Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Záhadný citroën při bojích v Sýrii. Poznáte ho?

aktualizováno 
Sýrie neprožívá zrovna veselé časy, nicméně tento týden se na jedné z agenturních fotek objevil zajímavý kousek, který přežil bombardování v Damašku. Na první pohled vypadá jako legendární Citroën Traction Avant, oproti němu však vykazuje bílý krasavec určité rozdílnosti. Poznáte, o který model se skutečně jedná? V redakci jsme se neshodli.

Trosky domu zasažené raketou se sesypaly na starý citroën ve čtvrti al-Maliki v Damašku. Všimněte si auta v pozadí, je to Škoda Forman (2. září 2013). | foto: Reuters

Citröen Traction Avant je jedním z nejdůležitějších modelů historie automobilky. Jde o jeden z prvních sériově vyráběných vozů s pohonem předních kol, samonosnou karoserií a odpružením torzními tyčemi. Ve výrobě zůstal více než dvacet let.

Jeho karoserii navrhl Flaminio Bertoni, inženýr André Lefebvre se věnoval technické části vozu a svému návrhu pohonu. První model Traction Avant 7A měl premiéru v dubnu 1934 na Place de l'Europe v Paříži.

Vůz vybavený čtyřválcovým, kapalinou chlazeným motorem o objemu 1 303 cm³ dosahoval rychlosti až 95 km/h. Měl manuální třístupňovou převodovku, vpředu i vzadu nezávisle zavěšená kola odpružená torzními tyčemi, kapalinové brzdy a hřebenové řízení.

Citroën Traction Avant 1934–57

I když se nejednalo o první automobil s pohonem předních kol (průkopníkem byl vůz Alvis 12/75 vyrobený v roce 1928 v Anglii), stal se prvním sériově vyráběným vozem s tímto technickým řešením a navíc se samonosnou karoserií. Pro globální automobilový průmysl znamenal opravdovým průlom. I když, málem bylo všechno úplně jinak.

První verze 7A se totiž u veřejnosti nesetkala s kladným ohlasem. André Citroën s jejím uvedením na trh příliš pospíchal a nedokonalosti měly za následek vysokou poruchovost a četné reklamace. Další verze 7B se tak představila světu už po třech měsících v červnu roku 1934, verze 7C pak hned v říjnu. Ale ani ona téměř nezabránila finanční krizi automobilky.

Do výroby tak musel zasáhnout Edouard Michelin, který se během několika měsíců stal z významného akcionáře ředitelem firmy a většinovým majitelem. V roce 1935 André Citroën umírá, ale pod novým vedením si firma vede víc než dobře. Jako další následovaly verze 11 a 15.  V roce 1936 se prodává přes 30 tisíc vozů Traction Avant, v roce 1938 dokonce až 55 tisíc vozů.

Citroën Traction Avant Commerciale

Ve výrobě nakonec vydržel až do roku 1957, celkový počet prodaných vozidel se odhaduje na 759 tisíc. Vyráběl se celkem v pěti evropských zemích ve čtyřech verzích, mezi kterými nechyběl ani kabriolet nebo osmimístný typ 11 Familiale s délkou téměř pět metrů a rozvorem 3 275 mm.

Fotogalerie

Bílý citroën, který letos 2. září o chloupek unikl bombardování v Damašku, je sice zdánlivě podobný slavnému modelu, ale v mnoha detailech se liší od všech vyrobených verzí. Přední kapota má ostré zalomení, rovnou mřížku chladiče, před kterou jsou umístěny dva světlomety a za předními blatníky má umístěné dvě rezervy; ty jsou podle všeho neoriginální. Původní verze měly většinou rezervu jenom jednu a umístěnou vzadu.

Syrský citroën není dokonce podobný ani dvěma verzím, na kterých automobilka pracovala, ale nikdy neuvedla do výroby. Jednou z nich byl Traction Avant s automatickou převodovkou, druhou pak model 22 CV s osmiválcem o objemu 3,8 litru. A liší se také od modelu Rosalie, který Citroën představil už v roce 1933.

I přesto, že úpravy vypadají atypicky, kráse stařičkého modelu rozhodně neubraly. Poznáte, o který model a kterou verzi se jedná? Víte něco víc? Podělte se o svoje poznatky v diskusi.

Autor:


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...



Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Chcete vidět Černobyl na vlastní oči? Máme návod k použití

Před opuštěním zóny absolvují návštěvníci dozimetrickou kontrolu.

Pozůstatek černobylské tragédie dnes ukazuje následky společenského selhání i panenskou přírodu. Proč stojí za to...

Další z rubriky

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Tajemství automobilek v ohrožení: v Kanadě unikly plány jejich továren

Ilustrační snímek

Bezpečnostní expert objevil na nezabezpečeném serveru 157 GB citlivých dat. Byly mezi nimi i plány výrobních závodů...

Němci vyvíjejí auto se slunečním pohonem, objednává se zatím bez baterek

Německá automobilka Sono Motors vyvíjí elektromobil Sion se solárními články na...

Německá společnost Sono Motor pracuje na plně elektrickém automobilu Sion, který má v karoserii zabudované solární...

Najdete na iDNES.cz