Co budeme tankovat za pár let, vodík nebo naftu?

  17:15aktualizováno  17:15
Drahá a mizící ropa vyvolává diskuze o palivu budoucnosti. Stále není úplně jasné, kdy benzin s naftou zmizí a zda je nahradí vodík nebo jiné palivo. Příští vývoj ale naznačují dvě novinky automobilek, které patří k technologickým leaderům mezi výrobci aut.

BMW řady 7 čepuje i vodík | foto: BMW

BMW minulý týden představilo první plně sériové auto schopné spalovat vodík. A Audi pro změnu ukázalo další generaci dieselového motoru s dvanácti válci a ohromným výkonem 500 koní.

Automobilka se čtyřmi kruhy ve znaku tímto agregátem dokazuje, že časy dieselových pohonů ještě nekončí a stále před sebou mají určitou budoucnost.

Vodík nebo benzin? BMW spálí všechno
BMW se ve vývoji vodíkového auta už před lety vydala trochu jiným směrem než řada ostatních automobilek. Zatímco konkurence přemýšlí, jak vodíkové palivo využije v palivových článcích k výrobě elektřiny a ta bude pohánět elektromotor osobního auta, bavorská značka hodlá využít vodík v běžném spalovacím motoru.

Jako první vodíkový vůz se na trh ještě letos na podzim dostane nejluxusnější BMW řady 7 s označením Hydrogen. Pod kapotou má šestilitrový dvanáctiválec s výkonem 260 koní, maximální kroutící moment je 390 Nm.

Vodík však bude jedním ze dvou využívaných paliv tohoto bivalentního pohonu. Vedle něj může novinka tankovat i běžný benzin. A na řidiči je, ke které čerpací stanici se vydá.

Pokud se bude chtít chovat šetrně k okolí, natankuje vodík, jenž nemá za následek skoro žádné spaliny. Jeho nádrž trochu připomíná zásobník na plyn, který v Česku vozí v kufru řada vozů. O AUTECH NA PLYN ČTĚTE ZDE...

Válec s vodíkem má tlusté stěny, aby palivo udržel při teplotě -253 stupňů.BMW hodlá letos prodat prvních sto vodíkových aut. Jejich majitelé budou ale odkázáni na malé množství čerpacích stanic, pokud se jim zachce tankovat vodík. První veřejnou pumpu na vodík už mají například v Berlíně nebo Mnichově.

Nafta je stále oblíbenější
Audi Q7

Než přijde vodík nebo jiné palivo budou auta tankovat naftu, benzin nebo zemní plyn. Hlavně dieselové palivo je stále oblíbenější díky nízké spotřebě, nižší ceně a příjemné jízdě, kterou zaručují moderní přeplňované naftové motory.

A že dieselová auta nejsou u konce, dokazuje Audi s novým dvanáctiválcovým motorem pro model Q7. Automobilka jej díky výkonu 500 koní vydává za nejsilnější dieselový motor, který kdy byl v osobním autě nasazen.

Kdo očekává, že tak silně auto s tuctem válců a objemem šest litrů musí být pořádně žíznivé, bude příjemně překvapen. Audi u své novinky udává průměrnou spotřebu 11,9 litrů nafty na 100 kilometrů.

Ohromný motor má být přitom i smířlivý vůči přírodě a už dnes splňuje normu Euro 5, která patrně bude platit od roku 2010. Prodej Audi Q7 s dvanáctiválcovým dieseslem odstartuje za dva roky.

Tankovat naftu se už nestydí ani okruhové speciály. Palivo, které ještě před nedávnem chutnalo především náklaďákům, letos dovezlo Audi k vítězství ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans. V červnu letošního roku speciály označené Audi R10 TDI pod vedením pilotů Franka Biely, Marco Wernera a Emanuele Pirra ovládly závod. Kromě prvního obsadil další dieselový speciál z Ingolstadtu ještě třetí příčku.

Audi R10 TDI vybavené dvanáctiválcem s výkonem 478 kW (650 koní) a jedenácti sty kroutícími newtonmetry stanovilo rekord závodu v počtu ujetých kilometru. Naftu čepovaly každých šestnáct 13,65 kilometrových kol, celkem jich vítězný monopost ujel 380.

popisek Nafta není pro šneky
DIESELMAX JEDE 563 KM/H 

Autoři: ,


Nejčtenější

Mamataxi stresuje děti i rodiče, žádné řešení dlouho nevydrží

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Současný fenomén odvozu dětí až ke dveřím školy je nejen nebezpečný, ale i stresující pro děti a rodiče. Redakce...

Nové hasičské speciály Tatry odolají zbraním hromadného ničení

Hasiči převzali nové zodolněné speciály TATRA s pancéřovanými kabinami.

Záchranný útvar Hasičského záchranného sboru ČR dostal dvě nové unikátní Tatry. Pancéřované hasičské speciály na...



VIDEO: Nástupce Škody Rapid je k vidění v Česku

AUTO Skoda Vision RS

Vision RS je nejnovějším konceptem Škody. Bílý a agresivně navržený borec ukazuje, jak bude vypadat nástupce modelu...

Češi se mají lépe, stále víc však kupují auta na dluh

Ilustrační snímek

Čím dál víc nových i ojetých aut v Česku se prodává na splátky. Firmy to tak dělají již delší dobu, nyní však roste i...

Středoevropští premiéři píšou do EU kvůli nerealistickým emisním limitům

Fiat 500X při měření emisí ve švýcarské laboratoři na objednávku německé...

Evropský parlament se tento týden vyslovil pro přísnější snížení emisí oxidu uhličitého u nových aut do roku 2030....

Další z rubriky

OBRAZEM: Škoda Vision RS v plné parádě. Koncept ukazuje nástupce Rapidu

Škoda Vision RS

Jen pár hodin před zahájením pařížského autosalonu odhalila Škoda podobu svého nejnovějšího konceptu. Auto odhalující...

Praha je rejdiště maskovaných mercedesů. Nový úlovek odhalí příští rok

Maskované prototypy Mercedesů v Praze: GLB a A-Class

Maskovaný mercedes je už tradiční součástí pražského provozu. Auta se zde testují v pravidelném provozu a aktuálně...

Další nešpanělský seat v plné parádě. Nové SUV Tarraco jede z Německa

Seat Tarraco

Seat má už třetí SUV, Tarraco bude vlajkovou lodí španělské automobilky. Vyrábí se ve Wolfsburgu, má parádní vzhled,...



Najdete na iDNES.cz