Rok 2008

Rok 2008 | foto: iDNES.cz

Co čeká motoristy v roce 2008

  • 26
Hlavní novinkou bude plánovaná změna bodového systému, zprovoznění nových úseků dálnic a přidávání biolihu do benzinu.

popisek Autonovinky
Velký přehled pro rok 2008

Žádný šok na řidiče v novém roce nečeká, shodují se ekonomové, zástupci automobilek i autoklubů.

Ale menší zdražení už přišlo - dálniční známka pro rok 2008 podražila o stovku na rovnou tisícikorunu. Hlavní nápor na nervy však budou přinášet obvyklé veletoče cen ropy, a tím i benzinu a nafty.

"Na začátku roku se cena Naturalu 95 bude patrně pohybovat kolem 31 korun za litr, pak by měla jít mírně dolů. Podle předpovědí cen ropy a kurzu koruny k dolaru očekáváme, že by natural měl v příštím roce stát mezi 29 až 30 korunami. A to i po započtení vlivu přimíchávání biolihu. To samo zvýší ceny asi o 30 až 50 haléřů," míní hlavní ekonom Patria Finance David Marek. Podobné to je i s cenami nafty.

Předpovědi jsou však dost obtížné. "Předpokladem je zmírnění celosvětových politických rizik a plynulé dodávky ropy na trh. A taky zpomalení růstu světové ekonomiky, což by snížilo tlak na růst cen," upozorňuje Marek.

Po naftě i biolíh. Od Nového roku jsme měli do nádrží tankovat benzin s přídavkem až pěti procent lihu z přírodních zdrojů; do nafty se takzvaná biosložka míchá už od září.

Nepodařilo se však vyřešit problém s možnými daňovými úniky a novelu zákona o spotřební dani nestihnou zákonodárci včas přijmout - nejdřív tak začne nařízení platit v březnu 2008.

Budou pak muset řidiči dávat na něco pozor? "U biolihu není riziko při dlouhodobém skladování jako u nafty, protože se nerozkládá. Váže však vodu, což je krásně vidět, když se biolíh míchá s benzinem - může se vyloučit voda a vznikne zákal. Když se palivo rychle vyjezdí, nic se neděje; problém je, když zůstává dlouho v nádrži. U starých aut s ocelovými nádržemi by se v nich mohla objevit koroze, ale týká se to jen třeba starých škodovek, veteránů, ale i motocyklů. Moderní auta mají nádrže plastové," vysvětluje expert na paliva a šéfredaktor časopisu Auto Diesel Martin Vaculík.

Právě starší nádrže však mají odkalovací ventil, jímž lze vodu vypustit. Budou se také prodávat takzvaná rychloaditiva, která pohlcují vodu.

Jen malá dvoudecilitrová lahvička však stačit nebude, na plnou nádrž se spotřebuje kolem litru přídavku.

Změní se bodový systém?
Do konce letošního června ukončí práci expertní skupina pro přípravu novely zákona o silničním provozu. Zabývá se hlavně otázkami pravidel a také podobou bodového systému.

Už soustředila několik set připomínek od poslanců i odborníků. "Je zřejmé, že bodový systém jako takový zůstane, ale zvažuje se zvýšení maximálního počtu bodů a taky změny ve lhůtách, v nichž je možné body za spáchané přestupky odmazat," říká Pavel Kuchálik z Ústředního automotoklubu ÚAMK.

Co se týče konkrétních návrhů, nejvíc se mluví o zrušení trestných bodů za jízdu bez rozsvícených světel či s telefonem v ruce a také o zrušení možnosti odvolat se při přestupku na "blízkou osobu" - pokutu by vždy platil majitel auta.

Podle Pavla Kuchálika se nedočkají ti motoristé, kteří volali po zvýšení povolené rychlosti na dálnicích na 160 kilometrů v hodině, málo šancí má i případné omezení provozu kamionů v pátek až neděli.

"Protichůdná stanoviska dopravců a ekologů moc šancí ke kompromisu nedávají," říká Kuchálik.

Člen expertní skupiny šéf Asociace autoškol ČR Ondřej Horázný mluví i o návrhu na zavedení "řidičského průkazu na zkoušku" pro mladé řidiče.

"Nejčastěji se hovoří pouze o přísnějším metru pro začátečníky v prvních dvou letech po absolvování autoškoly. S represivním modelem však odborníci z praxe nesouhlasí - prosazují, aby nový řidič absolvoval povinně kurz bezpečné jízdy, kurz defenzivní jízdy a dopravně psychologický seminář. Cílem je, aby noví řidiči jezdili - pokud by se báli, že přijdou o řidičák, řada z nich by zpočátku nejezdila vůbec," varuje Horázný.

Budou nová auta dražší?
Největší dopad na peněženku každého Čecha budou mít nově schválené daňové reformy. Ty se však na cenách automobilů, pohonných hmot ani servisů či náhradních dílů přímo neprojeví.

Žádný z ekonomických analytiků se přímo auty nezabývá, proto jsme oslovili zástupce importérů.

Jejich názory nejlépe shrnuje Jan Klíma z českého zastoupení Volkswagenu.

"Je to sice věštění z křišťálové koule, ale pokud na politické a hospodářské scéně nedojde k zásadnímu obratu, ceny aut se dramaticky měnit nebudou. Jejich výši totiž určuje především kurz koruny vůči euru a dolaru, a protože koruna dlouhodobě posiluje, dá se očekávat, že za stejné peníze dostanou zákazníci lépe vybavené vozy. Vyloučit samozřejmě v některých případech nemůžu ani pokles cen, zejména u menších aut. To už záleží na obchodní politice jednotlivých značek," říká Klíma.

Ojetiny: zlevní Škoda Fabia
Ceny ojetých vozů se loni dramaticky neměnily. Ve střední Evropě patří k nejnižším a ani v roce 2008 se nedá čekat významná změna.

"Co se týče značek, stále vedou škodovky. V našich autocentrech je nejprodávanější fabia, a právě u ní čekáme další pokles ceny - na trh totiž přišel nový model," říká Milan Smutný za největšího českého prodejce ojetin, síť AAA Auto.

Jeden zajímavý údaj však svědčí o tom, že Čechům se skutečně daří lépe než v minulých letech.

"Roste zájem o mladší a technicky lépe vybavené vozy v ceně nad 200 tisíc korun. Průměrná cena každého prodaného auta se meziročně zvýšila o 20 tisíc korun," bilancuje Smutný a uzavírá: "Asi nepřekvapí, že kvůli vysokým cenám paliv klesá a bude klesat i dále zájem o vozy s vysokou spotřebou, hlavně o modely s velkoobjemovými benzinovými motory."

Kousky nových dálnic a nehody. Podle údajů z Ředitelství silnic a dálnic překročila loni celková délka českých autostrád tisíc kilometrů (přesně 1 009). Letos přibude necelých 40 kilometrů, nejvíc z nich na D1 z Prahy do Ostravy: Kojetín - Kroměříž (7 km), Lipník - Bělotín (15,4 km) a Bílovec - Ostrava (11,7 m).

Dalších pět a půl kilometru vznikne na rychlostní silnici R7 mezi Louny a Chomutovem (Bítozeves - Vysočany).

"Nově otevřené úseky dálnic a silnic I. tříd lépe splňují bezpečnostní požadavky a klesá tady nehodovost. Celkově se nedá čekat, že by havárií ubylo - roste počet vozidel včetně kamionů a neubývá ani stresu řidičů," komentuje Pavel Kuchálik z ÚAMK.

Právě Ústřední automotoklub hraje důležitou roli v systému JSDI (Jednotný systém dopravních informací), který soustřeďuje pomoc motoristům.

"Před koncem roku jsme otevřeli nové nonstop call centrum, kde šofér může dostat radu v několika světových jazycích," říká Kuchálik.

Co se týče dopravy ve městech, dá se čekat posilování trendu z minulých let: úplné vyloučení automobilové dopravy z městských center, omezení pro parkování i v "širším centru" a s tím související přibývání placených, hlavně podzemních parkovacích stání.

Ani hlavní město Praha však ještě nezavede mýto za vjezd do města, jak to od 1. ledna udělala většina německých velkoměst v podobě "ekologických známek". VÍCE ZDE

Autoškoly budou dražší
Docela podstatně budou muset připlatit ti, kteří ještě řidičský průkaz nemají a hodlají si jej udělat.

"Ceny v autoškolách nerostly s výjimkou malých úprav delší dobu a dnes jsou kvůli velké konkurenci podhodnocené. Nárůst ceny u kurzu skupiny B by se mohl pohybovat okolo 1 500 Kč. Připomínám, že kurz obsahuje celkem 28 hodin jízd a 17 hodin teorie a jen náklady na vozidlo a učitele představují skoro sedm tisíc korun na výcvik bez započtení režijních nákladů, DPH a zisku. S nimi pak vychází cena kurzu kolem 12 tisíc korun," vypočítává šéf Asociace autoškol ČR Ondřej Horázný.

Podle něho bude mít největší vliv na zdražení zvýšení mezd, na druhém místě už loňské zdražení nafty a benzinu, dále energie, nájmy a další dražší služby.

Od 1. dubna se změní i takzvaný autoškolský zákon. "Žáci autoškol už nebudou muset předkládat výpisy z karty řidiče a z rejstříku trestů před zahájením výcviku. Stejně tak se pro ně zjednoduší situace, když nebudou se svou autoškolou spokojeni a zjistí to až po neúspěšné zkoušce - budou moci volně přejít do jiné autoškoly," říká Horázný a podotýká, že velká změna čeká profesionální šoféry.

"Od dubna se budou vydávat nové profesní průkazy a s tím je spojeno několik změn ve školení. Proto všem doporučuji prostudovat si nový zákon 374/2007 včetně jeho přechodných ustanovení," doplňuje šéf asociace autoškol.

,