Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Compass je opravdový jeep mezi SUV. Ční výkony v terénu i cenou

aktualizováno 
Benjamínek značky vypadá s novou tváří dobře, ale jeho prodejní úspěch limituje vysoká cena. Za čtyřkolku dáte nejméně 620 tisíc korun, a to je v porovnání s konkurencí hodně. V terénu ale vyhraje.

Jeep Compass | foto: Lukáš Procházka, MF DNES

Jeep Compass je nejmenší a tedy i finančně nejdostupnější jeep. Ale měli byste vědět, že pokud vaše peněženka na lepší model značky nestačí, budete muset udělat pár kompromisů. A počítejte s tím, že skalní fanoušci značky vás mezi sebe nevezmou, protože compass je pro ně obludka, která mezi wranglery, a dobrá, možná ještě grandy cherokee, nemá co dělat.

Jeep Compass 2.2 CRD v číslech

  • motor naftový 2.2
  • max. výkon 120 kW (160 koní)/3 600–4 200 ot.
  • max. točivý moment 320 Nm/1 400 – 3 600 ot.
  • prům. spotřeba (údaj výrobce/naměřená v testu) 6,6/8,5 l/100 km
  • délka/šířka/výška/rozvor 4 448/1 812/1 663/2 635 mm
  • nájezdový/výjezdový úhel 20°/28°
  • přejezdový úhel 20°
  • světlá výška – vpředu/vzadu 205/209 mm
  • kufr 328 l (bez rezervy 536 l)

Compass se vyrábí od roku 2006 a předchozí generace byla určena jako silniční jeep pro ty, kteří mají tuhle značku rádi, ale do terénu jezdit nebudou. Teď je vše úplně jinak: italští majitelé z Fiatu rozhodli, že nahradí i větší modely Patriot a Cherokee (Liberty), které z nabídky vypadly, a tak compass musí zvládnout i nějaký ten terén. Vzhledově pak dostal masku ve stylu vlajkové lodi značky grand cherokeeho, a musí se mu přiznat, že mu to opravdu sluší.
 
Ale americký původ se na něm jasně projevuje. Zpracování interiéru v žádném případě není nijak luxusní, až v našem případě na sedadla, protože v limitované edici k loňskému 70. výročí značky mají kožené potahy (i s ventilací) a i barevně vypadají dobře. Palubní deska sice dostala měkčené plasty a volant kožený potah, ale i tak je v autě pořád dost plastů tvrdých a ne moc pořádně připevněných.

Jeep Compass

Oni Američané si na to moc nepotrpí, takže nejenže se mi řadicí páka klinkala v kulise mohutnou vůlí, ale když jsem za ni vzal při zařazení zpátečky, vyškubl se krycí plast středové konzoly. Ovšem šel zase lehce zpátky. Moc solidně to ale nepůsobilo, stejně jako plechový zvuk zavírajících se dveřních zámků, kýčovité stříbrné kolíčky nebo třeba nelícující plášť u madla pátých kufrových dveří.

A když jsme u těch laciných detailů, mezi ně určitě patří i chybějící krycí roletka kufru, neřkuli plato, i když zatmavené zadní okno nedává případným zlodějům tolik šanci obsah zavazadlového prostoru prozkoumat. Bytelnost? Luxus? To tedy ne, ale funkčně tady naštěstí žádný problém není.

Nová tvář pro obludu

Může se hodit

Toužíte po autu značky Jeep? Pořiďte si ho na Automodul.cz/Jeep.

Až do současného faceliftu byl totiž compass autem s nejohavnější přední maskou, jakou jsem kdy viděl. Rozhodně mezi všemi jeepy historie. Ten, kdo ho maloval, měl buď hodně špatný den, nebo přemíru alkoholu v krvi, nebo neměl rád značku jeep, případně obojí dohromady. Taky úplně první věc, kterou udělali noví italští vlastníci, bylo, že okamžitě nechali přední masku compasse předělat.

A pro inspiraci nebylo třeba jít daleko: stačilo okopírovat většího granda a bylo hotovo. Nutno říct, že takhle to compassu sluší, vypadá prostě jen jako menší klon vlajkové lodi značky a přitahuje na silnici pohledy. Mezi konkurenty jako jsou Škoda Yeti, Hyundai ix35 nebo Dacia Duster, abychom zmínili aspoň ty v Česku nejprodávanější, tak rázem vypadá důstojně, ne-li nejlépe.

Celé auto už tak vyváženě nepůsobí, zůstal mu totiž zvláštní hrb na druhé dvojici dveří, který vůz odpředu dozadu rozšiřuje. Ale mnohým se to líbit bude, dodává to dojem svalnatosti.

Nové srdce z Itálie

To hlavní, co se pod kapotou compasse změnilo, je pohonná jednotka. Zbrusu nový agregát 2.2 pochází, jak jinak, od nového majitele značky, Fiatu. A jestli Italové kromě malých městských vozů něco umí výtečně, jsou to dieselové motory. A tenhle Multijet k ním patří. Táhne velmi dobře, netrpí turboefektem, ani při vysokých rychlostech není přehnané hlučný a hlavně, i v mrazech kolem patnácti až dvaceti stupňů jsme s ním jezdili za zhruba 8,5 litrů na 100 kilometrů, a to vůbec není zlé při výhradně dálniční a velkoměstské jízdě.

Jeep Compass

Při 140 km/h na tachometru točí compass na šestku rovné 3 000 otáček, což je slušný průměr moderních dieselů. Ale většinou se pohybujete kolem dvou tisíc otáček – agregát zatahuje (maximální krouťák 320 newtonmetrů) už od 1 400 otáček a nemá smysl vytáčet ho přes 3,5 tisíce. Kultivovanost chodu za studena jsme nemohli moc posoudit, protože při extrémních mrazech motor vibroval a hlučel celkem silně, ale zato i při minus dvaceti stupních startoval vždy napoprvé.

Compass se sice prodává i ve verzi s pohonem jen předních kol, ale už jméno Jeepu si žádá koupit čtyřkolku, která se jmenuje 4x4 Freedom Drive I. To je trvalý samočinně spínaný náhon na všechna čtyři, ručně se pak dá aktivovat uzávěrka mezinápravového diferenciálu, což pomůže v hlubším sněhu, písku či blátě. A v terénu je na tom pak compass rázem mezi konkurenty nejlépe, uzamykatelnou 4 × 4 má totiž v téhle kategorii jako jeden z mála – a věřte, že to může být mimo silnici obrovská výhoda.

Je totiž rozdíl, když vám třeba ve sněhu auto rovnou hrabe všemi čtyřmi, nebo když se zadní kola připojí, až když přední prokluzují. Své udělá i světlá výška minimálně 20,5 centimetrů, v kategorii silně nadprůměrná (yeti 18 cm). Pomůže taky standardně montovaná stabilizace ESP a asistent pro rozjezd do kopce. Počítá se prostě s tím, že majitel si jeep kupuje proto, že se mimo asfalt aspoň někdy podívá, na rozdíl od kupců většiny běžných SUV.

A v praxi? Funguje moc dobře. Compasse jsme protáhli po zasněžených a zmrzlých polňačkách a nikde jsme neškobrtli, byť sněhu bylo dost a vyjeté koleje nás málem posadily "na břicho". Ale compass se nedal, což nás velmi příjemně překvapilo...

Fotogalerie

I odpružení se do terénu hodí, s modernizací dostal compass vyšší pružiny a tužší tlumiče, to aby mohl poskakovat po boulích. Samozřejmě se compass trochu víc naklání i na silnici, i když díky nezávisle zavěšeným kolům a víceprvkové zadní nápravě se zvětšeným stabilizátorem (tuhá náprava cherokeeho je už dávno zapomenuta) se nedá říct, že nějak přehnaně. Jen nesmíte přepálit nájezdy do zatáček – tohle SUV opravdu není sportovec a řezač vlásenkovych serpentin. 

Ještě musím zmínit brzdy, které jsou citelně slabší než u jiných jeepů i než u vozů konkurence, přestože má kotoučové brzdy na všech kolech. Při dávkování účinku na to musíte myslet, což se za chvíli naučíte, ale moc příjemné to není.

Volantu se musíte přizpůsobit

Ovšem věc, která mi z ergonomického hlediska vadila výrazně, byl jakýsi podivný hrb pod volantem, do nějž jsem neustále narážel koleny. Vzhledem k tomu, že volant lze nastavit jen výškové, ne podélné přitáhnout blíže k sedačce, je to docela problém, protože jsem musel mít ruce natažené víc, než bych chtěl.

Jeep Compass

Přitom je to úplně zbytečná věc, určitě to lze konstrukčně vyřešit lépe, žádné jiné auto, které jsem kdy testoval, tohle nemělo. Nebo aspoň prosím konstruktéry, aby přidali posuv volantu, který by to vyřešil...

Co se týče praktického využití auta, jeho kufr není z největších, spoustu místa zabírá rezerva, jenže pokud jezdíte mimo zpevněné cesty, těžko si můžete dovolit vozit pouze lepicí sadu, to je příliš velký risk. Alespoň se dobře a do roviny dají sklápět zadní dělená opěradla, takže jako stěhovák se compass aspoň částečně použít dá.

Za image se platí

A jak je na tom compass cenově? Značka Jeep nikdy nepatřila k laciným, za image se prostě platí, byť byste jezdili nejmenším modelem značky. Za méně než 545 tisíc compasse nekoupíte, a bude to jen dvoukolka s benzinovým dvoulitrem (115 kW) v základní výbavě Sport. Už ta ale má vše potřebné, byť třeba klimatizaci jen v manuální verzi, ale jinak plnou nálož airbagů, ESP, rádio...

Ve vyšší Limited najdete kromě automatické duální "klimy" spíše estetické doplňky jako kožená sedadla, stříbrné koncovky výfuku či chromované doplňky.

Popravdě, nám by Sport úplně stačil. Určitě bychom ovšem chtěli čtyřkolku, a to už je nutné vyluxovat konto výrazněji: nejlevnější stojí 620 000 Kč (2.4, 125 kW). Náš testovaný Jeep byl už nejdražší Limited 2.2 CRD v silnější verzi 120 kW (slabší má 100 kW) za 731 900 Kč.

A to je opravdu hodně. Jenže compass nyní plní roli jediného menšího jeepu, nad ním je už jen grand cherokee (od 1,1 milionu Kč) a wrangler (730 000 Kč 2dveřový, 790 000 5dv. Unlimited). Jen pro zajímavost, v USA stojí compass v přepočtu 575 000 Kč za vrcholné provedení 2.4 Limited 4x4...

A srovnání s konkurencí? Nejlevnějším kompaktním SUV je Dacia Duster: verze 1.6i (77 kW) 4x2 je za 260 000 Kč, nejlevnější 4 × 4 se stejným motorem stojí 330 000 Kč, naftová 4 × 4 pak 400 000 Kč. Škoda Yeti stojí v základu 363 tisíc Kč (4x2, 1.2 TSI), naftová 2.0 TDi 450 000 Kč (4 × 2), ve verzi 4 × 4 pak 504 000 Kč. A trojici nejprodávanější uzavírá Hyundai ix35 ix 35: za 430 000 koupíte 4 × 2 s motorem 1.6 GDI (99 kW), 4 × 4 je s 2.0i za 550 000 Kč. A třeba Toyota RAV 4 s dvoulitrovým benzinem 4 × 2 (116 kW) je nyní akčně za rovný půlmilion, nejlevnější čtyřkolka stojí 600 tisíc Kč.

Z toho plyne, že Jeep Compass patří mezi nejdražší čtyřkolky na trhu, v porovnání s konkurencí obstojí jen v základní dvoukolové verzi. Na druhou stranu má nejlepší terénní schopnosti a skvělou image značky, offroadového specialisty. Masový zájem o něj ale určitě nebude, na to je příliš jiný – a příliš drahý...







Nejčtenější

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Další z rubriky

Kia Stinger
Žihadlo s pohonem zadních kol a šestiválcem je tady. Řídili jsme Stinger

Toto auto ukazuje, že to s automobilismem ještě není tak zlé. Má pohon zadních kol a pod kapotou podélně uložený benzinový šestiválec. Tahle kia je jedno z...  celý článek

Škdoa Karoq
První kilometry se Škodou Karoq: má skvělý podvozek na české cesty

Na Sicílii mají silnice rozbombardované podobně jako ve Středočeském kraji. I na nich je Karoq obdivuhodně pohodlný. I když je podvozek nádherně vláčný, je i...  celý článek

Opel Insignia Sports Tourer
První test v Česku: kombíková Insignia nabízí hodně muziky za dobré peníze

Není nejprostornější ani nejluxusnější, ale Opel Insignia Sports Tourer nabízí spoustu praktických vlastností za cenu, kterou zájemci o velké rodinné kombi...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.