Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Co lít do nádrže? Odpadky

aktualizováno 
Odpůrci biopaliv argumentují především tím, že při jejich výrobě jsou využívány potravinové zdroje. A protože jde o argument oprávněný, snaží se výrobci biopaliv přijít s novými způsoby jejich produkce. Nejčerstvější novinkou je technologie výroby biolihu z domácího odpadu.
Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Nguyen Phuong Thao MF DNES

Téma biopaliv a vliv jejich produkce na celosvětové ceny potravin je stále více na pořadu dne. Faktem je, že současný způsob produkce biopaliv nemá na naši společnost příliš kladný dopad. Výrobci biopaliv a různé vědecké společnosti se však snaží s tímto nedostatkem vypořádat a vyvíjejí způsoby produkce biopaliv, které nebudou využívat potravinové zdroje.

Společnosti DuPont a Dansco například plánují vyrábět biolíh z celulózy – tedy prakticky z nevyužitých částí zemědělských plodin. Dočkat se prý máme v roce 2012. Již za dva roky nás ale podle všeho čeká úplně jiná revoluce. Chemický koncern INEOS totiž před nedávnem oznámil, že hodlá začít produkci biolihu z běžného domácího odpadu.

Je nutné podotknout, že pro výrobu biolihu z odpadu nepůjde samozřejmě použít všechen odpad, ale pouze ten, co se dá biologicky odbourat. Jak se tedy palivo z odpadků "vaří"? 

Technologie výroby se skládá ze tří kroků. V prvním se odpad zahřeje na extrémně vysokou teplotu, čímž se nastartuje proces vývoje plynů. Tyto plyny jsou pak patentovaným procesem dodávány bakteriím, které jejich konzumací produkují etanol. Ten je následně ve třetím kroku vyčištěn a prakticky připraven ke spotřebě.

Společnost INEOS Bio momentálně vyrábí biolíh z odpadu v experimentální továrně a výsledky jsou docela příznivé – z jedné tuny pevného domácího odpadu lze vyrobit zhruba 400 litrů biopaliva. Protože jsou testy úspěšné, společnost očekává, že v brzké době oznámí místo, kde bude stát první komerční továrna pro výrobu biolihu z odpadu. Do provozu by měla být uvedena do dvou let a v té době by se měly obdobné továrny stavět prakticky po celém světě.

Technologie INEOSu je výhodná nejen v tom, že nepotřebuje k výrobě potravinové zdroje. Plusem je také to, že se zpracovává odpad, který by se jinak pouze hromadil na skládkách. A přeplněné skládky odpadu jsou jedním z dalších velkých problémů lidstva. Skoro by se chtělo říci, že INEOS tímto způsobem takzvaně zabije dvě mouchy jednou ranou.

INEOS přitom tvrdí, že jeho biopalivo druhé generace sníží produkci skleníkových plynů oproti současnosti až o 90 %. To znamená, že by proces výroby měl být energeticky efektivní a na výrobu biolihu z odpadu se spotřebuje daleko méně energie, než je schopné palivo samo vydat. Za dva roky snad budeme o něco moudřejší.





Nejčtenější

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.