Co žere ruský tygr? Asijské manekýny

  17:02aktualizováno  17:02
V čem vyrazit do terénu? Každý z milovníků bahna si vybere, stačí jen vědět jak je hluboké. Pro ty, kteří po terénu prozatím jen pokukují, je připraven Nissan Qashqai, zkušenější sáhnou po novém pajeru. Chcete pro výlety na konec světa něco opravdu bytelného? Co takhle jízda na sibiřském tygru?

Nissan Qashqai | foto: Nissan

Na opačných koncích Evropy se krátce po sobě konají dva autosalony. Zatímco moskevský právě skončil a předvedl celou škálu vesměs asijských modelů, které středoevropan nikdy neviděl a v nejbližší době neuvidí, v Paříži se opět okázale předvede euro-japonsko-korejská produkce pro západní Evropu, která se stále považuje za automobilový pupek světa.

Hitem starého kontinentu jsou terénní auta s pohonem všech kol. Zatímco bohatě asfaltovaný Západ si je oblíbil z chvilkového rozmaru, na Východě jsou čirou nezbytností. Tak lze pozorovat sílení východním směrem. Zatímco nad Seinou zazáří lehké a nafintěné samonosné vozíky, které s původními off-roady spojuje již jen název a pohon všech kol, Moskva obdivovala mezi jinými i další pološílenou mnohatunovou kreaci, postavenou ve jménu poctivé oceli a skutečné životnosti - GAZ 3121 Tygr-2.

Nissan Qashqai
Originální název zdobí neobvykle tvarovaný, avšak pohříchu očekávatelný model. Pro Evropu určená kompaktní čtyřkolka se veze na dmoucí se vlně tzv. crossoverů, což není nic jiného, než SUV, ještě více přiblížené každodennímu, ryze asfaltovému životu. Proto i Qashqai postrádá rámovou konstrukci, pevné nápravy, redukční převodovku a uzávěrky diferenciálů. S terénem jej spojuje jen mírně zvýšená světlá výška a elektronicky ovládaný pohon všech kol ALL-MODE 4x4.

Qashqai je prvním projektem studia Nissan Design Europe (NDE), založeného v roce 2003, dovedeným do sériové výroby. Vychází ze studie, která v Ženevě roku 2004 více zaujala svým jménem, než čím jiným. Obyčejnější sériová podoba malého crossoveru, vyráběného v britském Sunderlandu, nabídne luxusní svezení s bezpečnou trakcí těm vyznavačům tvrďáckého stylu, kterým se murano zdá příliš velké. Rozměry a použitá technika také víceméně odpovídají vozu nižší střední třídy. Šířka 1780, výška 1610 a rozvor 2630 mm jsou sice poněkud větší, ovšem délka 4310 mm nikoliv.

Pohon obstarají 4 čtyřválce, spojené s pěti- a šestistupňovou manuální, šestirychlostní automatickou nebo bezestupňovou variátorovou převodovkou CVT. Základní benzínová šestnácistovka vyvine 85 kW, dvoulitr 102 kW. Zajímavější jsou naftové jednotky; 1.5 l stačí k 77 kW a 240 Nm, vrcholný vznětový dvoulitr pak umí obligátních 110 kW a 320 Nm.

Mitsubishi Pajero
je čítankovým příkladem proměny terénních čtyřkolek za poslední čtvrtstoletí. Zatímco první generace od roku 1981 nabídla jistý minimální komfort a dokonce zavedla mezi off-roady přední polonápravy, ovšem na ortodoxním rámu a zadní tuhé nápravě, stávající generace už používá samonosnou karoserii, polonápravy i vzadu a širokou paletu luxusních prvků.

V Paříži se představí facelift, který kromě pozměněného vzhledu, s nímž pojede tovární tým již nadcházející ročník rallye Paříž - Dakar, nabídne i útulnější přepracovaný interiér, s mnoha novými prvky a prémiovým audiosystémem o výkonu 860 W na přání. Pohon dostanou na starosti dva nové motory - čtyřválcový turbodiesel 3.2 l common-rail, nebo nový zážehový šestiválec 3.8 l MIVEC. Pohon všech kol obstará zmodernizovaný systém Super Select 4WD-II s uzávěrkou zadního difrenciálu na přání. Pajero si zachovává trochu více terénních schopností, než je dnes zvykem, ale už se stalo spíše SUV, než čistým off-roadem, kterým bylo dříve.

GAZ Tygr-2
je prototyp nového modelu tradičního ruského výrobce terénních aut. Na první i na několik dalších pohledů si ruský těžkoatlet zvolil za svůj vzor praotce všech hranatých aut - americký Hummer. Přesto se v měřítkách firmy jedná o lehčího (s celkovou hmotností "jen" 3,5 tuny) a luxusnějšího pokračovatele spartánského, vojenského a pouštního modelu Tygr, který se představil v roce 2003 a je k mání i v ČR.

Tygr-2 je ztělesněním ruských představ o bohatýrském luxusu. Impozantní rozměry, mnoho oceli, obrovské množství chromu a prostorný interiér - to jsou hlavní charakteristiky ruského "SUV". Používá ortodoxní techniku, nezbytnou na rozbité sibiřské cesty - klasické pevné nápravy a robustní žebřinový rám - koncepčně podobnou původnímu Tygru, ovšem zcela přepracovanou. Vše je více zaměřeno na komfort a konstruktéři prohlašují, že jízda v Tygru-2 se svou plavností podobá legendární Čajce. Design vyjadřuje sebevědomí a velkorysost - dvě typické vlastnosti matičky Rusi.

V hranaté přídi vrčí vznětový šestiválec Steyr o výkonu 190 koní, s nímž dosahuje hranatý obr nejvyšší rychlosti 160 km/h. Stačit musí mechanická převodovka, s níž ovšem paže ruského bohatýra nebudou mít problém. Dimenze brzd a ostatních celků odpovídají tříapůltunové celkové hmotnosti. Nechybí centrální dofukování pneumatik za jízdy, převzaté rovněž z prvního tygra.


DALŠÍ FOTKY TYGRA ...zde

Autoři:


Nejčtenější

Šéf VW ztratil nervy. Varuje před elektromobily a ohrožením autoprůmyslu

Herbert Diess, šéf značky Volkswagen představuje na autosalonu ve Frankfurtu...

Šéf VW Diess se bouří proti WLTP a emisním limitům EU. Hřímá, že válečné tažení proti automobilům ohrozí existenci...

Nástupce Škody Rapid má jméno Scala. Odhalí se na sklonku roku v Izraeli

Škoda Vision RS

Koncept Vision RS, který v uplynulých týdnech na autosalonu v Paříži naznačil podobu nástupce modelu Rapid, zná své...



ANALÝZA: Elektromobilita poleze do peněz všem, výrobcům, státu i lidem

Nabíjení elektromobilu Renault Twizy

Elektrifikace aut nás nemine. Vozidla na baterie tu jsou s námi dlouho jako ta se spalovacím motorem, ale prosadit se...

Nejslavnější československý motocykl vznikl ilegálně a předběhl celý svět

Jawa 250 Pérák na dobovém prospektu

Ač tomu dnes nic nenasvědčuje, tak Československo bývalo svého času motocyklovou velmocí. A za náš nejslavnější...

Češi se mají lépe, stále víc však kupují auta na dluh

Ilustrační snímek

Čím dál víc nových i ojetých aut v Česku se prodává na splátky. Firmy to tak dělají již delší dobu, nyní však roste i...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Nádherný koncept vzpomíná na krásné peugeoty

Peugeot e-Legend

Dost pravděpodobně to bude poslední autosalon v Paříži. Tradiční a asi nejslavnější autopřehlídka světa otevře letos...

OBRAZEM: Škoda Vision RS v plné parádě. Koncept ukazuje nástupce Rapidu

Škoda Vision RS

Jen pár hodin před zahájením pařížského autosalonu odhalila Škoda podobu svého nejnovějšího konceptu. Auto odhalující...

Corolla je zpátky s velkým kufrem. Místo dieselů má hybrid

Toyota Corolla

Po dvou generacích Aurisu se Toyota vrací k osvědčenému jménu Corolla. Kombi musí v nabídce nahradit nejen předchozí...



Najdete na iDNES.cz