Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Citroën Xantia: jediný reprezentant značky s nadprůměrným vysvědčením

aktualizováno 
20. 10. 1999 - Po šesti letech účinkování v automobilové střední třídě má Citroën Xantia na zdejším trhu ojetin vyhraněné postavení: buď ho zákazník míjí s vědomím, že tuto zvláštnost s hydropneumatickým pérováním a následovníka nepříliš osvědčeného typu BX nikdy nekoupí, nebo naopak předem rozhodnutý kupec vůz bere bez dlouhého váhání. A protože xantia nepatří v tuzemsku k nejrozšířenějším, zpravidla v bazarech dlouho nestojí. Zájmu odpovídají i ceny: nejstarší auta ročníku 1993 se i v současném cenovém propadu drží na stopadesátitisícové hranici a za částky kolem 170 tisíc korun se prodávají xantie z roku 1995.
Vůz s 1,9litrovým turbodieselem - stejným, jaký se osvědčil v peugeotech - stává zhruba o dvacet tisíc víc. Dosavadní zkušenosti ukázaly,že xantia je docela jinde než její předchůdce BX. Zatímco ten se tradičně pohybuje na chvostu žebříčků TÜV, je xantia ve zmíněném německém hodnocení technického stavu nad průměrem - jako jediný ze všech reprezentantů značky Citroën. V tomto ohledu tedy předčila jak větší model XM, tak menší AX i ZX. Dál odborníci u xantie oceňují solidní výrobní zpracování, což u firmy nebývalo vždy obvyklé. Uznání se přitom těší také hydropneumatické odpružení, které se dostává-li patřičnou údržbu ukazuje méně problémové než běžná tlumičová klasika. Výhody v podobě mimořádně pohodlného pérování i možnosti samočinně měnit světlou výšku vozu, a za příplatek u některých typů dokonce i charakteristiku pérování a tlumení podle povrchu silnice a stylu jízdy pochopitelně zůstávají. Ve výčtu předností pak nelze opomenout ani vynikající antikorozní ochranu karoserie, solidní bezpečnost, dostatek prostoru v kabině i v zavazadelníku a celkově nevšední jízdní komfort. K bolestem patří úniky oleje z motoru i převodovky, ztráty kapaliny z chladicího systému někdy vedou až k přehřívání motoru. Potíže bývají s elektroinstalací, byť i v tomto ohledu lze hovořit jen o slabém odvaru toho, co někdy zažívají majitelé větších typů XM. K poruchovým dílům patří palivová čerpadla, na hydropneumatice zlobí výškový korektor. TÜV kritizuje rovněž nedostatky v účinnosti ruční brzdy, která u vozu netradičně působí na přední kola. Citroën Xantia je na trhu s benzinovými motory o obsahu od 1,6 přes 1,8 a 2,0 do třílitrového šestiválce o výkonech od 50 do 140 kilowattů s průměrnými spotřebami od osmi do 11 litrů paliva, 1,9 a 2,1litrové diesely a turbodiesely s výkony od 55 do 80 kilowattů berou kolem sedmi litrů nafty. Od loňska, kdy se představila modernizovaná xantia, je v nabídce také dvoulitrový HDi, turbodiesel common rail s výkonem 81 kilowattů, který se však na trhu ojetin ještě běžně neobjevuje. Za dobrou volbu odborníci považují úsporný 1,9litrový turbodiesel, který obvykle slouží bez problémů i přes 300 tisíc kilometrů. Z benzinových pohonů plně postačuje 1,8litrový šestnáctiventil. Po koupi ojetiny je dobré vyměnit všechny náplně. Zvláštní pozornost s čištěním filtrů po 20 000 a výměnou kapaliny po 40 000 kilometrech zasluhuje hydraulika nejstarších vozů, zatímco u mladších se interval prodloužil. Chladicí soustava žádá originální kapalinu. Značkoví prodejci nabízejí náhradní díly pro xantii v následujících cenách - čelní sklo: 6602 až 8061, přední světlomet: 3455, přední nárazník: 7722 až 10 690, brzdové destičky: 1479 až 2632, přední blatník: 5692, alternátor: 15 544 až 19 205, hodina práce značkového servisu: 360 až 730 korun.

MINUSY
- úniky oleje z motoru a převodovky
- úniky chladicí kapaliny
- nutnost zvýšené péče hydropneumatickému pérování
- závady elektroinstalace
- poruchová palivová čerpadla
- ne nejmodernější design
- potíže s účinností ruční brzdy

PLUSY
- výborné jízdní vlastnosti a komfort
- samočinná regulace světlé výšky vozidla, u některých typů i charakteristiky pérování a tlumení
- pestrá nabídka motorů
- úsporné a trvanlivé dieselové motory
- výborná antikorozní ochrana karoserie
- solidní výrobní zpracování
- vysoká úroveň pasivní bezpečnosti
- prostorná karoserie

Autor:


Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...



Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Další z rubriky

Unikátní Mini se na iDNES.cz vydražilo za 850 tisíc korun

Mini pomalované Lucou Stradivarim

Aukce o unikátní Mini Cooper upravený designérem Lucou Stradivarim na iDNES.cz skončila velmi úspěšně. Vyvolávací...

Půvabná Eliška je houslovou nadějí. Peníze z aukce jí pomohou studovat

Talentovaná houslistka Eliška Kukalová

Talentovaná Eliška Kukalová je označovaná za zázrak mezi současnými mladými houslisty. Podle slavného hudebníka Václava...

Evropa hlasuje o emisních limitech. Podle výrobců jsou mimo realitu

Měření emisí v laboratoři

Evropský parlament schválil cíle pro snižování emisí pro osobní automobily a lehká užitková vozidla. Výbor pro životní...

Najdete na iDNES.cz