CitySTROMer: unikátní VW Golf jezdí na elektrony

  • 121
Až vedle vás na křižovatku bezhlučně dosviští obyčejný Volkswagen Golf třetí generace, kterému chybí výfuk a pod kapotou jen cosi jemně přede, nešálí vás sluch. Právě jste potkali asi nejraritnější elektromobil v České republice. Jmenuje se CitySTROMer a vznikl v druhé polovině devadesátých let v továrnách VW v pouhých třech stovkách kusů.

"Trojkový" golf je povětšinou oblíbeným terčem "tunerských" počinů pozornostichtivého řidičského dorostu.

Obyčejný tmavě modrý exemplář se na pohled nijak neliší od těch nejběžnějších sériových, pod kapotou se ale namísto pístů a ventilů prohánějí elektrony. "Pohon je stejný jako u trolejbusů a tramvají," usmívá se Petr Dvořák, majitel tohoto unikátu.


Vyráběl se od roku 1993 do roku 1998, celkem jich vzniklo kolem tří set. S trojkovým golfem výroba elektromobilů Volkswagen v roce 1998 skončila. V roce 1995 stál citySTROMer 49 500 marek, cena obyčejnéhp benzinového golfa byla v té době přibližně 20-23 tisíc marek. 

VW při výrobě úzce spolupracoval s firmami Siemens a Varta. Siemens dodával elektromotor, řízení trakce a měnič frekvence. Varta akumulátory a bateriový management. Podle Dvořákových slov je jeho citySTROMer nejmodernější elektromobil v České republice.

Elektrogolf byl ve své době špičkou mezi elektromobily. Jako jeden z prvních využíval k pohonu tzv. střídavou trakci. Vodou chlazený asynchronní střídavý motor s permanentnimi magnety je prý naprosto bezúdržbový.

Frekvenční měnič převádí stejnosměrné napětí z baterií na střídavé a frekvenční změnou v závislosti na sešlapnutí akcelerátoru řídí otáčky motoru.

"Stejný systém s úspěchem používají dnešní nejmodernější sportovní elektromobily jako například Tesla nebo Venturi Fétish," říká Petr Dvořák.

V Německu se takový elektrogolf prodává za sběratelské ceny. Běžně zručný elektrikář ho podle slov majitele opraví svépomocí:"Nic ho nemůže překvapit - baterie, dráty a elektromotor."

Nabíjení probíhá přes běžnou zástrčku na 220 voltů, ze sítě se nabere "plná" za 6 - 8 hodin. Kabel se pak schová za pracně získanou "espézetku". Nabíjení probíhá také při jízdě takzvanou rekuperací neboli dobíjením při brzdění.

"Pražskou RZ jsem získal po dvou letech boje s úředníky na všech možných úřadech," říká Dvořák.

"Zelená nálepka mi chybí, nemusím jezdit na emise. Na technické kontrole technik neví, co by zkontroloval."

"Ovládání je stejné jako na obyčejném golfu," popisuje majitel. "Nejdůležitější je otáčkoměr. Není slyšet motor, jízda je naprosto tichá, nedá se jezdit podle zvuku motoru." 

"Při jízdě mě ruší jen šustení větru o zrcátka," říká s úsměvem Dvořák.

Nejzajímavější je na citySTROMeru pro běžného uživatele spotřeba. "Při 12 kWh spotřebovaných ze sítě při plném nabití pří ceně Pražské energetiky asi 4 koruny pro domácnosti vychází cena pro 80kilometrovou jízdu po Praze u tohoto konkrétního deset let starého elektromobilu na 48 korun," vypočítává "elektrogolfista".

VW GOLF III CitySTROMer v číslech

výrobce

Volkswagen AG, Wolfsburg

max. výkon

22 kW

max. rychlost udávaná v TP

110 km/hod
dojezd na jedno nabití 90 km
převodovka klasická manuální 5 stupňů + zpátečka

standardní výbava

- elektricky pohanený olejový posilovač řízení
- přídavné naftové topení Eberspacher (voda v okruhu chlazení motoru a vykonového měniče není tak horká jako u spalovacích motorů)


Elektromobil