Cord L-29 Hayes Coupe z roku 1929

Cord L-29 Hayes Coupe z roku 1929 | foto: Darin Schnabel ©2011 Courtesy of RM Auctions

Autofotka týdne: Unikátní americký fešák prodán za 45 milionů korun

  • 36
Dražba jednoho z nejhezčích a designérsky nejcennějších vozů americké historie se konala tento měsíc a výsledná cena opravdu překvapila: oproti původním odhadům se vyšplhala na dvojnásobek.

Cord L-29 byl poprvé představen v létě roku 1929 a jednalo se o vůbec první americký vůz s pohonem předních kol. Poháněl ho řadový osmiválec o výkonu 93 kW, které přenášela třístupňová manuální převodovka. Vůz měl bubnové hydraulické brzdy a vyznačoval se hlavně nízkým těžištěm. Na rámu podvozku lisovaném z plechu má lehkou dřevěnou kostrou karoserie pobitou ocelovým plechem.

Sama automobilka nabízela širokou škálu různě upravovaných karoserií a i přes probíhající hospodářskou krizi se koncernu Erreta Lobana Corda, který sdružoval víc než 150 firem, podařilo prodat 5 010 kusů toho unikátního automobilu.

Cord L-29 Hayes Coupe z roku 1929

Vůz se vyráběl až do roku 1932, kdy jeho prodej definitivně udusila krize. Navíc se také ozývaly kritické hlasy z řad hollywoodských celebrit, které prý za deště nedokázaly s odlehčovanými a prokluzujícími koly L-29 vyjet kopec na Beverly Hills.

Dlouhá a překrásná konstrukce lákala k originálním úpravám nadšence i firmy a nakonec bylo vyrobeno 43 speciálních automobilů. Z této necelé padesátky se do současnosti zachovalo jenom 12 kusů. A Cord L-29 od firmy Hayes, který je mnohými odborníky považovaný za vůbec nejkrásnější, byl v březnu prodán v aukci na Amelia Island.

Karoserii navrhl pro firmu Hayes hrabě Alexis de Sakhnoffsky, syn jednoho z poradců cara Mikuláše II., který se po revoluci přemístil do Paříže a v roce 1929 emigroval do Ameriky právě za peníze firmy Hayes.

Za pozornost stojí typ karoserie, který tvůrce zvolil. Říkalo se mu faux cabriolet, což francouzštináři přeloží jako falešný kabriolet. Střecha totiž vypadá jako skládací, ale je pevná. Sakhnoffsky pro ni zvolil béžovou kůži s modrým prošíváním.

Přestavba vozu byla určena speciálně pro výstavy a stála na tu dobu neuvěřitelných 20 tisíc dolarů.

Technici ji museli zvládnout za dva měsíce. Upravoval se exteriér i interiér a Sakhnoffsky i vybral speciální lak. Tvůrce pak odcestoval s automobilem do Evropy, kde sklidil obrovský úspěch. Za svou designérskou práci dokonce získal během jednoho roku prestižní ocenění v Paříži, Monte Carlu a také britskou Beaulieu Concours d'Elegance.

Cord L-29 Hayes Coupe z roku 1929 vydražila společnost RM za 2,4 milionu dolarů, původní odhady se pohybovaly mezi 1,2 až 1,5 milionu dolarů.