. Určitě není nic překvapujícího na tom, že technici Citroënu vybrali pro studii vzduchokapalinové odpružení, které patří ke specialitám značky. Použitý systém dovoluje volit kvalitu odpružení nebo měnit světlost vozu například do terénu. Nejen pro tento případ dostal C-Crosser pohon všech kol s viskózní spojkou ve funkci mezinápravového diferenciálu. Je zajímavé, že se francouzští konstruktéři vrátili k řízení všech kol, které tady už v minulosti bylo, ale proti očekávání se nesetkalo s velkým ohlasem. Jeho výhodou je možnost při malých rychlostech natáčet přední a zadní kola proti sobě, čímž se zlepšuje manévrovatelnost vozu, jejich souhlasné natáčení zlepšuje stabilitu, mění-li automobil náhle směr ve vyšší rychlosti. C-Crosser patří zcela určitě k těm málo studiím, které se nesnaží za každou cenu prosadit něčím, co zavání senzací, ale používá funkce veskrze reálné.

Běžný řidič by se volantu pokusného vozu asi polekal a snad by i přemýšlel, zda to volant opravdu je. Elektronické ovládání všech nejdůležitějších funkcí umožňuje zrušit nejen sloupek řízení, ale také všechny pedály. A všechno je nejen pohromadě - s volantem budoucnosti se dá posunovat po celé délce čelní desky. Záleží na řidiči, kde chce sedět.

Autor:




Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.