Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Co znamená zkratka ESP?

  13:29aktualizováno  13:29
První stabilizační systém ESP se objevil koncem roku 1995 v Mercedesu třídy S. Od té doby dle odborníků na bezpečnost zachránil stovky životů a to mu přislibuje velkou budoucnost. V čem Vám elektronika pomůže, co umí, kdo ESP vyrábí i jak funguje se dočtete v našem článku.

Zařízení tvoří hydraulický agregát vybavený desítkami senzorů, které analyzují pohyb automobilu a především kinetickou energii na něj působící. ESP v kritických momentech pomocí hydrauliky mění tlak v brzdné soustavě a to zvlášť pro jednotlivá kola. V případě, že by se mohl vůz dostat do smyku, elektronický stabilizační systém bez vlivu řidiče uvolní tlak v brzdovém kotouči kola, které buď ztrácí přilnavost, nebo vozidlo "nepotřebně" brzdí a vychyluje jeho směr.

Systém ale funguje i opačně. Tedy tak, že se tlak v jednotlivých částech brzdné soustavy bez vlivu řidiče zvýší - kolo více brzdí. Plně automatická je i regulace točivého momentu motoru. Pokud řidič nevyšlápl spojku a z agregátu se na kola přenáší nežádoucí síly, ESP motor utlumí a i tak se podaří jízdu v extrémní situaci stabilizovat. Samozřejmostí ESP je kooperace s ABS.

Kdy se ESP zapíná? Především v těch situacích, kdy řidič přecení rychlost vozu a zbrklým manévrem se pak snaží odvrátit smyk či dokonce nehodu. Automobil při rychlé reakci volantu ztrácí stabilitu, stává se přetáčivým či naopak nedotáčivým. V horším případě dokonce dochází k celkovému přetočení auta, které se dostává "do hodin".

A méně zkušený řidič jen sedí a čeká co se s vozem stane, nejčastěji se sešlápnutým brzdovým pedálem. Právě to je čas pro ESP, které má dle německých výzkumů průměrně 40 metrů na korekci vozu. To je totiž vzdálenost, po kterou řidič při plné ztrátě kontroly "vynechá" a počká až do zastavení vozu. Jde o následný pohyb z relativně nízké rychlosti (okolo 70 km/h), protože při přímém brždění by vůz zastavil na podstatně kratší vzdálenosti.

Ptáte se, jestli má zařízení opodstatnění? Jednoznačně ano. Již před dvěma lety totiž německá sekce institutu GDV sledující bezpečnost dopravních prostředků zjistila, že 30-ti až 40-ti procentům smrtelných nehod předchází smyk. Studium následků 15 000 nehod mimo jiné odhalilo, že 60 procent smrtelných kolizí bylo způsobeno bočním nárazem vozu.

Řidič se sportovním duchem by ale mohl namítat: "je to jen pro bázlivé motoristy, mě naopak ESP omezuje v požitku z jízdy." Odpovědí může být to, že automobilky většinou umožňují i vypnutí stabilizačního systému. To lze ale doporučit jen na uzavřených plochách a letištích, protože v běžném provozu je elektronika jistě bezpečnější, než spoléhání na své řidičské umění.

Výroba samotného ESP je však také dobrým byznysem. Vždyť například loni vyprodukoval největší dodavatel stabilizačních zařízení, firma Bosch, tři milióny exemplářů ESP, zatímco o rok dříve to byla jen polovina. Rychlý nárůst je tedy evidentní a v budoucnu má ještě akcelerovat. Dle smělých odhadů bude již za několik málo let vybaveno "Éespéčkem" každé osobní auto, podobně jako dnes airbagem. Vše záleží na tom, jak rychle se výrobcům podaří ztlačit cenu. Nyní se systém montuje zhruba do 50-ti modelů šesnácti značek.

Autor:


Témata: nehody, Mercedes-Benz


Nejčtenější

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Harley Davidson Street Rod
Harley pro manželky na sobě zamakal v posilovně

Když začnete poctivě každý den makat v posilovně, po roce budete vypadat stejně jako nový Street Rod vedle původního modelu Street 750. Posílený motor doplněný...  celý článek

Autosalon Frankfurt 2017
Subaru Impreza se vrací do Evropy, opět jako hatchback

Nová platforma, nové motory, důkladně zmodernizovaný design, ale samozřejmě také pohon všech kol. K tomu sériově dodávaná převodovka CVT. To je nová Impreza,...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Další z rubriky

Tanec u nové Škody Karoq
VIDEO: Když na autosalonu ve Frankfurtu zavřou, u Škodovky se tančí

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Sedmá večerní odzvonila první den frankfurtského autosalonu. Organizátoři vyhánějí opozdilce. Na stáncích se začíná zhasínat, auta oblékají na noc speciální...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Řidiči od ledna zaplatí „pokutu“ za každý den bez povinného ručení

Na nepojištěné řidiče se od ledna znovu chystá bič. Česká kancelář pojistitelů od nich bude vymáhat příspěvek za každý den bez povinného ručení. Poslanci toto...  celý článek

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.