BMW řady 7 čepuje i vodík

BMW řady 7 čepuje i vodík | foto: BMW

Co budeme tankovat za pár let, vodík nebo naftu?

  • 64
Drahá a mizící ropa vyvolává diskuze o palivu budoucnosti. Stále není úplně jasné, kdy benzin s naftou zmizí a zda je nahradí vodík nebo jiné palivo. Příští vývoj ale naznačují dvě novinky automobilek, které patří k technologickým leaderům mezi výrobci aut.

BMW minulý týden představilo první plně sériové auto schopné spalovat vodík. A Audi pro změnu ukázalo další generaci dieselového motoru s dvanácti válci a ohromným výkonem 500 koní.

Automobilka se čtyřmi kruhy ve znaku tímto agregátem dokazuje, že časy dieselových pohonů ještě nekončí a stále před sebou mají určitou budoucnost.

Vodík nebo benzin? BMW spálí všechno
BMW se ve vývoji vodíkového auta už před lety vydala trochu jiným směrem než řada ostatních automobilek. Zatímco konkurence přemýšlí, jak vodíkové palivo využije v palivových článcích k výrobě elektřiny a ta bude pohánět elektromotor osobního auta, bavorská značka hodlá využít vodík v běžném spalovacím motoru.

Jako první vodíkový vůz se na trh ještě letos na podzim dostane nejluxusnější BMW řady 7 s označením Hydrogen. Pod kapotou má šestilitrový dvanáctiválec s výkonem 260 koní, maximální kroutící moment je 390 Nm.

Vodík však bude jedním ze dvou využívaných paliv tohoto bivalentního pohonu. Vedle něj může novinka tankovat i běžný benzin. A na řidiči je, ke které čerpací stanici se vydá.

Pokud se bude chtít chovat šetrně k okolí, natankuje vodík, jenž nemá za následek skoro žádné spaliny. Jeho nádrž trochu připomíná zásobník na plyn, který v Česku vozí v kufru řada vozů. O AUTECH NA PLYN ČTĚTE ZDE...

Válec s vodíkem má tlusté stěny, aby palivo udržel při teplotě -253 stupňů.BMW hodlá letos prodat prvních sto vodíkových aut. Jejich majitelé budou ale odkázáni na malé množství čerpacích stanic, pokud se jim zachce tankovat vodík. První veřejnou pumpu na vodík už mají například v Berlíně nebo Mnichově.

Nafta je stále oblíbenější
Audi Q7

Než přijde vodík nebo jiné palivo budou auta tankovat naftu, benzin nebo zemní plyn. Hlavně dieselové palivo je stále oblíbenější díky nízké spotřebě, nižší ceně a příjemné jízdě, kterou zaručují moderní přeplňované naftové motory.

A že dieselová auta nejsou u konce, dokazuje Audi s novým dvanáctiválcovým motorem pro model Q7. Automobilka jej díky výkonu 500 koní vydává za nejsilnější dieselový motor, který kdy byl v osobním autě nasazen.

Kdo očekává, že tak silně auto s tuctem válců a objemem šest litrů musí být pořádně žíznivé, bude příjemně překvapen. Audi u své novinky udává průměrnou spotřebu 11,9 litrů nafty na 100 kilometrů.

Ohromný motor má být přitom i smířlivý vůči přírodě a už dnes splňuje normu Euro 5, která patrně bude platit od roku 2010. Prodej Audi Q7 s dvanáctiválcovým dieseslem odstartuje za dva roky.

Tankovat naftu se už nestydí ani okruhové speciály. Palivo, které ještě před nedávnem chutnalo především náklaďákům, letos dovezlo Audi k vítězství ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans. V červnu letošního roku speciály označené Audi R10 TDI pod vedením pilotů Franka Biely, Marco Wernera a Emanuele Pirra ovládly závod. Kromě prvního obsadil další dieselový speciál z Ingolstadtu ještě třetí příčku.

Audi R10 TDI vybavené dvanáctiválcem s výkonem 478 kW (650 koní) a jedenácti sty kroutícími newtonmetry stanovilo rekord závodu v počtu ujetých kilometru. Naftu čepovaly každých šestnáct 13,65 kilometrových kol, celkem jich vítězný monopost ujel 380.

popisek Nafta není pro šneky
DIESELMAX JEDE 563 KM/H 

,