Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Co teče, to také zamrzá?

  19:22aktualizováno  19:22
Zásada, že vše, co je v tekutém stavu, zamrzá, platí pro auta jen s určitou nadsázkou. Přesto však zima, přesněji mrazy přinášejí řidičům starosti se čtyřmi kapalinami používanými v autě: naftou, olejem, chladicí kapalinou a tekutinou do ostřikovačů skel.

Nafta
Nafta obsahuje rozpuštěné tuhé složky, parafiny, které mají zásadní nectnost - při nízkých teplotách mají sklon ke krystalizaci a vylučování z nafty. Následkem je ucpávání palivových filtrů, ale i palivového vedení na cestě od nádrže k motoru.

Zimní nafta proto obsahuje přísady, které omezují vylučování tuhých parafínů. Musí být v tuzemsku v prodeji od 16. listopadu do konce února. Má parametry, aby vydržela do -20 °C.

Někteří motoristé používají navíc ještě aditiva na zlepšení tekutosti nafty při nízkých teplotách. Taková aditiva skutečně mohou dále zlepšit vlastnosti nafty. Může se však kuriózně také stát, že v některých naftách nefungují, nebo dokonce, například při předávkování do již aditivovaných naft, tekutost nafty zhorší.

Oleje
V zimních podmínkách podstatně ovlivňuje funkce automobilu také druh motorového i převodového oleje. Výběr se řídí předpisem výrobců vozidel. Drtivá většina současných olejů je už celoročně použitelných. Vyhovují jak namáhavému provozu v letním horku, tak s nimi vůz nemá problém ani v zimě.

Výhodou moderních motorových olejů je, že zůstávají i při nízkých teplotách dostatečně řídké, aby se rychle dostaly i po studeném startu do všech mazacích míst. Podobně se v zimě kladně projevují i nové oleje v převodovkách a rozvodovkách.

Chladicí kapalina
I nemrznoucí směsi v chladicí soustavě motoru se používají dnes už zpravidla celoročně. Ovšem neuškodí před zimou prověřit koncentraci náplně chladiče; buď vlastnoručně měřičem hustoty (podobně jako u elektrolytu v akumulátoru), nebo jednodušeji v servisu.

Na trhu jsou k dispozici nemrznoucí kapaliny s dlouhou životností různých parametrů. Pro případné doplňování platí, že nejlepších účinků lze dosáhnout při mísení kapalin shodného značení. Důležité je, aby byla zachovávána jejich předepsaná koncentrace i mimo zimu. Jinak hrozí ztráta protikorozní schopnosti, naopak při příliš vysokých zhoršená chladicí účinnost.

Náplň do ostřikovače
Jde většinou o směsi alkoholů, různých aktivních látek a vody, obvykle barvené a parfémované. Pokud jsou nabízeny koncentrované, ředí se podle návodu. Není na škodu připravit si naředěnou směs s dostatečnou teplotní rezervou vzhledem k očekávaným mrazům. Kapalina v nádržce sice nemusí zmrznout, ale může namrzat voda na okně nebo mohou zamrzat trysky ostřikovačů.

Autoři:




Nejčtenější

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Další z rubriky

Podívejte se na riskantní chování českých řidičů
VIDEO: Plná čára se nepřejíždí, řidiči na to ale kašlou

Předjíždění je jedním z nejriskantnějších manévrů. Je třeba odhadnout rychlost protijedoucího vozidla a být si stoprocentně jistý, že máme dost prostoru na...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.