Z podobné výhody, kterou mají cizinci u nás, zatím těží také řidiči z Česka v zahraničí. Když je kupříkladu v Německu zbaví možnosti řídit auto, nejsou tím doma nijak postiženi. Mohou jezdit bez omezení, pouze při dalším návratu do Německa musí usednout na místo spolujezdce. Pro tuzemce stejně jako pro Němce, Nizozemce, Belgičana a každého dalšího tedy platí: v Česku lze za většinu prohřešků proti pravidlům silničního provozu dostat pokutu obvykle do 1000 korun na místě a do 15 tisíc korun ve správním řízení, dále hříšník může až na 24 měsíců přijít o řidičský průkaz. "Ale přece jen jsou cizinci v jednom zvýhodněni," připouští Zdeněk Bambas. "Zatímco u tuzemského řidiče při zjištění alkoholu nepadá v úvahu řešení případu pokutou na silnici, u cizince pokud není víc opilý - to podle platných zásad možné je." Jestliže tedy domácí řidič i za minimální alkoholické opojení jde na policii ke správnímu řízení, a tudíž pro pokutu do 15 tisíc korun a pro zákaz řízení až do dvou let, zaplatí cizinec za srovnatelný malér obvykle tisícovku, počká, až vystřízliví, a může na epizodu zapomenout. Sice nic nebrání tomu, aby také cizinec předstoupil před tuzemský úřad a podrobil se správnímu řízení s hrozbou zmíněné až patnáctitisícové pokuty a zákazu řízení na zdejších silnicích. Kupříkladu v turisticky frekventovaných západních Čechách už začátkem devadesátých let dopravní policisté zavedli služby, které byly připraveny bezohledné zahraniční řidiče ve správním řízení trestat přece jen přísněji. "Praxe se však ve významnější míře do současnosti nerozšířila," konstatuje vedoucí dopravní policie v západních Čechách Václav Špíral. Cizince totiž nelze kvůli dopravnímu přestupku bůhvíjak dlouho v Česku zdržovat. Třeba zrovna v západních Čechách není v noci či o víkendech ve službě specializovaná laboratoř, která by jednoznačně z rozboru krve stanovila, jak je řidič opilý, a poskytla tak důležité podklady k přísnějšímu postihu. Navíc není bezvýhradně jisté, že by zahraniční motorista složitě uloženou pokutu nakonec opravdu uhradil. Praxe je tedy taková, že policie trestá cizince za dopravní přestupky hlavně blokovými, maximálně tisícikorunovými pokutami udělenými v místě zjištění přestupku. "Protože vymáhání je složité a není jisté, zda by se vůbec vyplatilo, bereme obvykle jen tolik, kolik jsou cizinci ochotni zaplatit, respektive kolik u sebe mají," vyjádřil se řadový dopravní policista, který nezveřejňuje své jméno, neboť není pověřen poskytováním informací ze služby. "Na druhé straně je třeba dodat, že s několika stovkami či s tisícovkou korun za maximální pokutu obvykle Západoevropané nedělají problémy." Jisté je, že právě Západoevropané - a hlavně Němci či Rakušané, kteří jsou z cizinců nejčastějšími hříšníky na zdejších silnicích - by doma za stejné přestupky platili nesrovnatelně víc. "My je ale samozřejmě nemůžeme jinak, přísněji trestat jen kvůli tomu, že hospodářství jejich zemí je silnější," reaguje Zdeněk Bambas. A připomíná, že stejně jako například Němci jsou v Německu za dopravní přestupky pokutováni také řidiči z Česka. "K jejich smůle, chce se dodat," říká dopravní policista, který na západočeských silnicích prakticky denně řeší přestupky zahraničních motoristů. "Vždyť co je pro Němce doma přiměřené, to nejednoho tuzemce v cizině zruinuje. Na druhé straně je však spravedlivé připomenout, že to motoristi z Česka dávno a dobře vědí, takže mohou svoje chování na zahraničních silnicích včas korigovat."
Cizinci se pokut v Česku příliš nebojí
Z podobné výhody, kterou mají cizinci u nás, zatím těží také řidiči z Česka v zahraničí. Když je kupříkladu v Německu zbaví možnosti řídit auto, nejsou tím doma nijak postiženi. Mohou jezdit bez omezení, pouze při dalším návratu do Německa musí usednout na místo spolujezdce. Pro tuzemce stejně jako pro Němce, Nizozemce, Belgičana a každého dalšího tedy platí: v Česku lze za většinu prohřešků proti pravidlům silničního provozu dostat pokutu obvykle do 1000 korun na místě a do 15 tisíc korun ve správním řízení, dále hříšník může až na 24 měsíců přijít o řidičský průkaz. "Ale přece jen jsou cizinci v jednom zvýhodněni," připouští Zdeněk Bambas. "Zatímco u tuzemského řidiče při zjištění alkoholu nepadá v úvahu řešení případu pokutou na silnici, u cizince pokud není víc opilý - to podle platných zásad možné je." Jestliže tedy domácí řidič i za minimální alkoholické opojení jde na policii ke správnímu řízení, a tudíž pro pokutu do 15 tisíc korun a pro zákaz řízení až do dvou let, zaplatí cizinec za srovnatelný malér obvykle tisícovku, počká, až vystřízliví, a může na epizodu zapomenout. Sice nic nebrání tomu, aby také cizinec předstoupil před tuzemský úřad a podrobil se správnímu řízení s hrozbou zmíněné až patnáctitisícové pokuty a zákazu řízení na zdejších silnicích. Kupříkladu v turisticky frekventovaných západních Čechách už začátkem devadesátých let dopravní policisté zavedli služby, které byly připraveny bezohledné zahraniční řidiče ve správním řízení trestat přece jen přísněji. "Praxe se však ve významnější míře do současnosti nerozšířila," konstatuje vedoucí dopravní policie v západních Čechách Václav Špíral. Cizince totiž nelze kvůli dopravnímu přestupku bůhvíjak dlouho v Česku zdržovat. Třeba zrovna v západních Čechách není v noci či o víkendech ve službě specializovaná laboratoř, která by jednoznačně z rozboru krve stanovila, jak je řidič opilý, a poskytla tak důležité podklady k přísnějšímu postihu. Navíc není bezvýhradně jisté, že by zahraniční motorista složitě uloženou pokutu nakonec opravdu uhradil. Praxe je tedy taková, že policie trestá cizince za dopravní přestupky hlavně blokovými, maximálně tisícikorunovými pokutami udělenými v místě zjištění přestupku. "Protože vymáhání je složité a není jisté, zda by se vůbec vyplatilo, bereme obvykle jen tolik, kolik jsou cizinci ochotni zaplatit, respektive kolik u sebe mají," vyjádřil se řadový dopravní policista, který nezveřejňuje své jméno, neboť není pověřen poskytováním informací ze služby. "Na druhé straně je třeba dodat, že s několika stovkami či s tisícovkou korun za maximální pokutu obvykle Západoevropané nedělají problémy." Jisté je, že právě Západoevropané - a hlavně Němci či Rakušané, kteří jsou z cizinců nejčastějšími hříšníky na zdejších silnicích - by doma za stejné přestupky platili nesrovnatelně víc. "My je ale samozřejmě nemůžeme jinak, přísněji trestat jen kvůli tomu, že hospodářství jejich zemí je silnější," reaguje Zdeněk Bambas. A připomíná, že stejně jako například Němci jsou v Německu za dopravní přestupky pokutováni také řidiči z Česka. "K jejich smůle, chce se dodat," říká dopravní policista, který na západočeských silnicích prakticky denně řeší přestupky zahraničních motoristů. "Vždyť co je pro Němce doma přiměřené, to nejednoho tuzemce v cizině zruinuje. Na druhé straně je však spravedlivé připomenout, že to motoristi z Česka dávno a dobře vědí, takže mohou svoje chování na zahraničních silnicích včas korigovat."
Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit
Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...
Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano
„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku
Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...
Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu
Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG
Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...
První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid
Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...
KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části
Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...
Šéf inovační platformy: V Praze by mohla nad Vltavou létat dronová donáška
Vysíláme Těžko průjezdná ucpaná města nejsou zdaleka jen českým problémem. Po celém světě se experti...
Milán auta vyhání, novinky se pokoutně představují mezi židlemi a módou
Lombardská metropole se už dlouhé roky vehementně snaží vyhnat auta z centra. Ta se tam v době...