Citroën C1 připomíná ze všeho nejvíc berušku.
"Cé-jednička" bude ke koupi ve tří, nebo pětidveřové variantě.
Ze všech sestřiček je nejusměvavější a má největší oči. Předku auta vládnou obliny, zádi, díky trojuhelníkům světel zapuštěným do sloupků karoserie, zase o něco řezanější tvary. Když dojdete od kolu ke kolu (rozvor je 237 centimetrů), vlastně jste obešli auto.
Citroëník má v každém rohu kolo, a když pootvíráte dveře u pětidveřové verze, odkryjete vlastně celý bok auta. Kliku zadních dveří hledáte někde u koncového světla autíčka. Designérům nutno vyseknout poklonu, druhého páru dveří si povšimnete až na druhý (možná třetí) pohled.
Slunéčko Sedmitečné (Coccinella septempunctata) |
Jeden z nejznámějších a nejužitečnějších brouků, který u nás žije. |
Na víkendový nákup pro vypasenou rodinku budete muset jet vícekrát. Nebo sklopit zadní sedadla. V pětidveřové verzi pak odvezete 751, ve třídveřové 712 litrů nákladu.
Velkou pozornost si na autosalonu užívají bezrámové dveře kufru. Otevírá se pouze sklo, ve kterém je uchycen stěrač. Pomineme-li to, že není za co jej zevnitř chytnout při zavírání, takže se vždycky umažete, je otázkou také trvanlivost skla.
Do 344 centimetrů dlouhého, 147 centimetrů vysokého a 163 centimetrů širokého auta se poskládají čtyři cestující. Kolena těch v zadní řadě si moc pohodlí neužijí, konstruktéři se tento problém snažili vyřešit alespoň ztenčenými opěradly sedadel. Cestující do velikosti L se usadí, cestující velikosti XL a větších dojedou...
Vnitřku auta vládnou kruhy a obliny, přístrojová deska si nehraje na sportovní dynamiku a robustnost. Naopak, vše je prosvětlené a uzpůsobené pro dovádění ve městě. Pudřenku, kabelku, mobil i peněženku kam dát je, na odkládacích prostorech se nešetřilo, schránky jsou ale vesměs nezavírací.
Ti, co se sešli u Kolína, se rozhodně nestydí za jednoduchá a úsporná řešení. Dveře zdobí i zevnitř auta plech (polstrování je víceméně symbolické), o stahování zadních okének si můžeme nechat zdát, vystačit musíme s jednoduchým vyklápěním.
Přístrojovka oslovuje dítě v duši řidiče. Hračkovité ztvárnění ale k městskému autíčku patří. Volant jde nastavit jenom výškově, za ním trůní obrovský ciferník tachometru s hejnem kontrolek. Vyparáděnější verze C1 dostanou i otáčkoměr, který je uchycený na "tykadlu" vlevo nahoře.
Vše ostatní, co zpříjemňuje cestování, najde řidič se spolujezdcem na středovém panelu.
Čtrnáctipalcová kola 155/65 roztáčí na přední nápravě litrový benzinový motor VVT, který PSA (Ciroën + Peugeot) "vyženil" při sňatku s Toyotou. Motor s variabilním časováním ventilů má 68 koní (50 kW) a 93 Nm maximálního kroutícího momentu.
Majitel si bude vybírat mezi pětistupňovou manuální převodovkou, nebo pětistupňovým robotizovaným Sensodrivem. Když se beruška z Kolína splaší, umí frčet až 157 kilometrovou rychlostí, při normálním zacházení vystačí s 4,6 litry šťávy (benzinu) na 100 kilometrů.
Řidiči omámení vůní nafty mohou sáhnout po "čtrnáctistovce" HDi francouzské provenience. Výkon 54 koní (40 kW) budou kočírovat pouze s pomocí manuální převodovky. Za dodávku 130 newtonmetrů maximálního kroutícího momentu agregát vyžaduje 4,1 litrů nafty na 100 kilometrů. Za jednu hodinu pak autíčko umí ujet až 154 kilometrů.
Sprinty z nuly na stovku zvládá benzinová C1 za 13,7 sekund, naftová na to potřebuje 15,6 sekund.
Při tanečcích kolem základních kamenů kolínské továrny se mluvilo o cenách začínajících pod hranicí 200 tisíc korun. Zázraky se nekonají a kosmetická taštička na kolech stojí víc než fabia, vyráběná o několik desítek kilometrů západně v Mladé Boleslavi.
Za berušku od Kolína zájemce zaplatí alespoň 240 tisíc korun. V základní výbavě bude figurovat především ABS a čelní airbagy. Vyšší výbava dostane mimo jiné, boční airbagy. Hlavové budou za příplatek.
Citroën C1 |
Citroën C1 |
Citroën C1 |
Citroën C1 |
Citroën C1 |
Citroën C1 |
Citroën C1 |
Citroën C1 |
Citroën C1 |
Citroën C1 |