Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Co strážníci smějí a co nesmějí

  14:49aktualizováno  14:49
Pravomoci obecních policistů jsou sice větší, ale mají své mantinely. Městská policie už smí zastavovat, pokutovat i kontrolovat doklady.
Zastavování vozidel

Zastavit auto smí městský policista stejně jako dosud státní policie - stavěcím terčem (plácačkou) nebo zdviženou rukou. Na rozdíl od příslušníků Policie České republiky však přitom musí být vždy a bez výjimky v uniformě. Ta nese odznak se služebním číslem a na rukávu název obce! To je moc a moc důležité, protože strážníci nesmějí zastavovat auta za hranicí "své" obce. Výjimky jsou pouze dvě: buď pronásledují pachatele trestného činu či přestupku, anebo si jedna obec "půjčila" strážníky odjinud. To se však smí jen v rámci jednoho kraje. Městská policie navíc smí zastavit automobil jenom kvůli konkrétnímu dopravnímu přestupku. K namátkové silniční kontrole pravomoci nedostala.

Kontrola dokladů

Veškeré doklady k vozidlu i průkazy řidiče teď už strážníci smějí žádat. Mohou totiž - za velmi přísných podmínek - vstupovat do databáze vozidel a hledaných osob, kterou vede státní policie. Ale to není vše. Protože strážníci dohlížejí i na provoz v centrech měst, kam je například povolen vjezd jen s výjimkou nebo v místě podnikajícím obchodníkům, klidně mohou chtít vidět dodací list, živnostenské oprávnění či výjimku od radnice. Co strážníci nesmějí, je jen tak zbůhdarma žádat doklady od cestujících v autě kromě řidiče. To by mohli jen tehdy, pokud by se posádka právě dopouštěla přestupku, trestného činu nebo by někdo z lidí v autě odpovídal popisu hledané osoby.

Usměrňování provozu

Případů, kdy městský strážník smí - zase jen v uniformě! - vstoupit do křižovatky a řídit ji, je jen několik: havárie, živelní pohroma, požár a tak podobně. A i tak to smí jen do příjezdu státní policie. Dál může tak nanejvýš pomáhat řídit dopravu.

Odtahování aut

Městská policie nyní už může rozhodnout o odtažení špatně zaparkovaného automobilu a také to hned udělat. Smí k tomu použít dokonce vlastní techniku nebo je možné si odtahovku smluvně sjednat. Je sice pravda, že naložit a odvézt smí strážník jen takový automobil, který tvoří "překážku silničního provozu", ale podle posledního platného výkladu vyhlášky je překážkou i auto stojící bez povolení ve vyhrazené zóně!
 
Ředitel městské policie: Novela je jen o represi, ale chceme i domlouvat

Ředitel pražské městské policie Vladimír Kotrouš sice připouští, že novela s výraznějšími pravomocemi pro jeho lidi vlastně jen rozšířila represivní možnosti, ale vydal prý trochu smířlivý pokyn: "Nebyl to rozkaz, byl to skutečně jen pokyn ředitele, aby se strážníci víc snažili vychovat řidiče než jen vybrat maximum peněz."

Takže se nikdo vlastně bát nemusí?

Ať se určitě bojí ti, kteří zaparkují na místech vyhrazených pro invalidy!

To zavání selektivním výkonem služby...

Taky že ano. To je bezohlednost, kde žádné domlouvání neuznávám. Je to také jediný případ, kdy můžeme na místě udělit pokutu až pět tisíc korun. A bude to skutečně tak!

Jaký je jinak pokutový strop?

Tisícikoruna.

Existuje nějaká šance, jak se proti pokutě odvolat?

Je na to stejný mechanismus jako dosud - sepsat se strážníkem protokol a vyčkat předvolání na radnici.

Jak se mohu bránit, když mě zastaví strážník a já si na jeho uniformě přečtu, že je z úplně jiného města? To asi zase s úsměvem odjedu.

Ne. Je to veřejný činitel a pokyny veřejného činitele jsou závazné. Protože vás smí zastavit jen kvůli přestupku, bude vám chtít dát asi pokutu. Takže máte vlastně stejnou možnost jako při předešlém případu: neplatit, sepsat protokol.

Počítám, že když si strážník všimne opilého řidiče, zastaví ho, ale dechovou zkoušku podle zákona provést nesmí. Je v koncích.

Není, zavolá Policii ČR. Řidiče mezitím vyzve, aby vyčkal, a ten skutečně vyčká, protože městský strážník je - znovu opakuji veřejný činitel a pokyny veřejného činitele jsou pro občana závazné.

Jak se přišlo na to, že auto bez odpovídajícího povolení stojící ve vyhrazené zóně je překážkou v silničním provozu? Kolem se přece vesele může jezdit dál. Dosud na postih stačila botička.

Botička zajistila, že byl viník přestupku potrestán. Ale smyslem toho všeho přece není trest. Nejde mi o to, abych někomu napařil pokutu. Já chci, aby firma, která za to jedno místo v centru Prahy platí ročně třeba šedesát tisíc, na něm taky vždycky zaparkovala. Pro jejího řidiče to přece překážka v provozu je!

Takže celá ta novela je jen proto, aby si strážníci na ulicích nepřipadali hloupě a nemohoucně?

Efekt má být ten, že městská policie obstará vše kolem - snad vás nevyděsím tím termínem té malé dopravní kriminality, a tak se Policii České republiky uvolní ruce na řešení té závažnější. Myslím, že to má smysl, který je v zájmu každého člověka.

Když jste slíbil tak tvrdý boj bezohledným řidičům parkujícím na místech pro invalidy, nechcete při té příležitosti proklepnout také invalidy? Tím myslím, že třeba ne každé povolení bylo vydáno skutečně tělesně postiženému.

Můžete být klidný, už tady pár podnětů k prověření mám. Podobně jako falšované parkovací karty.

Vy sám jste vždy vzorně parkujícím řidičem?

V parkování mám čisté svědomí. S rychlostí už méně.

 

Strážníci už smějí:

* zastavovat auta ve "své" obci
* kontrolovat veškeré doklady od auta, nákladu i řidiče
* usměrňovat provoz
* odtahovat vozidla
* ukládat pokuty do 1000 Kč na místě

Strážníci nesmějí:

* bez uniformy zastavovat auta
* užívat blikající nápis STOP na autě
* provádět dechovou zkoušku na alkohol
* prověřovat ostatní cestující mimo řidiče
* začít řídit křižovatku o své vlastní vůli
* poškodit auto během odtahu

Policie ráno odkláněla dopravu z pražské magistrály, když odpůrci ministra Schlinga zablokovali Hlávkův most, 6. září 2001

Autoři:




Nejčtenější

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.