Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Columbův francouzský mercedes oslavil padesátku

  23:04aktualizováno  28. listopadu 13:03
Rokem 1955 začala ve Francii slavná éra automobilů. Kromě zrození Fantomasova Citroënu DS byl odhalen i jiný kultovní vůz přezdívaný "francouzský mercedes". Automobilka se lvem ve znaku letos slavila padesáté narozeniny vozu Peugeot 403, ve kterém chytal zločince detektiv Columbo.

NEZAPOMEŇTE NA FOTOGALERII

Před domem, kde bydlí zákeřný vrah, zastavuje oprýskaný kabriolet.

Vystupuje z něj muž ve zmačkaném baloňáku - detektiv Columbo, který jako jediný z filmových komisařů nikdy nevytáhl na žádného zločince zbraň.

Stejně, jak si nelze představit Columba bez doutníku, tak ho není možné vidět v jiném autě než ve staré čtyřistatrojce.

Pověstný Columbův Peugeot 403 Cabriolet z roku 1959 objevil sám herec Peter Falk na vrakovišti filmového studia a na první pohled se do něj zamiloval.

V roce 1988 ho koupil jakýsi milovník kuriozit, a když se pak rozhodlo o natáčení další série detektivních příběhů, vypátrala vůz produkce na Falkovu žádost v Ohiu a odkoupila za velké peníze zpět.

DALŠÍ FOTKY

403 cabrio i pick-up
Letos slaví francouzská automobilka se lvem ve znaku padesáté narozeniny svého Peugeotu 403. Díky jeho solidní konstrukci a zpracování se pro něj ve druhé polovině padesátých let vžilo označení "francouzský mercedes".

Model 403 se začal vyrábět v roce 1955. O dva roky později se objevil na trhu kabriolet. Pak přibylo i provedení kombi a pick-up, auto dostalo také naftový motor. Výroba skončila v roce 1966.

Peugeot 403

Délka: 447 cm
Šířka: 167 cm
Výška: 151 cm
Hmotnost: 1030 kg
Rozvor náprav: 266 cm
Pneumatiky: 165 x 380
Max. rychlost: 135 km/h
Spotřeba: 8 l/100 km
Výkon: 58 koní (43 kW)
Objem válců: 1468 cm3

Benzinová verze se vyráběla s motorem o obsahu 1468 cm3 a výkonu 58 koní. Dosahovala maximální rychlosti 135 kilometrů v hodině a průměrná spotřeba se pohybovala kolem osmi litrů. Později se přidaly i motory 1290 cm3 a diesel 1816, který byl prvním sériově vyráběným dieselem ve Francii. Motory spolupracovaly s čtyřstupňovou převodovkou. Auto mělo hřebenové řízení.

Úspěch čtyřistatrojky přebralo dé-eso
Model 403 byl důležitou etapou z historie peugeotů. Čtyřistatrojka byla prvním z dlouhé řady vozů, jejichž tvary pro tuto automobilku navrhli italští designéři ze studia Pininfarina. Bonbónkem bylo vystavení původního prototypu "čtyřistatrojky", který Pininfarina dodal do Sochaux.

Designéři z Peugeotu představili 403 na jaře 1955. Hned na podzim však dostala automobilka zdrcující ránu od svého největšího rivala - v Paříži se zrodila "bohyně" od Citroënu s označením DS, která byla sice dražší, ale svými revolučními technologiemi a odvážnými tvary strhla na svou stranu statisíce fanoušků na celém světe. - více zde

Velké pozornosti se však těšily atraktivní variace na téma 403, zejména jedno z pěti kupé Darl Mat ročníku 1956 s laminátovou karoserií. Úspěch zaznamenal hlavně model, jehož tvary navrhl proslulý kreslíř Géo Ham.

DALŠÍ FOTKY

Peugeot 403 pro milion lidí
I přes nečekanou prohru s Citroënem však byly čtyřistatrojky úspěšnými modely a za 11 let výroby získaly přes milion klientů.

Vozy 403 dodnes spolehlivě slouží hlavně v některých afrických státech, například v Tunisu na ně narazíte velmi často.

"Můj otec žil v 70. letech v Tunisu a měl čtyřistatrojku jako služební auto. Byl to však již starý vůz a neměl už skoro žádnou podlahu. Přesto spolehlivě ujel přes tisíc kilometrů na jeden zátah," vzpomíná Otakar Jiránek.

Sám pak měl kabrioleta od 403 jako svatební auto. "Ještě na konci 70. let se za ním lidé na ulici otáčeli. Byl to už 15 let starý vůz a pořád upoutával pozornost," dodává.

Peter Falk jako detektiv Columbo a jeho stařičký Peugeot 403 Cabriolet.

Peugeot 403.

Peugeot 403.

Peugeot Berline Luxe 403 z roku 1963.

Peugeot 403 na prospektu z roku 1957.

Peugeot 403 na prospektu z roku 1957.

Peugeot 403.

Autor:




Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Další z rubriky

Alfa Romeo 33 Stradale slaví padesátiny. Na snímku v původní podobě prototypu....
Supersporty vymysleli Italové, ten rychlejší postavila Alfa. Teď slaví padesátku

Před padesáti roky představila Alfa Romeo model 33 Stradale. Spolu s Lamborghini Miura jde o první supersport všech dob. Oproti konkurentovi byla alfa o hodně...  celý článek

Škoda Favorit
OBRAZEM: Shortcut, Eltra, MTX, podívejte se na favority, které neznáte

Favorit letos slaví třicet let od představení. Klasický hatchback a kombík jménem Forman, tak si většina pamatuje nabídku Favoritu, modelu, který dovezl...  celý článek

Škoda Favorit
Škoda Favorit: nejlevnější ojetina na trhu i sběratelský kousek

Škodu Favorit si pořizují nenároční motoristé, kteří ocení možnost na autě sem tam něco vlastními silami opravit, nebo sběratelé. Ti ve škodovce, která letos...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.