Coccinella Kolinae Citroënalis (Beruška z Kolína): Citroën C1

  • 25
Jedno z nejroztomilejších aut, která budou brouzdat sítí ulic městských aglomerací, stojí v Ženevě na stánku Citroënu. Trojčata z Kolína (Citrroën C1, Peugeot 107 a Toyota Aygo) mají společnou valnou většinu vnitřností. Tvářičky, které je budou rozlišovat, jim ale vtiskli designéři jiné, to aby bylo jasné, ke které automobilce patří.

Citroën C1 připomíná ze všeho nejvíc berušku.

"Cé-jednička" bude ke koupi ve tří, nebo pětidveřové variantě.

Ze všech sestřiček je nejusměvavější a má největší oči. Předku auta vládnou obliny, zádi, díky trojuhelníkům světel zapuštěným do sloupků karoserie, zase o něco řezanější tvary. Když dojdete od kolu ke kolu (rozvor je 237 centimetrů), vlastně jste obešli auto.

Citroëník má v každém rohu kolo, a když pootvíráte dveře u pětidveřové verze, odkryjete vlastně celý bok auta. Kliku zadních dveří hledáte někde u koncového světla autíčka. Designérům nutno vyseknout poklonu, druhého páru dveří si povšimnete až na druhý (možná třetí) pohled.

Slunéčko Sedmitečné (Coccinella septempunctata)

Jeden z nejznámějších a nejužitečnějších brouků, který u nás žije.

Vstup do kufru je u všech "kolíňánků" spíše stylový než praktický. Otevírá se pouze skleněné víko, nákup tak bude třeba do 139 litrového kufříčku naskládat přes vysokou hranu.

Na víkendový nákup pro vypasenou rodinku budete muset jet vícekrát. Nebo sklopit zadní sedadla. V pětidveřové verzi pak odvezete 751, ve třídveřové 712 litrů nákladu.

Velkou pozornost si na autosalonu užívají bezrámové dveře kufru. Otevírá se pouze sklo, ve kterém je uchycen stěrač. Pomineme-li to, že není za co jej zevnitř chytnout při zavírání, takže se vždycky umažete, je otázkou také trvanlivost skla.

Do 344 centimetrů dlouhého, 147 centimetrů vysokého a 163 centimetrů širokého auta se poskládají čtyři cestující. Kolena těch v zadní řadě si moc pohodlí neužijí, konstruktéři se tento problém snažili vyřešit alespoň ztenčenými opěradly sedadel. Cestující do velikosti L se usadí, cestující velikosti XL a větších dojedou...

Vnitřku auta vládnou kruhy a obliny, přístrojová deska si nehraje na sportovní dynamiku a robustnost. Naopak, vše je prosvětlené a uzpůsobené pro dovádění ve městě. Pudřenku, kabelku, mobil i peněženku kam dát je, na odkládacích prostorech se nešetřilo, schránky jsou ale vesměs nezavírací.

Ti, co se sešli u Kolína, se rozhodně nestydí za jednoduchá a úsporná řešení. Dveře zdobí i zevnitř auta plech (polstrování je víceméně symbolické), o stahování zadních okének si můžeme nechat zdát, vystačit musíme s jednoduchým vyklápěním.

Přístrojovka oslovuje dítě v duši řidiče. Hračkovité ztvárnění ale k městskému autíčku patří. Volant jde nastavit jenom výškově, za ním trůní obrovský ciferník tachometru s hejnem kontrolek. Vyparáděnější verze C1 dostanou i otáčkoměr, který je uchycený na "tykadlu" vlevo nahoře.

Vše ostatní, co zpříjemňuje cestování, najde řidič se spolujezdcem na středovém panelu.

Čtrnáctipalcová kola 155/65 roztáčí na přední nápravě litrový benzinový motor VVT, který PSA (Ciroën + Peugeot) "vyženil" při sňatku s Toyotou. Motor s variabilním časováním ventilů má 68 koní (50 kW) a 93 Nm maximálního kroutícího momentu.

Majitel si bude vybírat mezi pětistupňovou manuální převodovkou, nebo pětistupňovým robotizovaným Sensodrivem. Když se beruška z Kolína splaší, umí frčet až 157 kilometrovou rychlostí, při normálním zacházení vystačí s 4,6 litry šťávy (benzinu) na 100 kilometrů.

Řidiči omámení vůní nafty mohou sáhnout po "čtrnáctistovce" HDi francouzské provenience. Výkon 54 koní (40 kW) budou kočírovat pouze s pomocí manuální převodovky. Za dodávku 130 newtonmetrů maximálního kroutícího momentu agregát vyžaduje 4,1 litrů nafty na 100 kilometrů. Za jednu hodinu pak autíčko umí ujet až 154 kilometrů.

Sprinty z nuly na stovku zvládá benzinová C1 za 13,7 sekund, naftová na to potřebuje 15,6 sekund.

Při tanečcích kolem základních kamenů kolínské továrny se mluvilo o cenách začínajících pod hranicí 200 tisíc korun. Zázraky se nekonají a kosmetická taštička na kolech stojí víc než fabia, vyráběná o několik desítek kilometrů západně v Mladé Boleslavi.

Za berušku od Kolína zájemce zaplatí alespoň 240 tisíc korun. V základní výbavě bude figurovat především ABS a čelní airbagy. Vyšší výbava dostane mimo jiné, boční airbagy. Hlavové budou za příplatek.

 

Citroën C1

Citroën C1

Citroën C1

Citroën C1

Citroën C1

Citroën C1

Citroën C1

Citroën C1

Citroën C1

Citroën C1

,