Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Co obout octavii na léto

aktualizováno 
Máte doma Škodu Octavia, Volkswagen Golf nebo novou Kiu c’eed a nevíte, jaké letní pneumatiky koupit? S výběrem plášťů o rozměru 195/65 R 15 může pomoci test, který provedl Autoklub ČR na speciálních testovacích drahách v Německu. Podle výsledků se jako nejlepší ukázal plášť Continental Premium Contact 2, který se v akční nabídce internetového prodejce dá nyní koupit za 1 600 korun.

Ilustrační foto | foto: Michelin

"Testovali jsme celkem jedenáct plášťů. Osm bylo nových a tři ojeté s výškou vzorku od dvou do tří milimetrů. Jedny ojeté gumy byly navíc zimní," říká Václav Špička z autoklubu ČR.

"Chceme se tak co nejvíc přiblížit možnému chování českého motoristy, který se na pneumatikách často snaží ušetřit. I tak se dá nejdražší testovaná pneumatika sehnat za cenu pod dva tisíce korun."

Výsledky testu

Tabulka s výsledky všech testovaných prneumatik

Ovládání vozidla na suchu, na mokru, náchylnost k takzvanému akvaplaningu, kdy kolo na mokru ztrácí kontakt s vozovkou, schopnost zabrzdit, komfort jízdy nebo i vydávaná hlučnost. To všechno se měřilo při testech, kdy za volant testovacího Volkswagenu Golf Plus 2.0 FSI při teplotě osmnáct až dvacet stupňů Celsia usedali speciálně vyškolení řidiči s minimálně dvouletou praxí při posuzování kvalit zimních i letních pneumatik.

Ti během několika dnů za pomoci počítačů i svých dojmů hodnotili všechny dodané pláště; Autoklub ČR koupil vždy deset kusů od jednoho modelu.

"Zajímavé je, že předtím, než se začne testovat, se musí všechny gumy ojezdit stejným počtem kilometrů. Tím se z nich odstraní konzervační vrstva, a teprve poté jsou připraveny dosáhnout plného výkonu," vysvětluje Špička. Takzvaně odborně ojeté byly i tři použité pláště.

Nové pneumatiky
V absolutním souboji všech plášťů vyhrály continentaly, které kralovaly i při hodnocení pouze nových gum. To však neznamená, že Continentaly Premium Contact 2 byly nejlepší ve všech zkoumaných disciplínách.

Třeba při měření hlučnosti v rychlosti 50 a 80 kilometrů za hodinu byly ze všech nových gum nejhorší.
Celkově druhá pneumatika Kleber Dynaxer HP2 vítěze mírně předstihla v hodnocení ovládání vozidla na suchu, které v celkovém hodnocení hraje velkou roli. Jak tento test probíhá? Jezdci absolvují úsek s přesně stanovenými parametry zatáček a své dojmy bez toho, aby zjišťovali, na jakých gumách jeli, po jízdě ihned zaznamenávají do počítače.

Na celkovém třetím místě testu skončila domácí značka Barum s modelem Bravuris 2, která byla oproti vítězi horší (o deset procent) jen při hodnocení schopnosti zastavit na mokru v osmdesátikilometrové rychlosti. Ostatní zkoumané hodnoty se lišily jen minimálně.

Doježdění zimních gum
Hodně motoristů se snaží ušetřit tak, že si po zimě na autě nechává starší zimní pneumatiky s tím, že je takzvaně dojezdí. Jak se takové pláště chovají? "V testu dopadly nejhůř," komentuje výsledek Václav Špička.

Například při různých testech na suchu výsledky měření nijak strašlivé nebyly. Ve srovnání s vítězem testu byly tak o dvacet procent horší. Nepříjemné zjištění však přišlo ve chvíli, kdy se testovalo na mokru.

Při brzdění s ABS v rychlosti 80 kilometrů za hodinu ojeté zimní pláště Goodyear Ultra Grip 6 se vzorkem ve výši 2,7 až 3 milimetry měly o šedesát procent delší brzdnou dráhu než vítězné gumy. To v praxi může znamenat i několik desítek metrů navíc. O něco horší to bylo ještě při posuzování akvaplaningu při rychlosti mezi 65 a 95 kilometrů za hodinu.

Tabulka s výsledky je ZDE.

Autoři:


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...



Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Chcete vidět Černobyl na vlastní oči? Máme návod k použití

Před opuštěním zóny absolvují návštěvníci dozimetrickou kontrolu.

Pozůstatek černobylské tragédie dnes ukazuje následky společenského selhání i panenskou přírodu. Proč stojí za to...

Další z rubriky

Pojízdné vraky i prémiová auta: ukrajinské silnice jsou plné kontrastů

UAZ 3303 Buchanka

Na Ukrajině prakticky neexistuje střední třída. Žijí tam buď boháči, nebo lidé s nízkými příjmy. A tyto rozdíly zrcadlí...

Chcete vidět Černobyl na vlastní oči? Máme návod k použití

Před opuštěním zóny absolvují návštěvníci dozimetrickou kontrolu.

Pozůstatek černobylské tragédie dnes ukazuje následky společenského selhání i panenskou přírodu. Proč stojí za to...

Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

Najdete na iDNES.cz