Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Unikátní americký fešák prodán za 45 milionů korun

aktualizováno 
Dražba jednoho z nejhezčích a designérsky nejcennějších vozů americké historie se konala tento měsíc a výsledná cena opravdu překvapila: oproti původním odhadům se vyšplhala na dvojnásobek.

Cord L-29 Hayes Coupe z roku 1929 | foto: Darin Schnabel ©2011 Courtesy of RM Auctions

Cord L-29 byl poprvé představen v létě roku 1929 a jednalo se o vůbec první americký vůz s pohonem předních kol. Poháněl ho řadový osmiválec o výkonu 93 kW, které přenášela třístupňová manuální převodovka. Vůz měl bubnové hydraulické brzdy a vyznačoval se hlavně nízkým těžištěm. Na rámu podvozku lisovaném z plechu má lehkou dřevěnou kostrou karoserie pobitou ocelovým plechem.

Sama automobilka nabízela širokou škálu různě upravovaných karoserií a i přes probíhající hospodářskou krizi se koncernu Erreta Lobana Corda, který sdružoval víc než 150 firem, podařilo prodat 5 010 kusů toho unikátního automobilu.

Cord L-29 Hayes Coupe z roku 1929

Cord L-29 Hayes Coupe z roku 1929

Vůz se vyráběl až do roku 1932, kdy jeho prodej definitivně udusila krize. Navíc se také ozývaly kritické hlasy z řad hollywoodských celebrit, které prý za deště nedokázaly s odlehčovanými a prokluzujícími koly L-29 vyjet kopec na Beverly Hills.

Dlouhá a překrásná konstrukce lákala k originálním úpravám nadšence i firmy a nakonec bylo vyrobeno 43 speciálních automobilů. Z této necelé padesátky se do současnosti zachovalo jenom 12 kusů. A Cord L-29 od firmy Hayes, který je mnohými odborníky považovaný za vůbec nejkrásnější, byl v březnu prodán v aukci na Amelia Island.

Fotogalerie

Karoserii navrhl pro firmu Hayes hrabě Alexis de Sakhnoffsky, syn jednoho z poradců cara Mikuláše II., který se po revoluci přemístil do Paříže a v roce 1929 emigroval do Ameriky právě za peníze firmy Hayes.

Za pozornost stojí typ karoserie, který tvůrce zvolil. Říkalo se mu faux cabriolet, což francouzštináři přeloží jako falešný kabriolet. Střecha totiž vypadá jako skládací, ale je pevná. Sakhnoffsky pro ni zvolil béžovou kůži s modrým prošíváním.

Přestavba vozu byla určena speciálně pro výstavy a stála na tu dobu neuvěřitelných 20 tisíc dolarů.

Technici ji museli zvládnout za dva měsíce. Upravoval se exteriér i interiér a Sakhnoffsky i vybral speciální lak. Tvůrce pak odcestoval s automobilem do Evropy, kde sklidil obrovský úspěch. Za svou designérskou práci dokonce získal během jednoho roku prestižní ocenění v Paříži, Monte Carlu a také britskou Beaulieu Concours d'Elegance.

Cord L-29 Hayes Coupe z roku 1929 vydražila společnost RM za 2,4 milionu dolarů, původní odhady se pohybovaly mezi 1,2 až 1,5 milionu dolarů.





Nejčtenější

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka (vlevo) a odborník na problematiku emisí Libor...
ROZSTŘEL: Za problémy s filtry pevných částic může zanedbaná údržba

Ovzduší znečišťuje také doprava. Mezi nejnebezpečnější znečišťovatele patří naftová auta s poškozenými či odstraněnými filtry pevných částic. Proč je auta mají...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.