Citroën Xantia: jediný reprezentant značky s nadprůměrným vysvědčením

20. 10. 1999 - Po šesti letech účinkování v automobilové střední třídě má Citroën Xantia na zdejším trhu ojetin vyhraněné postavení: buď ho zákazník míjí s vědomím, že tuto zvláštnost s hydropneumatickým pérováním a následovníka nepříliš osvědčeného typu BX nikdy nekoupí, nebo naopak předem rozhodnutý kupec vůz bere bez dlouhého váhání. A protože xantia nepatří v tuzemsku k nejrozšířenějším, zpravidla v bazarech dlouho nestojí. Zájmu odpovídají i ceny: nejstarší auta ročníku 1993 se i v současném cenovém propadu drží na stopadesátitisícové hranici a za částky kolem 170 tisíc korun se prodávají xantie z roku 1995.
Vůz s 1,9litrovým turbodieselem - stejným, jaký se osvědčil v peugeotech - stává zhruba o dvacet tisíc víc. Dosavadní zkušenosti ukázaly,že xantia je docela jinde než její předchůdce BX. Zatímco ten se tradičně pohybuje na chvostu žebříčků TÜV, je xantia ve zmíněném německém hodnocení technického stavu nad průměrem - jako jediný ze všech reprezentantů značky Citroën. V tomto ohledu tedy předčila jak větší model XM, tak menší AX i ZX. Dál odborníci u xantie oceňují solidní výrobní zpracování, což u firmy nebývalo vždy obvyklé. Uznání se přitom těší také hydropneumatické odpružení, které se dostává-li patřičnou údržbu ukazuje méně problémové než běžná tlumičová klasika. Výhody v podobě mimořádně pohodlného pérování i možnosti samočinně měnit světlou výšku vozu, a za příplatek u některých typů dokonce i charakteristiku pérování a tlumení podle povrchu silnice a stylu jízdy pochopitelně zůstávají. Ve výčtu předností pak nelze opomenout ani vynikající antikorozní ochranu karoserie, solidní bezpečnost, dostatek prostoru v kabině i v zavazadelníku a celkově nevšední jízdní komfort. K bolestem patří úniky oleje z motoru i převodovky, ztráty kapaliny z chladicího systému někdy vedou až k přehřívání motoru. Potíže bývají s elektroinstalací, byť i v tomto ohledu lze hovořit jen o slabém odvaru toho, co někdy zažívají majitelé větších typů XM. K poruchovým dílům patří palivová čerpadla, na hydropneumatice zlobí výškový korektor. TÜV kritizuje rovněž nedostatky v účinnosti ruční brzdy, která u vozu netradičně působí na přední kola. Citroën Xantia je na trhu s benzinovými motory o obsahu od 1,6 přes 1,8 a 2,0 do třílitrového šestiválce o výkonech od 50 do 140 kilowattů s průměrnými spotřebami od osmi do 11 litrů paliva, 1,9 a 2,1litrové diesely a turbodiesely s výkony od 55 do 80 kilowattů berou kolem sedmi litrů nafty. Od loňska, kdy se představila modernizovaná xantia, je v nabídce také dvoulitrový HDi, turbodiesel common rail s výkonem 81 kilowattů, který se však na trhu ojetin ještě běžně neobjevuje. Za dobrou volbu odborníci považují úsporný 1,9litrový turbodiesel, který obvykle slouží bez problémů i přes 300 tisíc kilometrů. Z benzinových pohonů plně postačuje 1,8litrový šestnáctiventil. Po koupi ojetiny je dobré vyměnit všechny náplně. Zvláštní pozornost s čištěním filtrů po 20 000 a výměnou kapaliny po 40 000 kilometrech zasluhuje hydraulika nejstarších vozů, zatímco u mladších se interval prodloužil. Chladicí soustava žádá originální kapalinu. Značkoví prodejci nabízejí náhradní díly pro xantii v následujících cenách - čelní sklo: 6602 až 8061, přední světlomet: 3455, přední nárazník: 7722 až 10 690, brzdové destičky: 1479 až 2632, přední blatník: 5692, alternátor: 15 544 až 19 205, hodina práce značkového servisu: 360 až 730 korun.

MINUSY
- úniky oleje z motoru a převodovky
- úniky chladicí kapaliny
- nutnost zvýšené péče hydropneumatickému pérování
- závady elektroinstalace
- poruchová palivová čerpadla
- ne nejmodernější design
- potíže s účinností ruční brzdy

PLUSY
- výborné jízdní vlastnosti a komfort
- samočinná regulace světlé výšky vozidla, u některých typů i charakteristiky pérování a tlumení
- pestrá nabídka motorů
- úsporné a trvanlivé dieselové motory
- výborná antikorozní ochrana karoserie
- solidní výrobní zpracování
- vysoká úroveň pasivní bezpečnosti
- prostorná karoserie