Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Citroen ZX: levnější z mladších vozů

  18:27aktualizováno  18:27
17. 2. 1999 - Citroen ZX patří k šancím motoristů, kteří chtějí mladší vůz za menší peníze, než by žádala nejedna konkurence. Francouzský automobil, který byl ve výrobě od roku 1991 do předloňska, lze totiž v nejstarších exemplářích a hlavně v základním provedení s 1,4litrovým motorem koupit za částky už pod stotisícovou hranicí.
Ceny výkonnějších a lépe vybavených verzí jsou nad stotisícovou mezí a auta vyrobená zhruba v polovině devadesátých let stojí kolem sto padesáti tisíc. Víc než dvě stě tisíc se obvykle platí jen za vozy z posledních roků výroby modelu ZX, a to zvláště v případech úsporných dieselů a provedení kombi.
V nižší střední třídě má Citroen ZX zdatné konkurenty - kromě pověstně spolehlivých, leč v tuzemsku méně oblíbených japonských vozů to jsou především Volkswagen Golf, Opel Astra a Ford Escort. A právě v souboji s nimi prohrává jak v přízni motoristů, tak v uznávaných hodnoceních spolehlivosti. V tomto tvrzení se lze odvolat třeba na německý autoklub ADAC, ovšem současně se sluší dodat, že v jeho statistice si Citroen ZX nestojí špatně - je výš než jiná a snad i oblíbenější francouzská auta.
Zato německý TÜV, který při zevrubných technických kontrolách sleduje závažné závady, řadí ZX až na chvost svých žebříčků. A konstatuje, že z teprve tříletých vozů je pouze necelých čtyřiašedesát procent bez závad, zatímco průměr stejně mladých automobilů je o více než osm procent příznivější. Závažné nedostatky přitom vykáže šest procent tříletých modelů ZX, ovšem v průměru hodnocených vozidel je rozšíření stejné bolesti jen zhruba poloviční.
Technici zaznamenali u modelu ZX podprůměrné výsledky ve většině ze sledovaných parametrů. Nejzávažnější problémy vidí v nedostatečném působení nožní brzdy a v nerovnoměrném působení brzdy ruční. Kritizují také nepříliš trvanlivé brzdové destičky a úniky oleje. Naopak oceňují solidní a bezproblémové zavěšení kol, odolné brzdové vedení a solidní výfukovou soustavu, která vykazuje problémy - korozi a praskliny - méně častěji, než je u srovnatelných automobilů běžné. TÜV rovněž chválí antikorozní ochranu karoserie.
V tuzemsku, kde se obecně méně jezdí než v západní Evropě, nemají v servisech k Citroenu ZX výhrady. Motory hodnotí jako vynikající, radí dát pozor snad jen na manžety poloos. Když se poškodí, zasáhne špína klouby a oprava je pak drahá.
ZX získává příznivce velmi solidními užitnými vlastnostmi, komfortem a dobrou výbavou. Nemá hydropneumatické odpružení, které u starých vozů značky někdy dělá potíže. Využívá motory od obsahu od 1,4 do 2,0 litrů a výkonech od 47 do 112 kW. Na zdejším trhu sice převažují 1,4litrové verze, ovšem z benzinových verzí odborníci doporučují 1,8litrový šestnáctiventil. Vyznavači nafty by měli dát přednost výkonnému a přitom úspornému motoru 1,9 TD. Ten jede až 185kilometrovou rychlostí, z klidu na stovku zrychlí během 12 sekund a bere od čtyř a půl do sedmi a půl litru paliva.

Citroën ZX má bolavá místa především v provozních i parkovacích brzdách. Řídké nejsou úniky oleje zvláště u dieselových verzí.

Autor:


Nejčtenější

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...



VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...

Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Další z rubriky

Dieselgate odstartoval hloupý nápad namluvit Americe, že nafta je eko

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen

Německý koncern Volkswagen chtěl znovu dobýt Ameriku, hlavní zbraní mu měly být diesely, u kterých vyzdvihoval jejich...

Němci měli velké oči. Milion elektromobilů u nich v roce 2020 jezdit nebude

Mercedes-Benz EQC

Milion elektromobilů na německých silnicích do roku 2020 pravděpodobně jezdit nebude. Poradci berlínské vlády nově...

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

Najdete na iDNES.cz