Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Krize autoprůmyslu se blíží, dodavatelé se připravují na hubená léta

Slabé automobilové trhy a další rány působí potíže společnosti Continental. Hrozí jí ztráta ve výši až dvou miliard eur. Ochabnutí zasáhne i další velikány v branži.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: ZF

Krize na globálním automobilovém trhu dopadá se stále větší silou i na dodavatele. Oslabení konjunktury, obchodní konflikty v automobilovém průmyslu, pokles prodejů dieselů v osobních vozech a odklon od spalovacího motoru tvoří nebezpečnou směs dusící poptávku v mnoha zemích a zatěžující celé odvětví. 

V důsledku nepříznivého vývoje se řada firem už dávno rozloučila s očekáváním růstu, který ještě před krátkou dobou vypadal poměrně realisticky. „Objem výroby se zřetelně snížil,“ říká Wolfgang Schäfer, finanční ředitel společnosti Continental, v rozhovoru pro německý deník Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ). Koncern momentálně nevidí trh, který by mu mohl v nejbližších letech dopřát růst. Naordinoval si tedy dietu, která bude znamenat zrušení pěti tisíc pracovních míst (více čtěte zde).

Pro letošní rok počítá Continental s tím, že výroba osobních a lehkých užitkových vozů klesne v porovnání s předchozím rokem o 6 procent na přibližně 90 milionů vozů. Což je zhruba o 10 milionů méně, než se ještě před několika lety všeobecně předpokládalo. Lépe situace nevypadá ani ve výhledu na příští rok. „V nejlepším případě se situace v roce 2020 nezmění,“ uvedl Schäfer. 

V nejhorším případě zažije trh již v třetím roce propad. Ani pro následující období do roku 2024 nevidí Schäfer žádné „zásadní oživení“. Pro Continental mohou být následky poměrně dramatické. Již v třetím čtvrtletí letošního roku činila ztráta firmy téměř dvě miliardy eur. Kromě odpisů na takzvaný Goodwill (termín označující rozdíl mezi tržní hodnotou firmy a aktivy obchodní společnosti po odečtení závazků) přišlo na řadu i omezení výroby.

I další dodavatelé varují před dlouhodobou slabou fází. „Co vidíme, není krátkodobý pokles,“ uvedl v rozhovoru pro FAZ Volkmar Denner, ředitel společnosti Bosch. „Počet celosvětově vyrobených aut podle našeho názoru do roku 2025 rozhodně nevzroste.“ Že by poptávka v budoucnu opět stoupla, nedoufá ani výrobce převodovek ZF Friedrichshafen. Předseda představenstva firmy Wolf-Henning Scheider očekává v následujících dvou až třech letech spíš stagnaci.

Jak hluboký je stávající propad, ukazují aktuální průzkumy trhu. Podle nich by mohla produkce dopravních prostředků v letošním roce klesnout o čtyři procenta, a to nejen v Evropě, ale i v USA. Pro Čínu, kde obchodní konflikt s americkým prezidentem Donaldem Trumpem dusí již beztak slabou poptávku, se očekává pokles ve výši dokonce deseti procent. To povede ke špatnému vytížení výrobních závodů, a navíc to vyvolá tlak na marže, což má na podniky už teď tvrdý dopad. Firmy nyní potřebují každý cent, aby unesly vysoké investice potřebné na vývoj elektromobility a digitalizaci.

Před zásadním zlomem stojí nejen Continental. Šéf společnosti Bosch sice zdůrazňuje, že klesající automobilový trh nemusí pro jeho firmu automaticky znamenat nižší obrat. Spíš zvýší Bosch prostřednictvím veškerých inovací zisk na jedno auto, a tím se výnosy ustálí.

Kromě toho má být v Německu do roku 2022 zrušeno více než dva tisíce pracovních míst, především v provozech, které produkují dieselovou techniku. Manažeři společnosti ZF začali již v září letošního roku v souvislosti s klesajícím objemem automobilové výroby hovořit s odborovou radou firmy o jednotlivých provozech. I menší dodavatel Grammer s 15 tisíci zaměstnanci oznámil v listopadu zavedení úsporného programu – poté co musel kvůli slábnoucím trhům zredukovat prognózu pro letošní rok.

Změny se nevyhnou ani firmě Vitesco, někdejší divizi koncernu Continental zaměřené na pohonné jednotky. Plánované odštěpení společnosti by podle Schäfera mohlo proběhnout ve třetím nebo čtvrtém čtvrtletí příštího roku.

Autoři:
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Šéf inovační platformy: V Praze by mohla nad Vltavou létat dronová donáška

25. dubna 2024

Vysíláme Těžko průjezdná ucpaná města nejsou zdaleka jen českým problémem. Po celém světě se experti...

Milán auta vyhání, novinky se pokoutně představují mezi židlemi a módou

25. dubna 2024,  aktualizováno  8:43

Lombardská metropole se už dlouhé roky vehementně snaží vyhnat auta z centra. Ta se tam v době...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...