Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Cizinci se pokut v Česku příliš nebojí

aktualizováno 
Jsou cizinci v trestech za dopravní přestupky na tuzemských silnicích zvýhodněni proti zdejším řidičům? Teoreticky nikoliv, prakticky ano. "Mohou být postiženi naprosto stejně jako domácí motoristé, ovšem na druhé straně je namístě otázka, zda to má vždy smysl," říká šéf dopravní policie Zdeněk Bambas. "Vždyť kdybychom hostu ze zahraničí se všemi složitostmi úředního procesu třeba zakázali na nějaký čas řízení motorových vozidel, platilo by to stejně jenom v Česku, kam nemusí už nikdy přijet. Situace se změní, až budeme v Evropské unii. Zákaz řízení platí na celém jejím území."

Z podobné výhody, kterou mají cizinci u nás, zatím těží také řidiči z Česka v zahraničí. Když je kupříkladu v Německu zbaví možnosti řídit auto, nejsou tím doma nijak postiženi. Mohou jezdit bez omezení, pouze při dalším návratu do Německa musí usednout na místo spolujezdce. Pro tuzemce stejně jako pro Němce, Nizozemce, Belgičana a každého dalšího tedy platí: v Česku lze za většinu prohřešků proti pravidlům silničního provozu dostat pokutu obvykle do 1000 korun na místě a do 15 tisíc korun ve správním řízení, dále hříšník může až na 24 měsíců přijít o řidičský průkaz. "Ale přece jen jsou cizinci v jednom zvýhodněni," připouští Zdeněk Bambas. "Zatímco u tuzemského řidiče při zjištění alkoholu nepadá v úvahu řešení případu pokutou na silnici, u cizince pokud není víc opilý - to podle platných zásad možné je." Jestliže tedy domácí řidič i za minimální alkoholické opojení jde na policii ke správnímu řízení, a tudíž pro pokutu do 15 tisíc korun a pro zákaz řízení až do dvou let, zaplatí cizinec za srovnatelný malér obvykle tisícovku, počká, až vystřízliví, a může na epizodu zapomenout. Sice nic nebrání tomu, aby také cizinec předstoupil před tuzemský úřad a podrobil se správnímu řízení s hrozbou zmíněné až patnáctitisícové pokuty a zákazu řízení na zdejších silnicích. Kupříkladu v turisticky frekventovaných západních Čechách už začátkem devadesátých let dopravní policisté zavedli služby, které byly připraveny bezohledné zahraniční řidiče ve správním řízení trestat přece jen přísněji. "Praxe se však ve významnější míře do současnosti nerozšířila," konstatuje vedoucí dopravní policie v západních Čechách Václav Špíral. Cizince totiž nelze kvůli dopravnímu přestupku bůhvíjak dlouho v Česku zdržovat. Třeba zrovna v západních Čechách není v noci či o víkendech ve službě specializovaná laboratoř, která by jednoznačně z rozboru krve stanovila, jak je řidič opilý, a poskytla tak důležité podklady k přísnějšímu postihu. Navíc není bezvýhradně jisté, že by zahraniční motorista složitě uloženou pokutu nakonec opravdu uhradil. Praxe je tedy taková, že policie trestá cizince za dopravní přestupky hlavně blokovými, maximálně tisícikorunovými pokutami udělenými v místě zjištění přestupku. "Protože vymáhání je složité a není jisté, zda by se vůbec vyplatilo, bereme obvykle jen tolik, kolik jsou cizinci ochotni zaplatit, respektive kolik u sebe mají," vyjádřil se řadový dopravní policista, který nezveřejňuje své jméno, neboť není pověřen poskytováním informací ze služby. "Na druhé straně je třeba dodat, že s několika stovkami či s tisícovkou korun za maximální pokutu obvykle Západoevropané nedělají problémy." Jisté je, že právě Západoevropané - a hlavně Němci či Rakušané, kteří jsou z cizinců nejčastějšími hříšníky na zdejších silnicích - by doma za stejné přestupky platili nesrovnatelně víc. "My je ale samozřejmě nemůžeme jinak, přísněji trestat jen kvůli tomu, že hospodářství jejich zemí je silnější," reaguje Zdeněk Bambas. A připomíná, že stejně jako například Němci jsou v Německu za dopravní přestupky pokutováni také řidiči z Česka. "K jejich smůle, chce se dodat," říká dopravní policista, který na západočeských silnicích prakticky denně řeší přestupky zahraničních motoristů. "Vždyť co je pro Němce doma přiměřené, to nejednoho tuzemce v cizině zruinuje. Na druhé straně je však spravedlivé připomenout, že to motoristi z Česka dávno a dobře vědí, takže mohou svoje chování na zahraničních silnicích včas korigovat."

Autor:


Témata: Alkohol


Nejčtenější

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Další z rubriky

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.