Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Crash test miniškody: citigo má pět hvězd, za rok by to bylo horší

  10:18aktualizováno  11:19
Nová škodovka si díky svému dvojčeti Volkswagenu UP! může na blatník připnout pět bezpečných hvězdiček z uznávaných nezávislých crash testů EuroNCAP.

Crash test Volkswagenu Up! | foto: EuroNCAP

V nové sérii crash testů zkoumali komisaři bezpečnost 14 aut, mezi nimi u VW UP! A protože malý volkswagen má ještě dva identické bratry, získaly pět bezpečných hvězdiček také Seat Mii a Škoda Citigo.

Škoda Citigo

Škoda Citigo

Za ochranu dospělé posádky dostalo citigo od EuroNCAP 32 bodů, což je 89 procent možného maxima. Za ochranu dětí získala malá škodovka 80 procent (39 bodů), hodnocení ochrany chodců je 46procentní (17 bodů) a za bezpečnostní prvky (ESP, připomínače zapnutých pásů) má 86 procent (6 bodů).

Kromě plného počtu pěti hvězdiček obdržela trojčata pochvalu za systém City Safe Drive snižující riziko nehody v městském provozu.

City Safe Drive

Systém samočinně aktivuje brzdy při hrozící čelní srážce v rychlosti do 30 km/h a pomáhá tak účinně předejít velmi častému druhu nehody v hustém městském provozu. Jak samobrzdicí asistent v nové škodovce funguje, sledujte v testu

Na zisku pěti hvězdiček se podílela především dobrá ochrana posádky při čelním nárazu a vysoké skóre za vybavení prvky aktivní bezpečnosti. Slabiny odhalili "rozbíječi" EuroNCAPu v horší ochraně posádky při bočním nárazu a slabé ochraně chodců. Citigo chrání posádku čtyřmi airbagy, miniškodovka má dva čelní a dva boční typu thorax, které chrání bok i hlavu pasažéra, tento typ vzduchových vaků převzala z kabrioletů.

Ochrana posádky ve Škodě Citigo

Ochrana posádky ve Škodě Citigo. Zelená - dobrá ochrana, žlutá - dostatečná

EuroNCAP si také všímá nejasné signalizace deaktivovaného airbagu spolujezdce v případě, že má být na sedadlo umístěna dětská autosedačka. Nebezpečí, které hrozí, pokud na sedadlo s aktivovaným airbagem řidič umístí dítě v sedačce, nejsou podle EuroNCAP jasně vyznačena. Možnost vypnutí airbagu spolujezdce nabízí Škoda pro citigo za tisícikorunový příplatek.

Fotogalerie

Největším nedostatkem nových minivozů z Bratislavy je podle EuroNCAP špatná ochrana chodců při střetu s vozidlem. Kapota vozu poskytuje jen nízkou ochranu v místě, kde dochází ke střetu s hlavou dospělého a neposkytuje žádnou ochranu v případě střetu s dítětem. Za ochranu chodců dostali mrňousové koncernu VW 46procentní hodnocení. Mají tedy štěstí, že se vešli ještě do letošní várky crash testů. Od příštího roku totiž EuroNCAP mění kritéria hodnocení a  citigo, mii a up! by pak dosáhly jen na čtyři hvězdičky.

ESP s otazníkem

EuroNCAP oceňuje, že VW Up! dostává od základní výbavy stabilizační systém ESP. A chválí za to i škodovčí mládě. "ESP je od listopadu 2011 povinným vybavením všech nových modelů osobních i užitkových vozidel a od listopadu 2014 všech nových vozidel," cituje český autoklub ÚAMK rozhodnutí evropského parlamentu. Jenže u citiga je celá situace o něco komplikovanější. V obou výbavách, které jsou nyní k mání (Ambition a Elegance) stabilizační systém v základní výbavě opravdu je. Jenže Škoda chce od příštího roku nabízet ještě lacinější provedení Active, jehož výbava, kde ESP chybí, je v ceníku vypsaná, ale nemá uvedenou cenu. Pro nejlacinější verzi má být ESP za příplatek šest tisíc.

Citigo je už čtvrtá škodovka, která dosáhla na maximální pětihvězdičkové hodnocení od EuroNCAP. Kromě nejnovějšího modelu se jím chlubí také největší superb a SUV yeti. V hodnocení podle metodiky platné do konce roku 2008 dosáhl na pět hvězd také roomster.

Video crash testu Volkswagenu Up!





Nejčtenější

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Další z rubriky

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.