Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Cizeta: Auto, které v Česku nikdo nemá

  18:00aktualizováno  18:00
Cizeta, zcela originální auto dává svému majiteli za mimořádnou cenu i jistotu, že bude patřit do velmi úzkého kruhu majitelů naprostých unikátů. Italský unikát jménem Cizeta nemá v České republice prozatím nikdo.

Maserati, Ferrari, Lamborghini, Rolls-Royce...

Značky, při jejichž vyslovení se zatetelí srdce pravého motoristického fandy.

V součtu je v republice registrovaných vozů značek z tohoto klubu vyvolených na desítky, možná hodně přes sto.

Avšak vůz značky Cizeta v Česku nemá dosud nikdo.

Unikát unikátů
Nejen tím je Cizeta V-16T zcela mimořádná. Neobyčejností hýří doslova v každém detailu. O tom vypovídá už jen symbol motoru obsažený v názvu auta...

Zatímco všechny výše jmenované značky lze hodit do jednoho pytle s osmi, deseti či maximálně dvanácti válci, cizetu pohání šestnáctiválec! Tedy agregát, který u jiného v současnosti vyráběného vozu nenajdete. (Pomineme-li Buggati Veyron; to je kapitola sama o sobě díky neustále odkládanému zahájení montáže vozu kvůli konstrukčním problémům. Tedy především jednomu... Prý je tisícikoňový vůz dost obtížné udržet na silnici.)

To vůz Claudia Zampolliho skutečně jezdí. Vyslovení jména tvůrce vozu Cizeta je ostatně i nápovědou rébusu, jak vznikl název vozu: je fonetickým přepisem jeho iniciál.

Zajímavé auto zajímavého tvůrce
Cizeta je zhmotněný životní sen Claudia Zampolliho, muže narozeného v Itálii nedaleko Modeny, v líhni překrásných aut exotických značek Ferrari, Maserati, Lamborghini.

Ostatně s posledně jmenovanou značkou po studiích spojil svůj osud, když se výrazně podepsal na několika proslulých modelech jako Miura či Countach. Pak následovalo období jeho pendlování mezi USA a Itálií, kde střídavě obchodoval s vozy Ferrari a Lamborghini a stále při tom snil svůj sen sestrojit motor, jaký do té doby nikdo nepostavil: šestnáctiválec se 64 ventily.

Je jasné, že takový stroj je svým způsobem umělecké dílo. A jako takové potřebuje i mimořádný kabát. Motor je totiž neobyčejně veliký a jeho autor měl přitom vizi instalovat ho neobvykle napříč ve středu auta. To vyžaduje karoserii neobvyklých rozměrů, především šířky.

Auto na míru
Ke slovu přichází jeden ze známých italských karosářů, Zampolliho přítel Marcello Gandini. V roce 1986 dokončuje karoserii, jakou do té doby svět neviděl. Celá je čistě ruční prací, kousek po kousku vytvořená jako umělecké dílo z hliníku.

Zampolli s malým týmem začíná pracovat na první produkční cizetě. Na autosalonu v Ženevě v roce 1988 ji poprvé představuje veřejnosti. Výsledkem je hned několik objednávek, vesměs z Japonska a Saúdské Arábie. A také samozřejmě pro sultána z Bruneje.

Po úspěchu na světovém fóru se Zampolli setkává i s problémy. Opět se stěhuje do Kalifornie. Spolu s ním putuje přes oceán i několik rozpracovaných cizet, ale i plány na zcela nový model Spyder Fenice TTJ.

Ač s problémy, přesto Zampolli uskutečňuje svůj životní sen: na zakázku montuje svá umělecká díla se stoprocentně ručně dělanou karoserií i rámem s vyztužením uhlíkovými kompozity. Dodací lhůta je až dva roky.

Co cizeta umí
Motoristický časopis Evo, specializovaný na mimořádné sportovní vozy, letos v lednu nelenil a vyslal do rodiště unikátního vozu v USA své reportéry. Jejich reportáž s popisem ojedinělých jízdních dojmů za volantem cizety končí konstatováním: "Tohle auto vnímáte jako superauto každým smyslem."

Při rychlostním testu cizetě naměřili 328 km/h, ale sám tvůrce ukončil testování kvůli obavě ze zničení auta. Důvod nebyl technický -problém bylo najít vhodné místo, kde lze cizetu bezpečně pustit opravdu naplno. Testovací řidič tvrdil, že by vůz mohl jet i přes 340 km/h. Při testu v rychlosti 328 km/h ukazoval otáčkoměr jen málo přes 7000 ot./min, a přitom maximum, které motor snese, je 8000 ot./min.

Cizeta v číslech

Motor hliníkový 16válec do V s 64 ventily
objem 5995 cm3
výkon 560 koní / 412 kW
rozměry d/š/v 4450/2080/1040 mm
akcelerace 0-100 km/h 4,2 s
maximální rychlost přes 328 km/h
cena cca 630 000 USD
Hýčkání
Cizeta však není jen supersportovní vůz. Je zároveň i dostatečně prostorný a přiměřeně svému určení i pohodlný. Dobrý je výhled z vozu, a to i dozadu, což je slabina řady podobných aut. Mnohá totiž ani nemají vnitřní zpětné zrcátko, řidič je odkázaný na vnější zrcátka.

Zcela unikátní je až brutálně jedovatý zvuk, který se line z motoru či přesněji z výfuků. Interiér je provedený v drahé kůži, čalounění je ručně šité, těžko byste ve voze hledali plastový díl.

Sám Claudio Zampolli o svém královském díle "skromně" říká: "Sestrojil jsem toto auto pro lidi, kteří mají rádi supersilné vozy a kteří chtějí vlastnit něco, co si jen tak někdo finančně nedovolí. Je to auto pro člověka, který má rád, když se za ním otáčejí lidi všude, kde projede. A jdou při tom do šoku." Vyrobeno bylo do současnosti jen deset těchto unikátních aut, na dalších čtyřech se v Kalifornii pracuje. Objeví se některé i v Česku?

Cizeta V-16T

Cizeta V-16T

Dobrý profil; Kalifornské pozadí cizetě docela sluší. Je jen otázka, jak se tento supersportovní vůz snáší s americkými silnicemi, na nichž platí hodně nízké rychlostní limity

Za volantem; K poměrně střídmému vnitřnímu vybavení ladí řadicí páka manuální převodovky

SRDCE; Neuvěřitelné: to, co vidíte, je skutečně jeden jediný motor. Šestnáctiválcový.

Osvětlení; Aerodynamicky to není ideální, ale kdo by jezdil potmě třísetkilometrovou rychlostí

Autoři:




Nejčtenější

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Škoda Favorit
OBRAZEM: Shortcut, Eltra, MTX, podívejte se na favority, které neznáte

Favorit letos slaví třicet let od představení. Klasický hatchback a kombík jménem Forman, tak si většina pamatuje nabídku Favoritu, modelu, který dovezl...  celý článek

Ferrari 365 GTB/4 "Daytona“
Autofotka týdne: Vzácné ferrari ze stodoly prodali za 45 milionů

Říká se jim „barn find“. Auta nalezená po desítkách let, zapomenutá pod hromadou sena ve stodole (barn = anglicky stodola) nebo v garáži, kterou dlouho nikdo...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.