Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Citroen ZX: levnější z mladších vozů

  18:27aktualizováno  18:27
17. 2. 1999 - Citroen ZX patří k šancím motoristů, kteří chtějí mladší vůz za menší peníze, než by žádala nejedna konkurence. Francouzský automobil, který byl ve výrobě od roku 1991 do předloňska, lze totiž v nejstarších exemplářích a hlavně v základním provedení s 1,4litrovým motorem koupit za částky už pod stotisícovou hranicí.
Ceny výkonnějších a lépe vybavených verzí jsou nad stotisícovou mezí a auta vyrobená zhruba v polovině devadesátých let stojí kolem sto padesáti tisíc. Víc než dvě stě tisíc se obvykle platí jen za vozy z posledních roků výroby modelu ZX, a to zvláště v případech úsporných dieselů a provedení kombi.
V nižší střední třídě má Citroen ZX zdatné konkurenty - kromě pověstně spolehlivých, leč v tuzemsku méně oblíbených japonských vozů to jsou především Volkswagen Golf, Opel Astra a Ford Escort. A právě v souboji s nimi prohrává jak v přízni motoristů, tak v uznávaných hodnoceních spolehlivosti. V tomto tvrzení se lze odvolat třeba na německý autoklub ADAC, ovšem současně se sluší dodat, že v jeho statistice si Citroen ZX nestojí špatně - je výš než jiná a snad i oblíbenější francouzská auta.
Zato německý TÜV, který při zevrubných technických kontrolách sleduje závažné závady, řadí ZX až na chvost svých žebříčků. A konstatuje, že z teprve tříletých vozů je pouze necelých čtyřiašedesát procent bez závad, zatímco průměr stejně mladých automobilů je o více než osm procent příznivější. Závažné nedostatky přitom vykáže šest procent tříletých modelů ZX, ovšem v průměru hodnocených vozidel je rozšíření stejné bolesti jen zhruba poloviční.
Technici zaznamenali u modelu ZX podprůměrné výsledky ve většině ze sledovaných parametrů. Nejzávažnější problémy vidí v nedostatečném působení nožní brzdy a v nerovnoměrném působení brzdy ruční. Kritizují také nepříliš trvanlivé brzdové destičky a úniky oleje. Naopak oceňují solidní a bezproblémové zavěšení kol, odolné brzdové vedení a solidní výfukovou soustavu, která vykazuje problémy - korozi a praskliny - méně častěji, než je u srovnatelných automobilů běžné. TÜV rovněž chválí antikorozní ochranu karoserie.
V tuzemsku, kde se obecně méně jezdí než v západní Evropě, nemají v servisech k Citroenu ZX výhrady. Motory hodnotí jako vynikající, radí dát pozor snad jen na manžety poloos. Když se poškodí, zasáhne špína klouby a oprava je pak drahá.
ZX získává příznivce velmi solidními užitnými vlastnostmi, komfortem a dobrou výbavou. Nemá hydropneumatické odpružení, které u starých vozů značky někdy dělá potíže. Využívá motory od obsahu od 1,4 do 2,0 litrů a výkonech od 47 do 112 kW. Na zdejším trhu sice převažují 1,4litrové verze, ovšem z benzinových verzí odborníci doporučují 1,8litrový šestnáctiventil. Vyznavači nafty by měli dát přednost výkonnému a přitom úspornému motoru 1,9 TD. Ten jede až 185kilometrovou rychlostí, z klidu na stovku zrychlí během 12 sekund a bere od čtyř a půl do sedmi a půl litru paliva.

Citroën ZX má bolavá místa především v provozních i parkovacích brzdách. Řídké nejsou úniky oleje zvláště u dieselových verzí.

Autor:




Nejčtenější

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.