Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

I bezpečná nová auta mají slabé místo. Při nárazu na roh pohoří i šampioni

aktualizováno 
Druhy a rychlosti, ve kterých se dnešní nárazové testy provádějí, pokrývají statisticky nejčetnější typy nehod. Jenže řidiči bourají nejen podle tabulek. Netypický náraz může i konstrukci auta, kterou uznávané testy chválí, pořádně zavařit.

Nejnovější várka crash uznávaných testů evropské organizace EuroNCAP hodnotí bezpečnost šesti aut, z nichž většina jsou novinky, které vyjíždějí na silnice. Pět si odvezlo maximální počet pěti hvězdiček, o jednu méně zaostal velký pick-up Isuzu D-Max.

Největší úspěch zaznamenalo Volvo s modelem V40. "Celkový výsledek je nejlepší, než jaký kdy byl v historii tohoto institutu dosažen. Ochrana dospělých pasažérů nového Volva V40 byla navíc oceněna nejvyšší známkou v historii tohoto testu," chlubí se Petra Doležalové, tisková mluvčí českého zastoupení automobilky. Výborně si v nárazových zkouškách vedl také malý Ford B-Max; úspěch je to o to větší, že prověřil netradiční konstrukci novinky bez středového sloupku. Autu se přední dveře otvírají klasicky, zadní se pak odsouvají vzad, čímž se odkryje celý bok auta.

Crashtest Kie Cee´d

Crashtest Kie Cee´d

Crashtest Fordu B-MAX

Crashtest Fordu B-MAX

Na maximální hodnocení dosáhla také trojice Kia Cee'd, Renault Clio a Audi A3. První a poslední už jsou v prodeji, clio se představí koncem měsíce na autosalonu v Paříži.

Uznávané crash testy EuroNCAP se provádějí podle přesně specifikovaného postupu, dá se s nadsázkou říci, že dnes se staví auta tak, aby přesně odolala těmto crash testům. Třeba jmenovaný Ford B-MAX v rámci vývoje absolvoval více než 5 000 simulovaných (počítačových) crash testů, na čtyřicet kompletních reálných crash testů a více než sto dalších bariérových zkoušek, při nichž byl vyslán proti překážce.

Jenže teď přišel americký pojišťovací institut pro bezpečnost silničního provozu IIHS s novým crash testem, který chce výrazně prosazovat, a mnohým výrobcům s tím nadělá potíže.

Tedy, skoro všem: Mercedes třídy C pohořel, stejně jako Audi A4 a Volkswagen CC taky. Ale třeba Volvo S60 excelovalo. Zrovna Volvo si totiž stejný crash test, ve kterém jde náraz na přední roh auta, vymyslelo pro své interní potřeby už před dvaceti lety.

Je to vlastně druh čelního crash testu. Ale hodně nepříjemný, jde na jednu z velmi zranitelných částí auta.

"Relativně malý přesah představuje velmi závažný typ nehody, protože nemohou být zcela využity veškeré deformační zóny automobilu," vysvětluje Thomas Broberg, odborník na bezpečnost od Volva.

Vývojáři jsou dnes zvyklí hlavně na tzv. offsetový test, ve kterém se bourá ne celým čelem ale jen částí. U evropského EuroNCAP je to 40procentní přesazení na straně řidiče. Vychází to z teorie, že auta běžně nebourají čelně přímo proti sobě, ale snaží se sobě vyhnout.

Crashtest s malým překrytím Lincolnu MKZ

Crashtest s malým překrytím Lincolnu MKZ

NHTSA, americký národní ústav pro bezpečnost na silnicích, provádí nyní dva crash testy: jeden čelní bez přesazení, ve kterém auto bourá celým "čumákem" v 35mílové rychlosti (56 km/h), a pak druhý, ve kterém se auto střetává stejně jako v Evropě s překážkou 40 procenty své šířky ve 40 mílích v hodině (64 km/h).

"Snad každé nové auto má dobré výsledky v čelních crash testech prováděných institutem nebo vládními organizacemi. Ale stále každý rok zahyne přes deset tisíc lidí při čelních střetech," komentuje prezident IIHS Adrian Lund. Nehody s malým přesazením jsou podle něj častým případem takových nehod. Podle studie IIHS z roku 2009 je takových nehod skoro čtvrtina.

Když se snaží vyhnout

Nový test tedy myslí na ty případy, kdy se třeba na úzké silnici míjejí auta a mohou se zasáhnout. Anebo se snaží řidič na poslední chvíli zabránit střetu se stromem, sloupem nebo jinou překážkou. Když se auto "trefí" do překážky jen malou částí, nemusí pak zafungovat deformační zóny a další prvky pasivní bezpečnosti.

V novém testu tak bourá auto čtvrtinou své šířky na straně řidiče do metr a půl vysoké pevné bariéry ve 64kilometrové rychlosti. Na sedadle řidiče je připoutána figurína (pro znalce: mužská 50percentilová figurína Hybrid III). Institut ale sám dodává, že klasické figuríny jsou pro tento typ crash testů nevhodné, špatně se totiž na nich měří síly, které na tělo působí, protože jdou ze směru, na který nejsou konstruované.

V případě nehody musí zůstat prostor pro posádku nedotčený, to je základní zadání pro konstruktéry. Mačkají se pak deformační zóny, ale kabina má být neporušená. IIHS uvádí, že ve většině případů tvoří deformační zóna polovinu přídě okolo středu předku vozu. Když náraz zasáhne tuto oblast, zafungují bezpečnostní prvky jako bezpečnostní pásy, airbagy a posádka je ochráněna.

Při zásahu s malým přesahem je to ale něco jiného, rohy nejsou chráněny deformačními zónami a síly jdou na kolo, nápravu a přepážku mezi motorem a kabinou. Není výjimečné, že je kolo zatlačeno až do prostoru, kde má řidič se spolujezdcem nohy, což pak znamená závažná poranění.

Crashtest s malým překrytím Volva S60

Crashtest s malým překrytím Volva S60

Crashtest s malým překrytím Lexusu IS

Crashtest s malým překrytím Lexusu IS

IIHS proto zdůrazňuje, že "bezpečná schránka" pro posádku musí odolat při nárazech silám, které nejdou "přes deformační zóny". Samozřejmě by bylo nejlepší je zvětšit na celou příď vozu. Na to ale namítají automobilky, že by se významně musela změnit konstrukce aut a mohlo by to mít negativní vliv například na jejich ovladatelnost.

A tak IIHS vzal jedenáct aut vesměs luxusnějších značek a kategorií z letošního modelového roku a poslal je "na smrt" v novém crash testu. Auta, která patří do vyšších kategorií, zvolili podle prezidenta IIHS Adrian Lunda proto, že to jsou typické modely, které jsou nositeli pokročilých bezpečnostních systémů, dostávají je totiž mezi prvními. Některá z testovaných aut se v Evropě neprodávají, jiná ale známe velmi dobře.

Je to nezvyklé čtení v době, kdy je maximální počet pěti hvězdiček vlastně už standardem pro nově uváděná auta. S nárazem "na roh" se totiž vypořádala bezpečně jen tři auta.

Dobře dopadla Acura TL, což je značka Hondy pro luxusní auta pro Ameriku. Uspělo také Volvo S60, už proto, že tento crashtest je součástí vývoje modelů švédské značky už od 80. let. Hodnocení "akceptovatelné" si odvezlo ještě Infiniti G.

Ale Acura TSX, Lincoln MKZ,  BMW 3 a Volkswagen CC už dostaly hodnocení "kritický". A Mercedes-Benz C, Lexus IS 250/350, Audi A4 a Lexus ES 350 dokonce IIHS označilo jako špatné.

Fotogalerie

Airbagy nevystřelily

U většiny aut testovací bariéra, do které se naráželo, pronikla až do prostoru pro posádku. V některých případech ani nevystřelil airbag nebo nesepnuly předpínače bezpečnostních pásů a těla posádky se mohla volně pohybovat vpřed, kde ohrozil hlavu A-sloupek (rám čelního okna). V mnoha případech naměřili na nohou figuríny takové síly, které by u živého řidiče znamenaly závažná poranění.

Airbagy v těchto případech nezafungovaly, protože jejich čidla hlídají zásahy které jdou na příď nebo na bok, samozřejmě s určitým rozsahem úhlů. Nový speciální crash test ale míří do "šedé zóny", kterou nepokrývají. Je to vlastně čelní crash test, který míří na bok. V těchto případech samozřejmě hrozí poranění posádky o části interiéru, překážku, do které auto nabouralo a podobně.

Boční a čelní airbagy vystřelily při crash testu jen Acuře TL a Volvu S60, v jeho případě ovšem s nežádoucím zpožděním. U ostatních vystřelil třeba jen jeden. IIHS si ještě všímá, že u některých aut nafouknuté airbagy dostatečně nepokrývají prostor, do kterého může tělo pasažéra mířit. Třeba u Lincolnu MKZ hlava figuríny úplně minula čelní airbag. Někteří výrobci už na nově popsané nebezpečí zareagovali. Mercedes slíbil, že upraví software pro třídu C.

Z testu vyplynulo, že nejlepším skeletem z vybraných aut se může chlubit Volvo S60. Výztuhy pod přístrojovou deskou zabránily narušení kabiny. Překážka do ní pronikla jen na pár centimetrů. To třeba u Lexusu IS to bylo desetkrát horší. Přední sloupek se ohnul a kolo se zatlačilo k nohám řidiče. Levá se střetla s překážkou a pravá se zaklínila pod brzdový pedál. Podobně si vedl třeba Mercedes třídy C. U Volkswagenu CC dokonce upadly dveře, které se vylomily z pantů. Bylo to poprvé v historii testů IIHS, kdy se to nějakému autu stalo. U Audi to bylo skoro stejné, jen dveře zůstaly viset na pantech a otevřely se.

Crashtest s malým překrytím Lexusu IS

Crashtest s malým překrytím Lexusu IS

Z výsledků nových testů vyplývá jediné: když vidíte, že je střet nevyhnutelný, snažte se bourat čelně, co největší plochou. A využít tak největší deformační zónu auta.

Přístup IIHS je zajímavý a rozhodně smysluplnější než u evropského EuroNCAP. Američané chtějí prosadit crash test, aby se zlepšila konstrukce aut. Evropané do svého stále komplikovanějšího hodnocení zahrnují různá bezpečnostní udělátka s diskutabilní funkčností, která tak nepřímo nutí výrobce montovat do aut například systém, který řidiči doporučí, aby si udělal přestávku a dal si kafe. Pokroky v konstrukci ale nevyžadují.

Švédský tank

V jednom pražském servisu si vzpomenou na zánovní velkou dodávku Ford Transit, která po střetu na křižovatce zaplavila celou ulici oříšky, které vezla. Auto po zásahu na bok měřilo v nejužším místě necelý metr. Nesrazila jej lokomotiva ani tank, ale staré hranaté volvo.

Lidové rčení o švédském tanku ale svou pravdu mít bude. Všechno ukazuje na to, že volva patří opravdu k nejbezpečnějším autům současnosti. A není to jen kvůli americkému crash testu, ve kterém ostatní pohořeli.

Nově si vedlo skvěle nové Volvo V40 v crash testech EuroNCAP, kde dosáhlo na všech pět bezpečných hvězdiček. Je bezpečné pro svou posádku a kvůli unikátnímu venkovnímu airbagu, který se nafukuje zpod kapoty podél spodní hrany čelního okna, i chodce. Nikdo jiný zatím v sériové výrobě nic podobného nenabízí.

"Švédská novinka získala 98 procent za ochranu dospělých na předních sedadlech, 88 procent za bezpečnost pro pěší a stoprocentního výsledku dosáhla za bezpečnostní systémy," popisuje detailní výsledky nárazových testů Petr Buček, šéfredaktor specializovaného magazínu AutemBezpečně.cz. "Lépe si dosud žádné jiné auto srovnatelné velikosti v crash testech Euro NCAP nevedlo."

Airbag pro chodce u Volva V40

Airbag pro chodce Volva V40

Švédská značka navíc ze svých statistik nově vypočetla, že nebezpečí zranění na palubě volva se od roku 2000 snížilo na polovinu. Automobilka už 40 let analyzuje dopravní nehody, do kterých se připlete volvo. Na analýzu takových nehod má speciální tým. Stejnou "zásahovou jednotku" provozuje více značek, včetně Škody. Analýzy nehod "svých" aut pak předávají kolegům do vývoje. Právě u Volva asi tak nějak přišli na test "na roh".

Volvo se kromě venkovního airbagu chlubí ještě dalšími unikátními technologiemi. Model V40 třeba umí vyhledávat chodce ukryté za překážkami nebo samo brzdí v případě nebezpečí. Švédští vývojáři teď pracují na systému, který bude upozorňovat na zvěř pohybující se v okolí cesty a na silnici. Vrcholem jsou pak takzvané autovlaky. ve kterých jedou auta jako housata za sebou a řídí jen šofér prvního auta, další mohou třeba číst noviny. Volvo už tento systém letos otestovalo v ostrém provozu v okolí Barcelony.





Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.