Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Obří dodavatel autoprůmyslu věští průšvih. Trh klesá, nevěří ani baterkám

Německý koncern Continental, který patří k největším světovým dodavatelům součástí pro autoprůmysl, připravuje změny. Chce se připravit na dramatické výzvy, kterým odvětví čelí a bude proto měnit strategii. I když Continental zavelí výrazně směrem k elektromobilitě, paradoxně do jeho plánů nezapadají baterie.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Continental

Automobilový průmysl přichází podle představitelů Continentalu do období dramatických změn. Firma to uvedla ve své zprávě k finančním výsledkům za druhé čtvrtletí letošního roku. V tomto období pokračoval pokles celého automobilového odvětví.

Objem výroby osobních aut a lehkých užitkových vozidel se ve druhém čtvrtletí podle Continentalu ve srovnání s předchozím rokem snížil o sedm procent. A firma nepředpokládá, že se situace v krátkodobém i střednědobém horizontu dramaticky změní. Za celý letošní rok očekává pokles trhu asi o pět procent s tím, že v USA má dojít k dvouprocentnímu snížení, v Evropě tříprocentnímu a o deset procent má klesnout výroba v Číně.

Elektromobilita nestačí. Německo zavelelo k nástupu vodíku

Z tohoto stavu viní Continental aktuální situaci, kdy jsou automobilky tlačeny k výrobě čím dál ekologičtějších vozidel a k hromadnému přechodu na elektromobilitu. Vše došlo tak daleko, že Continental zkoumá, co bude s některými svými tradičními divizemi dělat. Přidává se k tomu také tlak ve vyspělých průmyslových zemích, kde stoupají daně a i průmysl je tlačen k využívání obnovitelných zdrojů energie.

Dozorčí rada koncernu tak začala proměny v autoprůmyslu zkoumat a management firmy navrhl strategii, která má Continentalu pomoci udržet si finanční zdraví, konkurenceschopnost a stabilitu v dlouhodobém horizontu. Kompletní strategii ovšem firma zatím nezveřejnila, stále dochází k diskusi, a to i se zástupci zaměstnanců, jejichž místa jsou ohrožena. Představenstvo společnosti by mělo strategii zveřejnit v následujících několika týdnech, až bude dopracována a bude dosaženo vzájemné dohody jednotlivých zúčastněných stran.

Úprava výrobních kapacit

Střípky toho, kam Continental směřuje, už firma oznámila. Tak například divize pohonů, která se nově bude jmenovat Vitesco Technologies, se více zaměří na elektromobilitu. Přizpůsobí tomu portfolio svých výrobků a zároveň i výrobní kapacity. Podle šéfa Continentalu Elmara Degenharta klesá na trhu zájem o spalovací motory a divize se tomu musí přizpůsobit.

Nevěří Bosch elektromobilům? Zrušil investici do výroby baterií

Continental tak například zastaví rozšiřování svých divizí, které se zabývají výrobou vstřikovačů a čerpadel pro spalovací motory. Firma bude nadále plnit stávající objednávky, ale ty nové podle ní budou hrát postupem času čím dál menší roli. 

Firma také analyzuje co s výrobou katalyzátorů a dalších systémů pro čištění výfukových plynů, stejně jako rozhoduje o budoucnosti součástí palivového systému. Jsou to podle ní části, které jsou vystavené velkému politickému tlaku a které jsou tedy příliš závislé na tom, co se na trhu nakonec stane.

Do baterií zatím Continental investovat nebude

I přes příklon k elektromobilitě ovšem Continental nehodlá vstupovat na pole baterií. Firma přitom zvažovala investice do nového typu baterií s pevným elektrolytem, takzvaných solid-state baterií. Tato technika je dnes v plenkách a Continental u ní mohl patřit k průkopníkům. Jenže z analýzy vyplynulo, že trh si aktuálně rozdělí stávající dodavatelé li-ion baterií a až někdy zhruba v roce 2030 přijde čas solid-state článků, dodavatelé na ně pomalu přejdou. 

ANALÝZA: Elektromobilita poleze do peněz všem, výrobcům, státu i lidem

A na Continental, který by byl nováčkem, by na takovém trhu nezbylo místo. Continental zdůrazňuje, že směr, kterým se bude ubírat oblast uchovávání energie pro elektroauta, je opět příliš závislý na politických rozhodnutích.

Navzdory aktuálním výzvám si Continental podle čtvrtletní finanční zprávy nevede špatně. Příjmy firmy za druhé čtvrtletí roku 2019 činily 11,3 miliardy eur, což představuje meziroční pokles o jedno procento. Marže poklesla z
10,2 procenta na 7,8 procenta. Potíže se týkají především automobilové divize (Automotive Group), jejíž příjmy poklesly meziročně o 3,1 procenta. 

To pneumatikářská divize, díky které je Continental známý i u běžných spotřebitelů (patří mu i česká značka Barum a závod v Otrokovicích), si naopak polepšila: příjmy Rubber Group meziročně stouply o 2,5 procenta.

  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Elektrokolo, co vypadá spíš jako motorka a tak se i chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K jeho...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Přejmenujte ho! Milano není prvním autem, které se nakonec jmenuje jinak

19. dubna 2024

Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...

Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert

19. dubna 2024

Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...

Diář petrolheada: Do Kolína na mercedesy, do Poděbrad za švarnými Italkami

19. dubna 2024

Navzdory chladnému počasí, které má panovat, je nadcházející víkend akcemi prosycenými vůní benzínu...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...