Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Citroën Xantia 2,0 HDi má naftové srdce

aktualizováno 
- Po Fiatu, Mercedesu a BMW přišla s pokrokovým naftovým motorem se vstřikováním systémem Common Rail francouzská automobilka PSA. Právě Xantia dostala šanci, aby jako první koncernový vůz ukázala, o co je lepší v porovnání se svým předchůdcem, vybaveným takzvanou vířivou komůrkou. Asi největším nedostatkem francouzské limuzíny je její vysoká cena.

Jinak nezbývá než potvrdit, že Common Rail (vysokotlaký systém, který uchovává palivo v jednom společném potrubí a elektronika pak naftu precizně vstřikuje do jednotlivých válců), dává zapomenout na naftové motory s přívlastky hlučný,vibrující a zdlouhavě žhavící. Navíc spotřeba nafty opět poklesla. U testované Xantie se pohybovala mezi pěti a sedmi a půl litry na sto kilometrů. Dolní hranice odpovídá cestování na okresních cestách, jen o něco málo více spolykala Xantia na dálnicích a ve městě se spotřeba nafty spolehlivě směstnala pod osm litrů na sto kilometrů. To vše u auta, které váží 1435 kilogramů bez posádky. Oproti svému předchůdci s vířivou komůrkou má Xantia HDi podle výrobce spotřebu o jednadvacet procent nižší. K jízdní pohodě ve velkém Citroënu s naftovým motorem patří silný zátah v nízkých otáčkách, za který hovoří údaj o točivém momentu - 250 Newtonmetrů. V praxi to znamená, že většinu městských pojížděk zvládá třetí a čtvrtý rychlostní stupeň, na dvojku je nutné řadit minimálně. Při rychlé akceleraci při předjíždění nebo při rozjezdu na dálnici není nutné podřazovat, protože motor výborně táhne jak na čtvrtý,tak i na pátý rychlostní stupeň. Svezení s Xantií je zvláštní díky hydropneumatickému pérování. Pozitivní je na tomto ojedinělém řešení jízdní komfort, horší je to na větších příčných nerovnostech. Díky dlouhému rozvoru má Xantia výborné jízdní vlastnosti, velká vzdálenost mezi nápravami se podepsala i na velkém vnitřním prostoru francouzského vozu střední třídy. Na zadních sedadlech atakuje Xantia svým místem i vozidla z vyšších kategorií. Také vnitřní šířka je lepší než u většiny konkurentů. Trochu však zaostává komfort na předních sedadlech připomínající více televizní křeslo než sedadlo, které by mělo řidiče a spolujezdce i v zatáčkách bezpečně držet při zemi. I na úzký věnec volantu a jeho sklon je zapotřebí si chvíli zvykat. Prostor pro zavazadla se vyznačuje na svou třídu podprůměrným objemem a vysokou nákladovou hranou, dobré je ale jeho praktické využití. Kromě skutečnosti, že jako u každého pětidveřového modelu lze i v Xantii hodně zvětšit prostor pro náklad sklopením zadních sedadel, má Citroën uprostřed zadního opěradla i praktický otvor. Tím lze protáhnout dlouhé předměty,aniž by se ubralo místo pro čtyři cestující. Zkoušky v ÚSMD ukázaly krátkou brzdnou dráhu Xantie.

Měření MF DNES

Zrychlení 0-100 km/h (s)  13,0
Zrychlení 0-400 m (s)  18,7
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s)  8,9
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s)  17,6
Brzdná dráha z 80 km/h (m)  30,6
Pramen: ÚSMD

Očima designéra 
Uvědomíme-li si, že se plavné tvary Xantie ukázaly světu poprvé v listopadu 1992, kdy automobilka Citroën v rámci obchodní strategie prezentovala své vozy jako jiné,zůstal dodnes její půvab stále silný. Dlouhý rozvor kol a krátký zadní převis však viditelně prozrazují stavební filozofii značky. Maestro Bertone v Turíně znamenitě ztvárnil dopřednou dynamiku Xantie a dal ji navíc zajímavé tvarové prvky, jako je měkký lom zadního okna a zavazadlového prostoru. Během času doznal »obličej« menších změn vlivem módy uzavřených tvarů. Osobně bych masku neměnil, ale zvýraznil bych tradiční a originální logo uprostřed masky. Záď by zasluhovala radikální změnu tvarů koncových světel.  
Pavel Hušek, autor je spolupracovníkem redakce

Prognóza odhadce 
Je to nespravedlivé, že tak technicky vyspělé auto jakým je Citroën Xantia, nenachází zatím u českých zákazníků větší odezvu. Rozhodně si ji zaslouží a snad s tím něco udělá nový vznětový motor HDI s technikou vysokotlakého přímého vstřikování Common-Rail, který po 17 letech nahrazuje oblíbený typ XUD a je také jasným důkazem o tom, že vznětové motory mají obecně větší potenciál pro zlepšení než motory zážehové. Nabízí se otázka, není-li 70 000 korun navíc (oproti typu 1,9 TD) příliš za novou, i když špičkovou techniku. Ale 20% méně spotřebovaného paliva a o 3 dB nižší hladina hluku jsou pádné argumenty. Vznětové motory od koncernu PSA mají v českých podmínkách velmi dobrou pověst a za pár let bude moderní diesel s vysokotlakým přímým elektronicky řízeným vstřikováním i u většiny ojetých naftových aut běžnou záležitostí. Prognóza ceny po 5 letech mluví také pro novou techniku: zhruba 295 000 Kč.
Petr Liška, autor je spolupracovník redakce

Citroën Xantia 2.0 HDi

Autor:




Nejčtenější

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Harley Davidson Street Rod
Harley pro manželky na sobě zamakal v posilovně

Když začnete poctivě každý den makat v posilovně, po roce budete vypadat stejně jako nový Street Rod vedle původního modelu Street 750. Posílený motor doplněný...  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show
OBRAZEM: Hyundai i30 má nový krásný zadek

Fastback je trochu pozapomenutý druh karoserie. Poslední dobou ovšem zažívá renesanci, akorát se jim říká jinak. Ladně splývající záď sportovního střihu nově...  celý článek

Další z rubriky

Bentley Continental GT
Bentley zanevřel na fotbalisty a míří na čínského zákazníka

Frankfurt (Od zpravodaje iDNES.cz) Čína je pro mnohé automobilky největším odbytištěm a to se projevuje i na nabídce modelů. Zdá se, že se tím teď začala řídit i značka Bentley, která ve...  celý článek

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Tanec u nové Škody Karoq
VIDEO: Když na autosalonu ve Frankfurtu zavřou, u Škodovky se tančí

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Sedmá večerní odzvonila první den frankfurtského autosalonu. Organizátoři vyhánějí opozdilce. Na stáncích se začíná zhasínat, auta oblékají na noc speciální...  celý článek

Ford Tourneo Custom 2,0 TDCi ...
Ford Tourneo Custom 2,0 TDCi ...

r.v. 2017, naj. 21 900 km, diesel, 1. majitel
783 682 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.