Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Revoluční dodávku postavili Francouzi roku 1939, byla ošklivá a praktická

Prvním moderně řešeným dodávkovým automobilem se stal opomíjený Citroën TUB. Primát mu zajistily posuvné dveře na boku situovanému k chodníku a pohon předních kol, díky němuž mohla být podlaha nákladového prostoru v tom nejlepším slova smyslu proklatě nízko.
Citroën TUB

Citroën TUB | foto: Citroën

Legendární francouzský dodávkový automobil Citroën typ H s charakteristickým uplatněním vlnitého plechu v konstrukci karoserie zná snad každý. Aby také ne, vždyť jeho sériová výroba běžela od roku 1948 až do roku 1981 a přinesla (včetně nevelkého objemu licenční výroby v zahraničí) téměř půl milionu vozů typu H a jeho modifikací (HZ, HY, HX, HW a 1600). Citroën typ H navázal svou koncepcí na svého předchůdce, na dnes už opomíjený Citroën TUB (Traction Utilitaire Basse/Traction Utilitaire de type B).

Zatímco typ H je ošklivý a zároveň krásný, Citroën TUB si od veřejnosti po představení na jaře 1939 vysloužil nálepku pouze ošklivého. Někteří motoristé ho dokonce kvůli tomu častovali nelichotivými výrazy. Ale zakrátko si nový automobil díky užitné hodnotě svoji reputaci dost vylepšil.

A čím byl tedy Citroën TUB tak výjimečný? Jako první dostal boční posuvné dveře usnadňující vykládku a nakládku zboží (logicky na bok situovaný k chodníku). U dodávek běžně používané dveře na zádi měl TUB samozřejmě také, a to u některých verzí situovány vodorovně a u jiných svisle (např. sanitka).

Druhou tehdy konstrukční výjimečnost – pohon předních kol – měl na svědomí (ale plánovaně) prostý fakt, že dodávkový vůz vycházel po mechanické stránce z revolučního osobního Citroënu Traction Avant. Což byl jeden z prvních sériově vyráběných vozů s pohonem předních kol, samonosnou karoserií a odpružením torzními tyčemi. Ve výrobě zůstal více než dvacet let.

A tak i u dodávky TUB motor umístěný vpředu poháněl přední kola (tehdejší klasika byl motor vpředu s pohonem zadních kol). Podlahová plocha nákladového prostoru tak mohla být relativně nízko (42 cm nad úrovní terénu), protože nepřekážela žádná rozvodovka atd. Opět se jednalo v této kategorii o primát, Citroën TUB byl prvním dodávkovým automobilem s pohonem předních kol (pokud tedy nebudeme počítat dodávkové verze některých osobních automobilů).

Citroën TUB

Citroën TUB uvezl 850 kg nákladu, osádka v trambusové kabině byla dvoučlenná. Nákladový prostor, ve kterém se mohl standardně do výšky narostlý jedinec pohybovat vzpřímeně, byl přístupný z kabiny osádky. Tyto a řada dalších „vymožeností“ byly předepsány v samotném zadání na nový vůz a je vidět, že konstruktéři se s ním poprali, jak zákazník káže.

K pohonu sloužil vodou chlazený zážehový čtyřválec (7CV) o zdvihovém objemu 1628 ccm a maximálním výkonu 35 koní. Ke konci produkce se montoval silnější motor (11CV) o zdvihovém objemu 1911 ccm a maximálním výkonu 46 koní, automobil s tímto motorem se značil jako Citroën TUC (Traction Utilitaire de type C)

K ukončení výroby došlo v prosinci 1941 a celkem bylo vyrobeno 1740 dodávek TUB s menším podílem výkonnější verze TUC.

Citroën TUB
Citroën TUB

Citroën TUB

Citroën TUB Electrique

Citroën TUB Electrique. Přestavba dodávky TUB na elektrický pohon znamenala kvůli umístění akumulátorů nejen redukci přepravní kapacity, ale i ztrátu bočních posuvných dveří.

Asi stovku dodávek přestavěla v letech 1941/42 firma Fenwick na elektrický pohon. Jako zdroj energie sloužily olověné akumulátory o celkové hmotnosti 540 kg umístěné v dřevěné bedně v nákladovém prostoru. Na jedno nabití dokázal po městě najet asi 50 km. Není to mnoho, ale nakonec tyto vozy přišly v dalších fázích války kvůli nedostatku ropných paliv v třetí říši vhod.

  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...