Renault Clio RS je pojem. Vždy to bylo jedno z nejostřejších aut své kategorie. Syrové, chuligánské, pekelně rychlé a v rukou znalého řidiče opravdové sportovní náčiní.
S novou generací clia, které se prodává pár měsíců, dorazí také jeho verze RS. A všechno je jinak. Namísto atmosférického dvoulitru dostane přeplňovanou jedna-šestku a manuálně řazenou šestistupňovou skříň nahradí dvouspojkový automat. Ta přenáší na přední kola 200 koní a 240 newtonmetrů točivého momentu. Manuál k mání nebude.
Zato bude opět možno zvolit mezi dvěma provedeními podvozku. Okreskového Sportu, který má tužší pružiny, elektronickou náhražku samosvorného diferenciálu a posílené brzdy, pro okruhové dovádění je snížená a ještě přitvrzenější verze CUP. Toto provedení dostane také strmější řízení a větší kola. Z nuly na stovku vystřelí nové Clio RS za 6,7 sekundy a pelášit umí až dvěstětřicítkou.
Šofér bude díky systému RS Drive Control moci volit mezi jízdními režimy, které budou upravovat rychlost řazení a odezvu plynu. Pro závodníky je pak systém R.S. Monitor 2.0, což je jakási jednoduchá telemetrie, podle které budou moci analyzovat svou jízdu.
Vyber hlas
A k tomu všemu má tohle závodní náčiní legrační zbytečnost jménem R-Sound Effect. Ta umožní volit mezi různými zvukovými projevy nabroušeného clia. Moderní malé turbomotory sice jedou zostra, ale nemají hlas. A tak to v Dieppe napravili pomocí elektroniky. Když v sobotu ráno budete vyrážet brousit svou oblíbenou okresku, můžete si vybrat, jestli vaše clio bude zvučet jako některé z ikonických aut Renaultu.
Malé čtyřválcové clio tak může hřmět jako Nissan GT-R, nebo třeba nakřáple drnčet jako legendární Alpinka A110. Na výběr je ještě hlas Renaultu R8 Gordini a nechybí zvuk jedné z největších šíleností z dílen Renaultu: šestiválcové Clio 3,0 V6, které svými specifickými jízdními vlastnostmi kvůli uprostřed (v kabině!) uloženému motoru umělo vystrašit i rallyové drsňáky.
Renault není sám, kdo se uchýlil k ladění reproduktoru na místo hlasu. Nové BMW M5 tvrdí muziku svého osmiválce biturbo "Active Sound Systemem".
Rafinovaně používají konstruktéři reproduktory v interiéru k potlačování rušivých frekvencí. Čidlo snímá vibrace (sinusovka) a membrány ovládané cívkou posílají opačné impulsy (sinusovku s opačnou fází), které je odruší.
Systém používala třeba už neprodávaná Honda Legend a dnes se jím chlubí třeba Audi S8.
Volkswagen Golf GTI zase posiluje zážitky posádky takzvaným Soundaktorem, který zesiluje hlas motoru v kabině.
Naopak ven hlučí speciální vyvíječe zvuku u elektromobilů, které jsou nebezpečné tím, jak jsou tiché. Chodci se totiž orientují hodně i sluchem a neslyšný elektromobil svištící ulicí je může ohrozit.
Supersport za tisícovku
Kdo chce poslouchat osmiválec i v tříválcové fabii, může zkusit zabrousit na internetu. Věcička tvaru řadicí páky od švédské firmy jménem Soundracer se zastrčí do obyčejné zapalovačové dvanáctivoltové zásuvky, speciální FM transmitter snímá frekvence vašeho motoru a přehrává zvuk sportovního auta v rádiu. Sehnat se dá za tisícovku.