Co dělat s utopeným automobilem

  • 16
Nejen vyplavené nebo i pobořené domy, nejen podemleté silnice a železnice, lidé v šoku, ale i desítky tisíc automobilů utrpělo během povodní škody. Na ty majitele vytopených aut, kteří v těchto dnech prostě jen otevřeli dveře a kapoty a čekají, až auto vyschne, křičí mechanici: bez naší pomoci auto z povodně zničíte! A vědí, co říkají. Další článek "Auto po zatopení nestartujte..."

Nejdůležitější je, kam až sahala v povodni ponechanému vozu hladina. Odborníci tvrdí, že hranice bezpečného" ponoření je polovina disků kol. Pokud voda zasáhla výš, než do poloviny pneumatik, je třeba počítat s tím, že byla zasažena i motorová část, a tím přicházejí skutečné starosti. Když budeme mluvit o škodovkách, tak prostě majitelé felicií a novější modelů do servisu prostě musí!" tvrdí s neochvějnou rozhodností majitel několika značkových Škoda - autoopraven Jiří Papoušek. Tvrdí ale, že nikde není psáno, že každý nutně musí s vyplaveným vozem do značkového servisu. Je třeba najít odbornou opravnu - tedy takovou, kde jsou schopni diagnostikovat elektronická zařízení vozu, jako třeba řídicí jednotku," radí Jiří Papoušek.

Náplně všechny pryč!

Práce na vytopeném autě znamenají především vyměnit všechny provozní náplně. Je prakticky jisté, že voda je jak v palivové nádrži, tak v motorovém oleji. Dalším krokem je kompletní vyčištění motoru, a to včetně válců. Pozornost vyžadují ovšem i ložiska, systém řízení a podvozek. Asi nejkomplikovanější a nejpracnější bude elektroinstalace. Nejde jenom o vysušení a ošetření kontaktolem, ale nezbytná je i

Co v autě vodou určitě utrpělo?
* baterie
* veškeré náplně - olej, palivo, brzdová kapalina...
* voda v karburaci, vstřikovacích jednotkách, ve válcích
* elektroinstalace a elektronika - relé, řídicí jednotka, kontakty, pojistky...
* starter
* alternátor
* voda v dutinách i ve světlech
diagnostika řídicí jednotky," upozorňuje Jiří Papoušek. Varuje ty, kteří se pokusí nastartovat auto bez těchto všech kroků - voda ve válcích nenávratně poničí motor, roztažení může snadno přetrhnout rozvodný řemen a zkrat obvykle zlikviduje řídicí jenotku. A ta třeba pro fabii přijde na 15 tisíc korun," varuje majitel sítě servisů).

Na sušení nestačí slunce

Nakonec je třeba vysušit všechny dutiny a interiér. To je bod, který si většina majitelů mokrých aut v duchu označí jako příležitost ušetřit a prostě jen vystaví vůz slunci. Ovšem takový pasivní způsob vysušení s sebou přinese jednu tragickou okolnost - zápach. Už nikdy se takto odbyté auto pachu po rybině, bahně a zatuchlině úplně nezbaví. Krom nepříjemných pocitů, kdykoliv majitel, který ušetřil", do vozu usedne, přichází ještě jedna moc špatná věc - zapáchající vůz se stává prakticky neprodejným. Zkušenost s automobily, které prošly potopou, má bazarista Karel Rožník, který obchoduje se staršími vozy na okraji Brna: Měl jsem tu dost lidí, kteří přivezli celkem pěkné auto, ale smrdělo.

Snažili se pach přerazit nejrůznějšími stromečky a voňavkami do větráků a snažili se mi je vždycky prodat za hotové. No a pak skoro všichni přiznali, že to jejich auto bylo v povodni." Rožník připouští, že právě takové auto nevzal ani jedno, zato dost jiných vytopených vozů úspěšně prodal. Ty však byly hned po povodni na vyčištění interiéru. My dokonce doporučujeme úplnou výměnu nejzasaženějších dílů interiéru - a to především z hygienických důvodů," říká Evžen Krauskopf z tiskového oddělení mladoboleslavské Škody. Starost naopak nečeká tolik motoristy, kterým voda poznamenala ve sklepích nebo garážích uskladněné zimní pneumatiky. Stačí gumu od nečistot očistit, umýt a jsou připravené k nasazení," uklidňuje majitel pneuservisu Miroslav Kolb.

Orientační ceny repase po povodni v odborném servisu

* Škoda 120 do 7000Kč
* Škoda Felicia 10 000Kč
* Škoda Fabia do 15 000Kč
* Škoda Octavia do 15 000Kč
Poznámka: ceny jsou velmi orientační, podle ceníku autoservis Papoušek, zahrnují práci i materiál, ale nepočítají s opravou např. mechanických poškození vzniklých při zápavě nebo odstranění starších závad

Zásady, co dělat a co nedělat s vytopeným autem

* Nestartovat
* Neroztahovat
* Vyfotografovat kvůli pojištění na místě, kde auto stálo ve vodě, hodí se i policejní záznam stavu
* Raději přepravovat na autě nebo přívěsu než táhnout na laně - brzdy mohou být nefunkční
* Vyhledat odborný servis - nemusí být značkový, ale musí mít k dispozici elektronickou diagnostiku
* Okamžitě po opadnutí vody začít sušit interier
* Pěnové vyčištění sedadel dělat až po úplném prvotním vysušení, jinak se zápach vrátí



ROZHOVOR: Zkušenosti mám, ale jsem daleko...

Okamžitě po povodních na Moravě v roce 1997 začaly servisem Jiřího Holárka v Olomouci procházet utopené" automobily. Voda se dostane všude. Absolutně všude! Sušíte i klakson. Nikoho by nenapadlo, co všechno při záplavě na autě utrpí," varuje Holárek rovnou bláhové kutily, kteří si myslí, že si vůz zprovozní sami.

Kolik aut jste tehdy zvládl za týden vysušit?
V zásadě jsme v dílně vždy každé auto rozebrali do prvočinitelů a nechali sušit. To bylo třeba i dva týdny. Mezitím jsme ale brali jiné nebo suché zase kompletovali.
Je myslitelné, že si jednodušší vozy, starší modely, lidé mohou vysušit a zprovoznit sami?
Přišla sem auta, na kterých si nejeden šikula něco udělal sám. Ale taky tu byla auta s nenávratně zničeným motorem, protože jejich majitel prostě dobyl baterii a startoval...
Jak dlouho byli vašimi klienty majitelé vytopených vozů?
Dobře tři čtvrtiny roku.
Kam všude se voda dostane?
Všude. Ještě po pěti letech někdy narazím při montáži na stopy bahna. Třeba pod přístrojovou deskou.
Měl jste reklamace?
Tuhle práci - i když se budete poctivě snažit - nemůžete udělat dobře. Takové, jaké auto bylo před zatopením, prostě už nebude.
Nemůžete s vašimi zkušenostmi nějak pomoci lidem, kterým utrpěla auta v záplavách v českých krajích?
Rád bych, ale řekněte mi, kdo z Čech potáhne auto do servisu v Olomouci...