Nissan Qashqai | foto: Nissan

Co žere ruský tygr? Asijské manekýny

  • 20
V čem vyrazit do terénu? Každý z milovníků bahna si vybere, stačí jen vědět jak je hluboké. Pro ty, kteří po terénu prozatím jen pokukují, je připraven Nissan Qashqai, zkušenější sáhnou po novém pajeru. Chcete pro výlety na konec světa něco opravdu bytelného? Co takhle jízda na sibiřském tygru?

Na opačných koncích Evropy se krátce po sobě konají dva autosalony. Zatímco moskevský právě skončil a předvedl celou škálu vesměs asijských modelů, které středoevropan nikdy neviděl a v nejbližší době neuvidí, v Paříži se opět okázale předvede euro-japonsko-korejská produkce pro západní Evropu, která se stále považuje za automobilový pupek světa.

Hitem starého kontinentu jsou terénní auta s pohonem všech kol. Zatímco bohatě asfaltovaný Západ si je oblíbil z chvilkového rozmaru, na Východě jsou čirou nezbytností. Tak lze pozorovat sílení východním směrem. Zatímco nad Seinou zazáří lehké a nafintěné samonosné vozíky, které s původními off-roady spojuje již jen název a pohon všech kol, Moskva obdivovala mezi jinými i další pološílenou mnohatunovou kreaci, postavenou ve jménu poctivé oceli a skutečné životnosti - GAZ 3121 Tygr-2.

Nissan Qashqai
Originální název zdobí neobvykle tvarovaný, avšak pohříchu očekávatelný model. Pro Evropu určená kompaktní čtyřkolka se veze na dmoucí se vlně tzv. crossoverů, což není nic jiného, než SUV, ještě více přiblížené každodennímu, ryze asfaltovému životu. Proto i Qashqai postrádá rámovou konstrukci, pevné nápravy, redukční převodovku a uzávěrky diferenciálů. S terénem jej spojuje jen mírně zvýšená světlá výška a elektronicky ovládaný pohon všech kol ALL-MODE 4x4.

Qashqai je prvním projektem studia Nissan Design Europe (NDE), založeného v roce 2003, dovedeným do sériové výroby. Vychází ze studie, která v Ženevě roku 2004 více zaujala svým jménem, než čím jiným. Obyčejnější sériová podoba malého crossoveru, vyráběného v britském Sunderlandu, nabídne luxusní svezení s bezpečnou trakcí těm vyznavačům tvrďáckého stylu, kterým se murano zdá příliš velké. Rozměry a použitá technika také víceméně odpovídají vozu nižší střední třídy. Šířka 1780, výška 1610 a rozvor 2630 mm jsou sice poněkud větší, ovšem délka 4310 mm nikoliv.

Pohon obstarají 4 čtyřválce, spojené s pěti- a šestistupňovou manuální, šestirychlostní automatickou nebo bezestupňovou variátorovou převodovkou CVT. Základní benzínová šestnácistovka vyvine 85 kW, dvoulitr 102 kW. Zajímavější jsou naftové jednotky; 1.5 l stačí k 77 kW a 240 Nm, vrcholný vznětový dvoulitr pak umí obligátních 110 kW a 320 Nm.

Mitsubishi Pajero
je čítankovým příkladem proměny terénních čtyřkolek za poslední čtvrtstoletí. Zatímco první generace od roku 1981 nabídla jistý minimální komfort a dokonce zavedla mezi off-roady přední polonápravy, ovšem na ortodoxním rámu a zadní tuhé nápravě, stávající generace už používá samonosnou karoserii, polonápravy i vzadu a širokou paletu luxusních prvků.

V Paříži se představí facelift, který kromě pozměněného vzhledu, s nímž pojede tovární tým již nadcházející ročník rallye Paříž - Dakar, nabídne i útulnější přepracovaný interiér, s mnoha novými prvky a prémiovým audiosystémem o výkonu 860 W na přání. Pohon dostanou na starosti dva nové motory - čtyřválcový turbodiesel 3.2 l common-rail, nebo nový zážehový šestiválec 3.8 l MIVEC. Pohon všech kol obstará zmodernizovaný systém Super Select 4WD-II s uzávěrkou zadního difrenciálu na přání. Pajero si zachovává trochu více terénních schopností, než je dnes zvykem, ale už se stalo spíše SUV, než čistým off-roadem, kterým bylo dříve.

GAZ Tygr-2
je prototyp nového modelu tradičního ruského výrobce terénních aut. Na první i na několik dalších pohledů si ruský těžkoatlet zvolil za svůj vzor praotce všech hranatých aut - americký Hummer. Přesto se v měřítkách firmy jedná o lehčího (s celkovou hmotností "jen" 3,5 tuny) a luxusnějšího pokračovatele spartánského, vojenského a pouštního modelu Tygr, který se představil v roce 2003 a je k mání i v ČR.

Tygr-2 je ztělesněním ruských představ o bohatýrském luxusu. Impozantní rozměry, mnoho oceli, obrovské množství chromu a prostorný interiér - to jsou hlavní charakteristiky ruského "SUV". Používá ortodoxní techniku, nezbytnou na rozbité sibiřské cesty - klasické pevné nápravy a robustní žebřinový rám - koncepčně podobnou původnímu Tygru, ovšem zcela přepracovanou. Vše je více zaměřeno na komfort a konstruktéři prohlašují, že jízda v Tygru-2 se svou plavností podobá legendární Čajce. Design vyjadřuje sebevědomí a velkorysost - dvě typické vlastnosti matičky Rusi.

V hranaté přídi vrčí vznětový šestiválec Steyr o výkonu 190 koní, s nímž dosahuje hranatý obr nejvyšší rychlosti 160 km/h. Stačit musí mechanická převodovka, s níž ovšem paže ruského bohatýra nebudou mít problém. Dimenze brzd a ostatních celků odpovídají tříapůltunové celkové hmotnosti. Nechybí centrální dofukování pneumatik za jízdy, převzaté rovněž z prvního tygra.


DALŠÍ FOTKY TYGRA ...zde