Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Citroen ZX: levnější z mladších vozů

  18:27aktualizováno  18:27
17. 2. 1999 - Citroen ZX patří k šancím motoristů, kteří chtějí mladší vůz za menší peníze, než by žádala nejedna konkurence. Francouzský automobil, který byl ve výrobě od roku 1991 do předloňska, lze totiž v nejstarších exemplářích a hlavně v základním provedení s 1,4litrovým motorem koupit za částky už pod stotisícovou hranicí.
Ceny výkonnějších a lépe vybavených verzí jsou nad stotisícovou mezí a auta vyrobená zhruba v polovině devadesátých let stojí kolem sto padesáti tisíc. Víc než dvě stě tisíc se obvykle platí jen za vozy z posledních roků výroby modelu ZX, a to zvláště v případech úsporných dieselů a provedení kombi.
V nižší střední třídě má Citroen ZX zdatné konkurenty - kromě pověstně spolehlivých, leč v tuzemsku méně oblíbených japonských vozů to jsou především Volkswagen Golf, Opel Astra a Ford Escort. A právě v souboji s nimi prohrává jak v přízni motoristů, tak v uznávaných hodnoceních spolehlivosti. V tomto tvrzení se lze odvolat třeba na německý autoklub ADAC, ovšem současně se sluší dodat, že v jeho statistice si Citroen ZX nestojí špatně - je výš než jiná a snad i oblíbenější francouzská auta.
Zato německý TÜV, který při zevrubných technických kontrolách sleduje závažné závady, řadí ZX až na chvost svých žebříčků. A konstatuje, že z teprve tříletých vozů je pouze necelých čtyřiašedesát procent bez závad, zatímco průměr stejně mladých automobilů je o více než osm procent příznivější. Závažné nedostatky přitom vykáže šest procent tříletých modelů ZX, ovšem v průměru hodnocených vozidel je rozšíření stejné bolesti jen zhruba poloviční.
Technici zaznamenali u modelu ZX podprůměrné výsledky ve většině ze sledovaných parametrů. Nejzávažnější problémy vidí v nedostatečném působení nožní brzdy a v nerovnoměrném působení brzdy ruční. Kritizují také nepříliš trvanlivé brzdové destičky a úniky oleje. Naopak oceňují solidní a bezproblémové zavěšení kol, odolné brzdové vedení a solidní výfukovou soustavu, která vykazuje problémy - korozi a praskliny - méně častěji, než je u srovnatelných automobilů běžné. TÜV rovněž chválí antikorozní ochranu karoserie.
V tuzemsku, kde se obecně méně jezdí než v západní Evropě, nemají v servisech k Citroenu ZX výhrady. Motory hodnotí jako vynikající, radí dát pozor snad jen na manžety poloos. Když se poškodí, zasáhne špína klouby a oprava je pak drahá.
ZX získává příznivce velmi solidními užitnými vlastnostmi, komfortem a dobrou výbavou. Nemá hydropneumatické odpružení, které u starých vozů značky někdy dělá potíže. Využívá motory od obsahu od 1,4 do 2,0 litrů a výkonech od 47 do 112 kW. Na zdejším trhu sice převažují 1,4litrové verze, ovšem z benzinových verzí odborníci doporučují 1,8litrový šestnáctiventil. Vyznavači nafty by měli dát přednost výkonnému a přitom úspornému motoru 1,9 TD. Ten jede až 185kilometrovou rychlostí, z klidu na stovku zrychlí během 12 sekund a bere od čtyř a půl do sedmi a půl litru paliva.

Citroën ZX má bolavá místa především v provozních i parkovacích brzdách. Řídké nejsou úniky oleje zvláště u dieselových verzí.

Autor:



Nejčtenější



Další z rubriky

Vyznáte se v typech karoserií? S naším přehledem se z vás stane profík

Opel Astra Sports Tourer

Kombík od kabrioletu pozná snad každý. Víte však, co je třeba landaulet, nebo jak se liší roadster od targy? Přinášíme...

Autofotka týdne: Krása terénních drsňáků, které jindy nepotkáte

Jeep Wagoneer Roadtrip

Tisíce offroadových fanoušků se sjely na každoroční Jeep Safari v utažském Moabu. Automobilka Jeep si už po...

Nedostatek umělého semiše pro auta. Výrobce nestíhá vyrábět alcantaru

Česká premiéra sportovního SUV Lamborghini Urus

Italská firma Alcantara, která vyrábí stejnojmennou syntetickou náhradu semiše, hlásí nedostatek výrobních kapacit, aby...

Volkswagen Golf 1.6 TDI 2012 ·...
Volkswagen Golf 1.6 TDI 2012 ·...

r.v. 2012, naj. 114 323 km, diesel
270 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz