Citroën Xsara: bohatá výbava, nejistý podvozek

Druhá generace Citroënu Xsara je svou přední částí podobná minivanu Xsara Picassso a velkému Citroënu C5, který se právě dostává na trh. Zatímco tvary picassa vzbuzují pozornost, nový design Xsary zůstává otázkou vkusu. Zaručeným kladem modelu Xsara 1.6, který se podrobil testu MF DNES, je bohatá výbava zahrnující čtyři airbagy a ABS. U francouzského vozu střední třídy naopak nelze pochválit jízdní vlastnosti, jimiž za největšími konkurenty zaostává.

Zatímco podvozky premiantů této kategorie, do které patří i Škoda Octavia, Ford Focus, Volkswagen Golf či Opel Astra, dávají řidiči za volantem pocit jistoty, u xsary je tomu poněkud jinak. V rychle projížděných zatáčkách nebo při vyhýbacích manévrech má podvozek citroënu tendenci vybočovat ze zvolené stopy.

Může se hodit

Prodej, koupě nebo převod leasingu nových
i ojetých automobilů značky Citroën Xsara Vyberte si vůz on-line! www.automodul.cz

Svůj díl na nejistém ovládání má i řízení méně přesné, než je obvyklé. Ani schopnost vozu komfortně přejíždět silniční nerovnosti nejsou mimořádné. Xsara není špatným autem, ale vlastnosti, kterými by předčila konkurenci, nemá. Například motor papírově slibuje nadprůměrnou ochotu zrychlovat.

Ale měření v nezávislé zkušebně pražského Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) ukázalo, že testovaný model 1.6 o výkonu 81 kilowattů potřeboval namísto udávaných 9,7 vteřiny dokonce 12,5 vteřiny k tomu, aby z klidu dosáhl stokilometrové rychlosti.

V tuzemsku rozšířená Škoda Octavia 1.6 o výkonu 74 kW stihla při redakčních testech v ÚSMD stejnou disciplínu jen o pár desetin vteřiny pomaleji, ve zrychlování na čtyřku a pětku však francouzský vůz za Octavií 1.6 zaostal výrazněji. K vytočenému motoru testovaného citroënu neodmyslitelně patří i vysoký hluk v kabině.

Ani řazení není u xsary ideální. Ne že by bylo tuhé, ale s přesností je na štíru. Namísto pětky se tak občas podařilo navolit třetí stupeň a u zpátečky si řidič nebyl jistý, jestli už je zařazená. Spotřeba testovaného vozu se pohybovala od 6,5 litru při pomalé jízdě mimo město přes 7,5 litru na dálnici až po devět až deset litrů ve městě.

V interiéru na posádku čekají francouzsky měkká sedadla a palubní deska z nepříliš hodnotného plastu. Do šířky je v autě místa dost, vpředu si posádka stěžovat nemusí. Navíc je obklopena předními i bočními airbagy, které jsou k motoru 1.6 v základní výbavě.

O poznání horší je nastupování na zadní sedačky. Technici ÚSMD naměřili nadprůměrný prostor pro kolena cestujících vzadu, ale dostatek místa v případě xsary automaticky neznamená pohodlí. Zadní stěny předních sedadel sice mají hluboká vybrání pro kolena, ale jen pokud je pasažéři drží při sobě, jinak narazí do vystouplých bočnic sedaček.

Nadprůměrný objem - 408 litrů - vykazuje kufr xsary, ovšem favorita zdejšího trhu Škodu Octavia s 528 litry neohrožuje. A ještě jeden údaj o prostoru pro zavazadla: u xsary je jeho hrana podle měření ÚSMD 67 centimetrů nad zemí, o 11 centimetrů výše než u verze kombi. Rozdíl v náročnosti při nakládání těžkých zavazadel tak může být citelný.

Zkušeností řidiče s handicapem hodnotí testové vozy Martin Kovář. "Málokdo si uvědomí, jak důležitá je pro postiženého řidiče široká elektrická výbava bez příplatku. Právě Xsara 1.6 patří k vozům, které mají ve výbavě jak elektrické stahování oken, tak ovládání zrcátek a centrální zamykání," chválí model Martin Kovář.

Hodnocení MF DNES

Motor a převodovka

Pružnost motoru 8
Převodovka 6
Spotřeba v testu 7


Karoserie a interiér

Prostor na př. sedadlech 8
Prostor na zad. sedadlech 7
Využití kufru 8
Výhled z vozu 7


Podvozek

Jízdní vlastnosti 5
Řízení a ovladatelnost 6
Tlumení nerovností 6
Brzdy 8
Poznámka: min. 1, max. 10 bodů


Měření MF DNES

Zrychlení 0-100 km/h (s) 12,5
Zrychlení 0-400 m (s) 18,4
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s) 13,2
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s) 30,2
Brzdná dráha z 80 km/h (m) 27,6
Pramen: ÚSMD

Očima designéra
Zatímco předchozí generaci xsary inspiroval atraktivní design její větší sestry xantie, nynější změny se snaží obléknout kabát úspěšného modelu Picasso. Osobně se mi elegantní hrany původního modelu líbily více. Dopřávaly vozu vytříbený charakter a vyvážené linie. Nová xsara působí, jako by v přední části opuchla, a tak je opticky výrazně těžší na předek. V interiéru se mnoho nezměnilo, ocenit je nutné praktické odkládací schránky. Zvláště ty ve dveřních výplních, které rozhodně nelze označit za symbolické.
Jan Prokop, autor je spolupracovníkem redakce

Prognóza odhadce
Pětidveřová Xsara 1.6 nebude rozhodně takovým tahákem jako kompaktní van Picasso, ale právě zájem o toto auto může povzbudit potenciální kupce značky všeobecně. Konkurovat německým vozům nebo renaultům a peugeotům v tak silně obsazené třídě, a navíc v Česku, může malý citroën při všech jeho kvalitách jen stěží. I proto bude na trhu s jetými automobily spíše výjimkou. Bude tomu odpovídat relativně příznivá cena – pětileté auto bude stát asi 175 tisíc korun.
Peter Kolník, autor je spolupracovníkem redakce

Citroën Xsara 1.6i 16V

Citroën Xsara 1.6i 16V

Citroën Xsara 1.6i 16V