Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Co udělat po menší havárii

aktualizováno 
Bojujte za svá práva a zajistěte si raději co nejvíc důkazů – tak se dá v kostce shrnout to, co byste měli udělat, stanete-li se účastníky menší dopravní nehody.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) - nehoda, auto | foto: Profimedia.cz

U těch velkých je to jasné – je nutné přivolat policii, která situaci vyšetří; pokud však škoda není příliš vysoká (do sto tisíc korun na jednom z vozů), nikdo není zraněn a není poškozeno dopravní značení nebo silnice, volat policisty nemusíte.

Stačí spolu s druhým účastníkem vyplnit Záznam o dopravní nehodě a předat jej pojišťovně viníka, protože z jeho povinného ručení se škoda bude platit. Pro případ pozdějších komplikací však doporučujeme pořídit si co nejvíce důkazů o skutečné situaci na místě havárie.

"Je nutné si uvědomit, že novela zákona o silničním provozu tímto zhoršila postavení poškozených, kteří se sami musí postarat o svá práva. K tomu je vždy vhodné pojistit si všechny dostupné důkazy, například pořídit alespoň telefonem fotky postavení vozidel, poohlédnout se po případných svědcích, do záznamu nakreslit přesný plánek, případně doplnit jednoznačné vyjádření viníka. Zkrátka učinit to, co jinak dělala policie," říká Michal Březina z Centra likvidace škod na vozidlech pojišťovny Kooperativa.

Jak tedy postupovat po "malé nehodě", například když do vás někdo před křižovatkou narazí zezadu?

Zastavte a zabezpečte auto
Okamžitě zastavte auto, vypněte motor, zapněte varovné blinkry. Pokud ji máte, oblečte si reflexní vestu a za havarovaná auta postavte výstražný trojúhelník. Na to nezapomínejte – za nesplnění této povinnosti hrozí dva trestné body.

Ověřte zranění a únik kapalin
Zjistěte, jestli někdo z účastníků havárie není zraněný. Pokud ano, museli byste volat policii. Zkontrolujte, zda z aut nevytéká palivo nebo olej; jinak volejte hasiče. Pokuste se odhadnout výši škody každý na svém autě – nebude-li podle vás vyšší než 100 tisíc korun, nemusíte volat policii. Nic se nestane, ani když se později ukáže, že odhad nebyl úplně přesný (třeba 150 tisíc místo 100). Při odhadu vycházejte ze současné tržní ceny vašeho auta a náhradních dílů.

Zjistěte, kdo je viník
Domluvte se s druhým účastníkem na tom, kdo nehodu zavinil. Pokud obě strany souhlasí, nemusíte volat policii (teoreticky ji nemusíte volat ani v opačném případě – do Záznamu o nehodě napíšete každý svoji verzi, pak ji však budete muset obhájit třeba i u soudu). Nicméně když se aktéři karambolu neshodnou, doporučujeme v takovém případě policisty přivolat. Volejte je, i když někdo z účastníků nehody odmítá sepsat záznam, je opilý nebo zdrogovaný, případně když se vám zdá, že by auto mohlo být kradené, nebo je vám prostě cokoli podezřelé.

Za co hrozí trestné body
Za příjezd policistů nic neplatíte, tato služba je i nadále zdarma. Nemusíte se bát trestných bodů, ty se udělují, pouze když zaviníte nehodu, při níž je někdo těžce zraněn (sedm bodů). Tři body by vám pak mohli policisté nadělit, pokud by se ukázalo, že jste druhému účastníkovi odmítli ukázat doklady (své i od vozidla) – prostě nespolupracovali při řešení karambolu. Samozřejmě ještě hrozí body za přestupky, na něž policisté při vyšetřování přijdou.

Zadokumentujte nehodu, vyplňte formulář
Pokud je dohoda s druhým aktérem bezproblémová, zadokumentujte situaci na místě nehody – nakreslete plánek, vyfoťte auta. Pak s nimi můžete odjet na místo, kde nepřekážejí provozu. Spolu s řidičem druhého vozu vyplňte Záznam o nehodě (Záznam o nehodě ke stažení zde). Pokud se stane, že si viník později své přiznání rozmyslí, třeba aby nepřišel o bonus, bude se vám hodit každý důkaz, který jste pořídili; hlavně vyplněný Záznam o nehodě, od kterého byste měli mít kopii. Musí být však podepsaný oběma účastníky havárie, aby jej ani jeden nemohl zpochybnit. Jestliže pak pojišťovna zjistí, že se nehoda skutečně odehrála a že ji viník neoznámil, postihne jej finančně. Třeba tak, že mu naúčtuje náklady na vyšetřování.

Nahlaste událost pojišťovně
Jsou-li auta pojízdná, můžete odjet. Co nejdříve je však nutné nehodu nahlásit pojišťovně. Většinou to jde telefonicky, mnohdy na bezplatné číslo nebo vám operátor z placeného čísla zavolá zpátky. Měl by to udělat viník – z jeho povinného ručení se bude platit škoda na autě "oběti" – a také co nejdříve pojišťovně doručit vyplněný "Záznam o dopravní nehodě". Událost může nahlásit i oběť nehody – samozřejmě zase pojišťovně viníka. Ta však bude stejně potřebovat jeho hlášení a všechny dostupné důkazy.

Domluvte si prohlídku vozu
Jste-li tím, jehož vůz byl při nehodě poškozen, budou vás pracovníci viníkovy pojišťovny kontaktovat a domluví s vámi prohlídku havarovaného vozu jejich technikem, návštěvu servisu a další postup. Abyste si
svůj nárok na odškodnění pojistili, můžete také sami zavolat na infolinku pojišťovny, u níž má viník nehody uzavřené povinné ručení, a sdělit, že jste "poškozený". To se hodí hlavně ve chvíli, kdy se pojišťovně viník
neozve a nehodu neohlásí. Ta jej pak upozorní, že na jeho pojistnou smlouvu eviduje oznámení o škodě, a vyzve k okamžitému nahlášení.

Zajistěte odtah vozidel
V případě, že jsou po nehodě auta nepojízdná, volejte asistenční službu pojišťovny – ale té, u níž máte uzavřeno své vlastní povinné ručení. K němu totiž pojišťovny nabízejí i základní asistenci, třeba právě
odtah do servisu. Naprostá většina pojišťoven se zdarma postará i o auto viníka. Číslo na odtahovou službu dostáváte většinou spolu se smlouvou o povinném ručení, třeba ve formě nálepky. Odmítněte všechny nabídky "náhodou" projíždějících odtahovek – pokud si ji neobjednáte přes asistenční službu, pojišťovna vám ji nezaplatí.

Nejdřív pojišťovna, potom servis
Odjedete-li od nehody s poškozeným autem, v žádném případě je nenechávejte opravit dříve, než je uvidí likvidátor (znalec) pojišťovny. Pokud to uděláte, může se stát, že vám pojišťovna zaplatí pouze tabulkovou cenu poškozeného dílu, která může být jen zlomkem skutečné ceny opravy. Proto je nutné nejprve se domluvit s pojišťovnou, nejlépe na její bezplatné klientské lince.

Proplacení škody
Jste-li viníkem nehody a nemáte havarijní pojištění, nedostanete od pojišťovny pochopitelně ani korunu, vše si musíte zaplatit sami. Coby oběť havárie dostanete náhradu škody z povinného ručení viníka. Existují v zásadě dvě možnosti vyplacení peněz: buď si necháte auto opravit sami, nebo zajedete do doporučeného servisu. V prvním případě ("náhrada rozpočtem") pracovník pojišťovny prohlédne auto, které mu přivezete ukázat, pak propočítá škodu a pošle vám cenový návrh. Jestliže souhlasíte, dostanete peníze na účet a opravu si pak necháte udělat kdekoliv, takže můžete případně něco málo ušetřit. Pokud pojedete do servisu, který pojišťovna doporučí, necháváte vše na něm, od prohlídky přes opravu až po fakturaci. Pouze si pak vyzvednete opravený vůz.

Jak má vypadat plánek nehody ve formuláři

Malá nehoda

Na formuláři "Záznam o dopravní nehodě“ je také místo určené pro nakreslení situačního plánku havárie. Žádné přesné zásady, jak má nákres vypadat, neexistují, některé však můžeme doporučit. Třeba malovat v půdorysu ("letecký pohled") kvůli lepší představě o vzdálenostech, jež by při kresbě "z vlastní perspektivy" byly zkreslené.

Jako příklad přinášíme dvě fotografie téže nehody a podle nich nakreslený schematický plánek. Písmena A a B musí odpovídat tomu, jak jsou auta popsána ve formuláři. V našem případě nehodu zavinil řidič zeleného Opelu Corsa (A), který nacouval do zaparkovaného fialového Fiatu Punto (B).

Šipka znázorňuje směr jízdy opelu (couvání), šikmé čáry uvnitř aut znázorňují jejich přední kapotu. Zakreslena je silnice a parkoviště. Pokud by se nehoda stala na křižovatce, bylo by nutné zakreslit i dopravní značky, aby bylo jasné, kdo z aktérů měl přednost v jízdě.

Malá nehoda

Malá nehoda

Při nehodě může nastat řada sporných situací. Přinášíme odpovědi expertů pojišťovny Kooperativa Marka Vícha, Karla Hromady a Michala Březiny a Václava Bálka z České pojišťovny na nejčastější otázky.

Co dělat, když druhý účastník nehody ujede?
Okamžitě volejte policii, protože se tím dopustil vážného trestného činu. Horší to však může být s náhradou škody. Pokud policie viníkovo auto najde, jeho pojišťovna škodu proplatí, i kdyby s tím nesouhlasil. Ovšem když se vůz viníka nenajde, škodu nezaplatí nikdo. Česká kancelář pojistitelů totiž z garančního fondu platí pouze škody na zdraví (a jen v kombinaci s nimi i škodu na majetku nebo ušlém zisku, pokud je větší než 10 tisíc korun). Jiné je to v případě, kdy nehodu zaviní řidič, který neuzavřel povinné ručení. Garanční fond zaplatí všechny škody – a ty pak vymáhá na viníkovi.

Kolik peněz vlastně můžu při proplacení škody z povinného ručení dostat?
Počítejte s tím, že dostanete náhradu "skutečné škody" – to znamená cenu části auta, případně celého, jakou mělo v době před havárií. Nikdy nedostanete víc peněz, než jaká byla skutečná škoda – s výjimkou havarijního pojištění, pokud jste si u něj připlatili za náhradu škody "v nových dílech". K výpočtu ceny opravy mají pojišťovny speciální programy, záleží i na tom, jestli chcete opravovat ve značkovém servisu, nebo ne – podle toho zakalkulují značkové či neznačkové díly. Ke stanovení hodnoty aut používají pojišťovny i znalecké posudky, ceny z trhu (autobazary, inzeráty).
Co když se až v servisu zjistí, že oprava bude dražší, nebo když servis použije značkové díly místo neznačkových?
I pak se poškozený může obrátit na pojišťovnu, a pokud doloží použití jiných dílů, proplatí mu je. Když servis oznámí majiteli vozu, že oprava bude dražší, musí hned volat pojišťovně, aby provedla ještě jednu prohlídku. Když nechá vůz opravit bez ní, může mít s dokazováním problémy. Technici pojišťoven si proto mnohdy vymiňují druhou prohlídku už "odstrojeného" auta, tedy bez kapotáže.
Vyplatí se opravovat hodně levné auto?
O tom nikdy nerozhoduje pojišťovna, nýbrž vy sami, když vám pojišťovna řekne, že "tohle je maximální cena, jakou vám můžeme dát". Pokud by cena opravy překročila cenu vozu, můžete se s pojišťovnou domluvit na "ekonomické totální likvidaci". To znamená, že vám proplatí cenu auta s odečtením "zbytků" – částí, které se ještě dají prodat. Pokud máte zájem, můžete se s pojišťovnou dohodnout, že jí vrak "smluvně postoupíte" – v tom případě dostanete celou částku za auto a nemusíte se starat ani o odhlášení z registru vozidel.
Jak rychle pojišťovna případ uzavře?
Nejpozději do tří měsíců od okamžiku nahlášení škody. Do té doby pojišťovna musí buď vyplatit náhradu, nebo podat písemné vysvětlení, proč plnění zamítla nebo proč nemůže vyšetřování ukončit. U většiny případů bývá však vše vyřešeno mnohem dříve, často třeba během jednoho týdne.




Nejčtenější

Kdo zachránil školáka, zůstane tajemstvím. Mohl to být člověk i kamion

Takhle funguje nouzové brzdění v kamionech Volvo

Video z norského města Høyanger, kde malý chlapec vběhne přímo před jedoucí kamion, který „zázračně“ na poslední...

Hon na pevné částice pokračuje. Brzdy dostanou vysavače

Brzdový systém Tallano

Bojovníci proti škodlivým pevným částicím mají nového nepřítele – brzdy. Podle vědeckých prací se totiž z brzdového...



Sůl umí sežrat i nové auto. Postřik za pár tisíc podvozek ochrání

Ošetření podvozku je hodně špinavá a ne zrovna příjemná práce.

Zdálo se, že moru v podobě rzi se automobilky zbavily. Ale auta reznou stále, jen to není tolik vidět. Největším...

V Nošovicích startuje výroba nového auta. Ladného fastbacku Hyundai

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show

Právě dnes startuje výroba dalšího auta z Česka. Ladný Hyundai i30 Fastback doplňuje nabídku aut vyráběných ve...

Čínské pneumatiky na cestě do Evropy. Linglongu pomáhají Španělé i Češi

Testuje se mimo jiné ovalita – pneumatika se roztočí a stroj zjistí, jestli...

Čínský výrobce pneumatik Linglong plánuje expanzi v Evropě. V Číně nyní otevírají nejmodernější testovací trať na...

Další z rubriky

Duroplastová pomsta za Sudety slaví na VŘSR šedesátiny

Trabant 500, fotografie z dobového prospektu (1961)

Ať se to někomu líbí či nelíbí, malý východoněmecký Trabant s dvoutaktním motorem a duroplastovou karosérií udělal díru...

Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým...

OBRAZEM: Nejslavnější auto světa v ulicích Addis Abeby

Siyum Haile, 72, a retired United Nations (UN) employee and Jehovah's Witness,...

Volkswagen Brouk v původní podobě přežil ve výrobě od konce druhé světové války až do roku 2003. Dnes je auto, které...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.