Hořící auto

Hořící auto | foto: MAFA

Co dělat, když auto hoří? Zabouchněte dveře

  • 9
Měsíčně hoří v Praze zhruba dvě desítky automobilů, málokdy však plameny zničí celý vůz. Nejčastější příčina? Technická závada. Hasiči přitom varují, že se na tento druh požáru mnohdy nevztahuje ani havarijní pojištění.

Plameny včera dopoledne zcela zničily osobní automobil Lada Samara. ¨

U požáru v ulici Pod Lochkovem mezi Radotínem a Barrandovem museli pražští hasiči zasahovat v dýchacích přístrojích.

Řidič stihl včas vystoupit a přežil událost bez zranění, jeho vůz však byl zcela zničen.

„Požár vznikl technickou závadou palivového systému. Když jsem přijel na místo, auto bylo zachváceno plameny. Během tří minut jsme požár lokalizovali a během dalších patnácti minut zlikvidovali,“ uvedl hasičský vyšetřovatel Martin Kavka.

Požáry aut podle něj nejsou v Praze výjimkou, někdy řeší i dva denně. Málokdy však takového rozsahu, že z auta zbude vrak. Hasičům byl v tomto případě navíc nahlášen i výbuch.

Výbuchy čekejte ve filmu

Podle hasiče je úplně běžné, že auto začne hořet kvůli závadě palivového systému. Hrálo při požáru nějakou roli to, že auto jezdilo navíc na LPG, a byla v něm tedy i speciální nádrž na tento plyn?

„Že by k požárům docházelo paušálně častěji u vozů s palivovým systémem LPG, to se říct nedá. V tomto případě jsme sice měli hlášený výbuch, ale zvuk byl způsoben jen uvolněním ventilu při změně tlaku. Systém tedy při havárii fungoval, jak měl, aby nedošlo k roztržení nádrže,“ řekl po nehodě Kavka.

Při dopravních nehodách může být člověk klidnější. Požáry nebo dokonce výbuchy patří především do akčních filmů a seriálů. Právě kvůli takovým snímkům si přitom lidé mnohdy myslí, že auto narazí do sloupu a začne hořet.

„Takových případů je minimum,“ podotkl Kavka s tím, že nejčastější příčinou požárů automobilů v Praze jsou právě technické závady. A ta může přijít zcela nečekaně, jako ve včerejším případě.

„Může přijít bez varování, stačí, aby byly uvolněné hadičky. Auto nemusí být dvacet nebo třicet let staré, ale třeba i jenom půl roku v provozu. A nemohu říct, že by ta starší hořela častěji,“ tvrdí ze zkušeností vyšetřovatel.

Hasič: Zabouchněte dveře

Při požáru bez narušení palivového systému se dá podle Kavky zachránit auto dobře. To je třeba případ hoření elektroinstalace.

„Při požáru doporučuji hned vystoupit, zavřít dveře kvůli přísunu vzduchu a hned volat hasiče,“ dodal Kavka s tím, že se řidičům vyplatí zjistit si, na co se vztahuje jejich havarijní pojištění. „Kdyby auto zapálil vandal, je jednání s pojišťovnami jednodušší,“ upozorňuje.